Discussie forum over WSWin (PC-Wetterstation) software. Voor vragen, specificaties, ervaringen etc..

Door MarTan
#17638
Hallo,

Voor de gevoels temperatuur welke waarde moet ik dan aanhouden?
Ik heb een TFA Nexus Pro.
Voor de gevoels temperatuur heb ik "Windchill weerstation" en "Windchill"
De eerste geeft aan -13,9 en de tweede -10,6. (op 19-12 om 8:50)
Als ik om mij heen kijk zijn mijn waardes nog al laag.
Voor de statestieken welke moet ik dan aanhouden voor de gevoels temperatuur?

Alvast bedankt voor de reactie.

Martijn
Door jango
#17641
De windchill zal als het niet waait ongeveer of gelijk zijn aan de buiten temperatuur.

Als het wel waait zal deze in de huidige situatie lager uitvallen.

Ik heb ook een Nexus pro als 2e station maar niet aangesloten op de pc maar waar haal jij de 2e windchill vandaan.

Op het consool staat toch maar 1 windchill temp. aangegeven

gr Jan
Door MarTan
#17643
Hoi Jan,

Als ik de waardes bekijk heb ik windchill en windchill X.
Welke waarde is nu welke.
Momenteel zijn ze nu alle -6 graden en loopt snel op (licht zon)

Martijn
Door Willie
#17804
Voor zover ik het uit de handleiding kan vinden van WS win is windchill x een berekende versie en de andere vanuit de windmeter/consol dus de werkelijke.
Door MarTan
#17917
Hoi dus als ik het goed heb is degene die op de console wordt weergegeven de juiste? Dit zou volgens wswin de berekende versie zijn. Windchill x. Ik vond -16 nog al erg laag en dit stond zeker niet op de console. Vandaar ik deze waarde no veranderd heb naar de console.
Door Willie
#17919
B)
Als ik het goed heb klopt die van de consol.
Maar er zijn zeker andere die al langer met WS win werken en een Nexus pro hebben.
Dus als die het aan ons willen vertellen graag.
;)
Door Eckie76
#18403
Op de windmeter van de Nexus zit ook een thermosensor die de windchill direct aan de windmeter berekent. Dat is dus de 2e windchill-waarde.
Die zou ik dan nemen, aangezien WS Win standaard de windchill berekent door windsnelheid, windrichting en temperatuur te vergelijken.
Door jorissynaeve
#18405
Ik zou net niet de windchill-waarde van de windmeter nemen. Op dit moment doe ik dit zelf met mijn nexus maar de waarden kloppen daar geheel niet van.
Reden is dat de windchill daar gemeten wordt met (vermoedelijk) een (temperatuur) sensor aan de windmeter zelf. Echter is deze niet afgeschermd van zonlicht en dergerlijke. Dus als het zonnig weer is en het vriest, kan de windchill soms +10°C zijn, omdat de zon op de senor zit. Als het helder is en windstil, kan de windchill soms -20°C zijn terwijl het hier maar -7°C is.
Door Eckie76
#18406
Dat klinkt inderdaad niet goed. Zelf heb ik dat nooit getest, omdat ik de windmeter nooit lang heb gebruikt, alleen om te testen.
Hij meet dus de temperatuur aan de windmeter, maar dat is dus iets anders dan windchill.