Discussie forum over WSWin (PC-Wetterstation) software. Voor vragen, specificaties, ervaringen etc..

Door Toulon7559
#64523
Vraag aan meer ervaren WsWin-gebruikers, want ik loop even vast met instelling van WsWin m.b.t. Solar-infovertoning.

Heb de thermistor van een WS7000-temperatuur/hygro-sensor vervangen door een LDR.
Krijg dus nu lichtniveau als temperatuur gepresenteerd : zie o.a. http://www.toulon4support.nl/aktuell.gif
Maar ik zie geen tijdwaarden verschijnen voor zonneschijn; niet in de grafiek, maar ook niet in de tabel, terwijl dat tenminste vandaag toch m.i. zou moeten gebeuren.
Als ik in WsWin kijk onder de tabs Weerstation / Speciale Sensoren/ Solar, dan zie ik daar lopend uitgerekende waarden voor zonnestraling uitgedrukt in W/m^2 en klux.

De vraag bestaat in die zin eigenlijk uit 2 delen:
1. Hoe krijg ik zonneschijnwaarden vertoond in grafiek en tabellen?
2. Hoe krijg ik de lichtwaarden vertoond als W/m^2 of klux?
Door Willy Peters
#64548
onder bestand weerstation beschikbare sensoren kun je de sensor ID42 Solar aanvinken. Verder kun je onder bestand eigenschappen Meetwaarden de kleur van de lijn en de eenheden aangeven die in de grafiek weergegeven worden.
daarna moeten de waarden in de grafiek en tabellen weergegeven worden.

Willy
Door Toulon7559
#64567
:( Hier spreekt toch een verschil in configuratie, want bij mij eindigt (voor mijn WS7000-set) de rij met beschikbare sensoren met ID37/Zonneschijn, en onder Eigenschappen kan ik voor die ID37 alleen de benaming instellen, Celsius/Fahrenheit en geen andere parameters.

Misschien dat de ervaringen van gebruikers van bijv. WS2000, WS2500 o.i.d. meer van toepassing zijn?
Door Toulon7559
#64790
Na discussie in een ander (duits) forum er achtergekomen dat vertoning als w/m^2 of klux blijkbaar met WsWin niet lukt als je geen echte luxmeter hebt.
Inmiddels ook een thermometer van mijn TFA_Nexus omgebouwd tot lichtmeter, met een fotodiode BPW34 afgeplakt met 1 laag zwarte isolatieband. Opgesteld in een 'WC-bolletje' goed beschermd tegen de elementen en gelijkmatig belicht.
Deze setup geeft een grafiek die redelijk lijkt op wat mijn PV-systeem rapporteert: zie http://www.toulon4support.nl/WsWin2/aktuell.gif.
Bijlagen
IMG_20150405_00486__Small_.jpg
IMG_20150405_00486__Small_.jpg (53.55 KiB) 6298 keer bekeken
Door Toulon7559
#64797
Toevoeging:
Vergelijken met mijn PV-grafieken is wel enigszins 'appel t.o.v. peer', want
- de lichtmeter wordt door WsWin per 15 minuten uitgelezen terwijl de PV-grafiek iedere 5 minuten wordt gemaakt
- de licht-sensor zit in winddichte behuizing terwijl de PV-panelen in de wind liggen
- de fotodiode van de lichtmeter heeft een heel andere karakteristiek dan de combinatie van de regelkarakteristieken van de inverters en de I/V-curves van de PV-panelen