Discussie forum over WSWin (PC-Wetterstation) software. Voor vragen, specificaties, ervaringen etc..

Door Quick
#18862
Ik wilde graag mijn huidige bevindingen met een lege battery in het ISS station delen.

Na diverse meldingen op de console van mijn Vantage Pro dat de battery van station 1
bijna leeg was, was het 4 weken geleden inderdaad zover.
Geen ontvangst meer. Dus nieuwe battery CR123A-Lithium-3V battery gehaald bij de Hema :-)
Lege vervangen en draaien weer.

Helaas na ong. 3 weken, weer de melding dat de batterij van station 1 bijna leeg was.

Mijn VantagePro is van 2003 en had de batterij nog nooit hoeven te vervangen maar
om er weer nu, na ong 3 weken weer een nieuwe te plaatsen , klopte niet.

Nu eens verder gezocht op internet en na wat uurtjes rond gezocht te hebben, ja hoor,
iemand met eenzelfde probleem.

Blijkt dat er een Super Condensator (ook wel backup batterij) genoemd in de zender
zit, welke normaal gesproken door de Zonnecel wordt opgeladen gedurende de dag.
Dit moet iedere dag voldoende zijn om de nacht door te komen zonder dat de 'echte batterij' wordt gebruikt.

Deze Condensator bleek na demontage inderdaad 'lek' te zijn.
Daardoor laat deze niet meer op en gaat de zender geheel over op de 'echte battery'.
Deze is vervolgens heel snel leeg. ( ong 3 weken)

Bij een lokale electronica winkel eenzelfde condensator (backup batterij) besteld.
Na wat simpel soldeerwerk, de 'lekke' vervangen door de nieuwe.
'echte batterij' er ook weer in en .........

Draaien..

Tot nu toe geen problemen meer gehad...

Kosten € 11,65
Backup Condensator 5,5 Volt - 1.0 F
Door weerzoetermeer
#18869
Blijkt dat er een Super Condensator (ook wel backup batterij) genoemd in de zender
zit, welke normaal gesproken door de Zonnecel wordt opgeladen gedurende de dag.
Dit moet iedere dag voldoende zijn om de nacht door te komen zonder dat de 'echte batterij' wordt gebruikt.


Hallo Quick,

De Super Condensator is niet de backup batterij. De condensator zorgt voor de normale stroomvoorziening in combinatie met het solarpaneel. De CR-123 is de backup batterij. Van deze wordt namelijk pas gebruik gemaakt als de Super condensator niet meer kan leveren door bijvoorbeeld weinig zon of zoals in jouw geval, een lekke condensator. Mooi dat alls weer werkt!

Gr.
Thierry
Door weermaarssen
#18870
Hallo Quick

Hartelijk dank voor je duidelijke uitleg. Ik heb het plaatje maar opgeslagen voor de toekomst, je weet maar nooit.

Groet,

Louis
Door tinuz97
#18873
Kan je de supercondensator ook vervangen voor 1 met hogere capaciteit?
EDIT: capaciteit in de zin van opslag,niet de waarde dus.
Door osjohn
#18874
tinuz97 schrijft:
Kan je de supercondensator ook vervangen voor 1 met hogere capaciteit?
EDIT: capaciteit in de zin van opslag,niet de waarde dus.


Neen, wel voor een hoger voltage, maar die is hoog genoeg omdat de bedrijfsspanning 3,3v is.

John
Door Willy Peters
#18913
John, waarom niet? Als je er een in zou zetten van 1,5F heb je meer opslagcapaciteit. Vooral in de zomerperiode wordt er meer energie in opgeslagen. Vooropgesteld dat ze in de handel zijn. Ik kan dit niet verder bekijken en of uitproberen want ik heb een bekabelde VP2.

Willy
Door jwruitenberg
#63247
Helaas ben ik niet heel technisch, dus bij dezen even een vraag:

Ik heb hetzelfde als het plaatje linksonder. Nu vraag ik me af hoever ik het zaakje moet vervangen? Moeten de geleiders er ook af? En zo ja, moet ik die eraf breken of met behulp van de soldeerbout losmaken? En moet ik bij de nieuwe exact dezelfde breedte aanhouden of maakt dat niet zoveel uit?

Alvast bedankt voor de handige tips voor deze onhandige leek!