Discussie forum over WSWin (PC-Wetterstation) software. Voor vragen, specificaties, ervaringen etc..

Door Toulon7559
#64051
Mijn TFA_Nexus als primaire PWS wordt continu uitgelezen door een E3Box_WindowsXP, die via WsWin de vertoning en uploads regelt.
Daarnaast zit mijn 'oude' WS7000-meteo-set aan een laptop_WindowsXP die af en toe aangaat voor experimenten, met ook WsWin voor uitlezing en upload.
Mooier en economischer is natuurlijk dat die ene E3Box alle 2 meteo-sets continu uitleest.

Daarvoor heb ik 2 instantiaties van WsWin opgezet op de E3Box.
Bij experimenteel paralleldraaien vandaag, bleek dat niet te werken.
Toen de Ws7000-instantiatie in bedrijf kwam, hield de Nexus-instantiatie er mee op:
dus weer terug naar af met gescheiden bedrijf.

Heeft iemand een idee of (nog beter) ervaring hoe je de 2 WsWin-instantiaties moet instellen dat ze allebei voluit kunnen werken, zonder onderlinge beïnvloeding?
Door tvg
#64052
Ik heb dezelfde e-box + XP draaien met 2 weerstations.
De davis vue draait in de map WSWIN en de oregon in de map WSWIN1 en dat gaat probleemloos.
Dus 2x wswin installeren in verschillende mappen.
Groet
Theo
Door Toulon7559
#64057
Ook ik heb de 2 instantiaties in aparte directories gezet, direct onder de root van c:, dus niet onder Program Files.
Heb je beide instantiaties op de E3Box 'vers' geïnstalleerd, zonder import van gegevens van een andere computer?
Als dat zo is, dan zit misschien mijn probleem daarin dat ik voor mijn WS7000 een heleboel info heb overgehaald van mijn laptop, om historie mee te nemen. Heb gemerkt dat de WS7000-instantiatie ook steeds in 3 files info neerzet in de hoofddirectory Program Files cf. WSWin.cfg voor de WS7000-instantiatie.
Bij de Nexus-instantiatie is de verwijzing naar de 'eigen' directory.

Misschien is dat de 'hapering' ....
Door Toulon7559
#64073
Na aanpassing van WSWIN.CFG voor de WS7000-instantiatie lijkt nu alles goed te werken. ;-) Weer zoiets van 'kleinigheid met consequenties' .....
Door Toulon7559
#64077
Gezien de 'mankerende' beeldjes die vanmiddag tevoorschijn kwamen toch nog niet alles in orde.
Ook bij de WS7000-set de interface RS232<>USB niet erg stabiel: voor oplossen van die fout de bijbehorende computer moeten uit/aan-schakelen is m.i. geen goede methode om fouten op te lossen, en stoort alle andere functies op die computer.
Dus voor de WS7000-set maar weer terug en behelpen met periodiek uitlezen via de laptop.
;-) Heeft HWA-uitlezing geen last van, want dat wordt gevoed met Nexus-info uit de server.
Door Toulon7559
#64080
Toch een vraag n.a.v. dat herhaalde wisselen hier de laatste dagen tussen 2 machines met WsWin gekoppeld aan eenzelfde meteo-set.

De info die ik vraag zal vast ergens staan, maar niet zo gauw te vinden:
hoe zet ik de benodigde WsWin-info zo over van de ene machine naar de andere dat de laatste machine zonder onderbreking doorgaat met het maken van tabellen en grafieken? En kan ik historische info weer zo mergen dat er 1 continu-beeld ontstaat?
Welke WsWin-info moet ik daarvoor aanpakken?
(Waar) staat ergens informatie hoe je dat realiseert? Een hint naar een plek in dit of een ander forum zou al helpen.

En nog iets verder denkend over toepassing van 2 WsWin-instantiaties:
heeft iemand ooit een methode gevonden om online de info uit 2 WsWin-instantiatie te mergen?
Door Toulon7559
#64114
Vraag 1 in het vorige bericht is opgelost via een draadje in het duitse weerforum http://www.wetterstationen.info/forum/w ... #msg276019 en daaropvolgende mailwisseling buiten dat forum.

Kort samengevat moet je de csv-file van de lopende maand helemaal vervangen door een kompletere versie.
0. Momenteel werk je bijv. met EXP01_15.csv
1. Dan moet je in een andere directory een nieuwe EXP01_15.csv samenstellen uit de beschikbare brokstukken.
2. Een kopie van de werkende EXP01_15.csv ergens veilig opslaan, zodat je eventueel terug kunt naar de huidige toestand.
3. 'Opname' van WsWin uitzetten
4. Importeer nu de gemaakte file EXP01_15.csv:
a. let op dat onder de (bovenste) keuze CSV (Excel) geen enkele vink staat
b. in het file-vakje helemaal onderaan kies je de gemaakte file EXP01_15.csv
Bij import vervang je dan niet alleen EXP01_15.csv, maar indirect ook o.a. de achterliggende file wd_01_15.dat e.d.
5. Daarna niet vergeten 'Opname' weer aan te zetten.
Gaat het toch fout, dan kun je de opslagen originele file EXP01_15.csv op dezelfde manier weer importeren, waarna je terugkeert naar de begintoestand.
Had ik eerlijk gezegd uit de handleiding niet zo begrepen .....

Vraag 2 wordt me afgeraden verder te vervolgen: te moeilijk.
Door Toulon7559
#64115
De samengevatte procedure in het vorige bericht gebruik je op eigen risico:
werd "vanuit Duitsland" helder gewaarschuwd dat je bij zo'n operatie heel zorgvuldig moet werken.

Toevoeging1:
als je met de basisconfiguratie van WsWin werkt, dan staat o.a. EXP01_15.csv vermoedelijk in c:\\ProgramFiles
Toevoeging2:
Het is m.i. trouwens verstandig VÓÓR je deze exercitie begint om van WsWin een KOPIE van ALLE csv-files en dat-files en ook de files met de actuele datum/tijd ergens veilig op te slaan. Je weet maar nooit of je terug moet grijpen .....