Discussie forum over WSWin (PC-Wetterstation) software. Voor vragen, specificaties, ervaringen etc..

Door Willy Peters
#22709
In week 20 (van 17-05 tot 23-05) is mijn datalogger van de Davis op onverklaarbare wijze stuk gegaan. Gelukkig had ik zaterdags al weer een nieuwe datalogger.
Nu mis ik natuurlijk van een aantal dagen data en hier baal ik verschrikkelijk van. Is het mogelijk om van een aantal dagen data terug te plaatsen in Wswin? Ik kan van John van Os data krijgen. Aangezien dat het weerstation van John hemelsbreed een kleine 25Km van mij vandaan ligt lijkt het mij verantwoord om de data van 3 dagen van John bij mij in Wswin te kopiëren. Ik heb dan tenminste geen gat in mijn data.

Maar wie kan mij vertellen of dit wel kan en hoe dit dan moet?

Willy
Door pb2rdf
#22725
Willy Peters schrijft:
In week 20 (van 17-05 tot 23-05) is mijn datalogger van de Davis op onverklaarbare wijze stuk gegaan. Gelukkig had ik zaterdags al weer een nieuwe datalogger.
Nu mis ik natuurlijk van een aantal dagen data en hier baal ik verschrikkelijk van. Is het mogelijk om van een aantal dagen data terug te plaatsen in Wswin? Ik kan van John van Os data krijgen. Aangezien dat het weerstation van John hemelsbreed een kleine 25Km van mij vandaan ligt lijkt het mij verantwoord om de data van 3 dagen van John bij mij in Wswin te kopiëren. Ik heb dan tenminste geen gat in mijn data.

Maar wie kan mij vertellen of dit wel kan en hoe dit dan moet?

Willy

Willy,
Heeft in mijn ogen geen zin, liever geen lokale data als (onbetrouwbare) data die van een andere omgeving is. Data van een weerstation 25km verder heeft meetwaarden van die omgeving, niet van de jouwe, en kan best aardig wat verschillen.
Wat is je doelstelling van je eigen weerstation ?

grtn, Peter
Door Overijse
#22726
In week 20 (van 17-05 tot 23-05) is mijn datalogger van de Davis op onverklaarbare wijze stuk gegaan. Gelukkig had ik zaterdags al weer een nieuwe datalogger.
Nu mis ik natuurlijk van een aantal dagen data en hier baal ik verschrikkelijk van. Is het mogelijk om van een aantal dagen data terug te plaatsen in Wswin? Ik kan van John van Os data krijgen. Aangezien dat het weerstation van John hemelsbreed een kleine 25Km van mij vandaan ligt lijkt het mij verantwoord om de data van 3 dagen van John bij mij in Wswin te kopiëren. Ik heb dan tenminste geen gat in mijn data.

Maar wie kan mij vertellen of dit wel kan en hoe dit dan moet?

Willy


Had net gezien dat je ook upload naar wunderground, kan je daar toch al een groot deel van je eigen data downen in csv formaat.

Hoe je het terug in wswin krijgt, kan ik echter niet mee helpen, maak er zelf geen gebruik van.

Mvg
Kris
Door amvih
#22746
Willy Peters schrijft:
In week 20 (van 17-05 tot 23-05) is mijn datalogger van de Davis op onverklaarbare wijze stuk gegaan. Gelukkig had ik zaterdags al weer een nieuwe datalogger.
Nu mis ik natuurlijk van een aantal dagen data en hier baal ik verschrikkelijk van. Is het mogelijk om van een aantal dagen data terug te plaatsen in Wswin? Ik kan van John van Os data krijgen. Aangezien dat het weerstation van John hemelsbreed een kleine 25Km van mij vandaan ligt lijkt het mij verantwoord om de data van 3 dagen van John bij mij in Wswin te kopiëren. Ik heb dan tenminste geen gat in mijn data.

Maar wie kan mij vertellen of dit wel kan en hoe dit dan moet?

Willy


Willy,

Als John WsWin gebruikt dan kan dat.
John moet via "Bestand" ==> "Exporteren" ==> "Exporteer maanbestand" een excel.csv bestand aanmaken van de maand mei.
Als jij deze dan binnen hebt, kun jij deze via "Bestand" ==> "Importeer weergegevens" weer invoegen, gewoon de aanwijzigingen volgen.
Maak voor de zekerheid vooraf wel even een back-up van je directory "Program Files WsWin" map, dan kun je deze altijd nog terugzetten mocht het onverhoopt toch misgaan.

Succes,
Arie
Door Willy Peters
#22762
Kris,

Misschien aan je aandacht ontsnapt? Maar als de datalogger stuk was kan ik toch ook niet uploaden naar Wunderground?

Willy
Door Overijse
#22763
Oeps klopt, denk dat mijn hersencellen uitgekookt waren door het warme weer toen ik dat neerzette op het forum.
Door Willy Peters
#22765
Peter,

Dank voor je reactie. Misschien heb je wel gelijk door te zeggen dat ik beter geen data van een ander station kan importeren. Alleen zou ik niet durven zeggen dat de data van John onbetrouwbaar is. Als er iemand is die serieus met zijn hobby bezig is is John dat wel. Als ik de meetresultaten van John en mij vergelijk zitten we toch heel dicht bij elkaar. Waar wel grotere verschillen in zitten is in de windsnelheden. Maar goed, voorlopig laat ik het hierbij en dus maar geen data importeren.

Willy
Door Willy Peters
#22766
Wat mij betreft kan dit topic gesloten worden. Iedereen hartelijk dank voor zijn inbreng. Weer wat geleerd zullen we maar zeggen


Willy
Door pb2rdf
#22771
Willy Peters schrijft:
Peter,

Dank voor je reactie. Misschien heb je wel gelijk door te zeggen dat ik beter geen data van een ander station kan importeren. Alleen zou ik niet durven zeggen dat de data van John onbetrouwbaar is. Als er iemand is die serieus met zijn hobby bezig is is John dat wel. Als ik de meetresultaten van John en mij vergelijk zitten we toch heel dicht bij elkaar. Waar wel grotere verschillen in zitten is in de windsnelheden. Maar goed, voorlopig laat ik het hierbij en dus maar geen data importeren.

Willy

Willy,

Ik was al bang dat deze interpretatie aan mijn tekst gegeven zou worden.
Even preciezer. De data van John zijn onbetrouwbaar, onjuist voor jouw locatie, niet voor zijn eigen locatie.
Daarom ook onbetrouwbare tussen (onbetrouwbare).
Temperatuur, luchtdruk, wind, bewolking kunnen een ander verloop in tijd hebben van zijn locatie tov jouw locatie.

Maar de oplossing voor missen van je data is al gegeven, hopelijk gaat het importeren goed. Had ik ook niet direct bij stilgestaan.
Daarom is het inderdaad handig meerdere websites te voorzien van jouw meetdata, als een soort backup van je eigen opslag van meetgegevens. :)

grtn, Peter