Discussie forum over WSWin (PC-Wetterstation) software. Voor vragen, specificaties, ervaringen etc..

#72863
Af en toe proberen om software te saneren.

Nu gebruik ik WsWin voor upload naar HWA, EWN en BNLWN van de Nexus-dataset.
Vanwege de manco's van Nexus aangevuld met datasets uit Domoticz voor luchtdruk, wind en UV.
De PC-server voor die klus begint erg oud te worden (en toenemend storinggevoelig).
Vervangende PC is een optie, maar moet wel goedkoop en heel energiezuinig (vergelijkend met bijv. Raspberry).
Het uploadscript van WsWin voor Nexus naar HWA heeft ook beperkingen.
Gezien de bovengenoemde manco's van TFA_Nexus vind ik bijv. Meteobridge (nog) geen geschikte, alternatieve invulling, want hoe importeer ik daarin die aanvullende data?
Voor upload met meer mogelijkheden naar HWA, EWN en BNLWN kan ik wel apart WeeWX of Cumulus op een Raspberry installeren, maar dan verlies ik de continuïteit van de database van WsWin, tenzij iemand me kan vertellen hoe ik die jarenlange WsWin database daarheen kan overzetten en invoeren in de database van WeeWx of Cumulus (of Domoticz [=SQLite]).
Misschien via de collectie csv-files? Of .....?
Hoe dan overzetten van layouts, zodat de data weer op de bijpassende plek terechtkomt?

Heeft iemand praktische info/kennis hoe zo'n overzetting moet/kan?
#72866
Niet "off-topic" want ik begrijp iets niet. U zegt
vind ik bijv. Meteobridge (nog) geen geschikte, alternatieve invulling, want hoe importeer ik daarin die aanvullende data?
Vraag 1: Welke weerstations worden er bij u gebruikt?
Een Meteobridge kan tot 5 verschillende weerstations tegelijk verwerken.
Mijn oude TFA/Nexus is jaren door MeteoHub/Bridge ingelezen
De Tempest wordt standaard ingelezen
Dan blijven er nog drie plaatsen vrij voor andere "stations", bijvoorbeeld een Luftdaten sensor.
Dan kan voor iedere weer-waarde, b.v. buiten-temp , worden aangegeven welke fysieke sensor gebruikt moet worden. En dat kan voor iedere sensor apart. Dus de temp van Luftdaten, de hum van TFA, enzovoort.
Dit waren we al jaren min of meer gewend van de Meteohub. Werkt nu veel beter en sneller bij een MB.

Vraag 2: De historie
Een Meteobridge (met een SD-kaart als opslag) leest met gemak vele jaren meetwaardes in van een Meteohub.
Dus als de waardes van WSWIN e.d. geëxporteerd kunnen worden kan er een eenvoudig script gemaakt worden om die data om te vormen zodat de Meteobridge die kan lezen. Blijkbaar is er al minstens 1 standaard WSWIN formaat, zie attached screenshot.

Vraag 3: Opladen naar weer-netwerken
Dat is voor de meeste netwerken zo standaard dat ieder weer-programma (dus ook een MB) dat gewoon doet.
Net zoals diverse templates en data-loggers dat ook al kunnen.
Het HWA bestand. zit ook standaard in een Meteobridge, er zijn ook verbeterde versies op dit forum beschikbaar.

Vraag 4: Wat bedoelt u met aanvullende data die geïmporteerd moet worden?
Een Meteobridge maakt ook een "eigen station" mogelijk
Bijvoorbeeld om een geheel eigenbouw sensor o.i.d. toe te voegen.
Maar dat moet wel een "weer-waarde" aanleveren. temp/hum/regen/wind/luchtkwaliteit e.d.
Dus wel water-temperatuur maar niet stroom-snelheid van de Maas (of misschien toch wel denk ik opeens).

===

Waar ligt precies het probleem of de problemen? Als ik het begrijp weet ik of ik ergens mee kan helpen.
En nu weet ik ook echt niet wat u hiermee bedoelt:
Voor upload met meer mogelijkheden naar HWA, EWN en BNLWN kan ik wel apart WeeWX of Cumulus op een Raspberry installeren,
Waarom zou een Cumulus-MX of Weewx een betere oplossing zijn?
Welk probleem kan niet met een Meteobridge-RPI worden opgelost.
Ben benieuwd.

Wim
Bijlagen
wswin_import.jpeg
wswin_import.jpeg (83 KiB) 6283 keer bekeken
#72867
Wim,

Je opmerkingen lijken me volledig terecht als je 'reguliere' PWSen en sensoren wil overzetten/aansluiten aan Meteobridge, en wil doorgaan met eenzelfde configuratie [?].

;) Misschien ben ik iets te ambitieus, en niet helder genoeg geweest in het vorige bericht.
WsWin bedient bij mij nu TFA_Nexus en WS7000 in hun basis-opstelling, dus resp. via USB-interface en via PC-Interfaces, aangesloten op PCs.
Uit die PCs diverse uploads voor website en voor organisaties zoals mogelijk door faciliteiten van WsWin.
Daarnaast zit de hele verzameling meteo-sensoren incl. van de 3 PWSen aan Domoticz (= mijn Domotica-Systeem), en de 'algemene' vraag is dan 'heel eenvoudig' gericht op uitfaseren van de PCs, terwijl het 'bedrijf' doorgaat.
Met jouw vragen en opmerkingen in gedachten en bijv. Meteobridge als 'oplossing':
hoe maak ik eenvoudig een online koppeling tussen Domoticz en Meteobridge, incl. de bijbehorende databases, zodat Domoticz+Meteobridge de draad 100% oppikken & doorzetten, incl. de historie uit WsWin?
.
Eerste aspect is dus geschikte interfaces.
De SQLite-databases van Domoticz bevatten heel veel meer dan alleen meteo-data, en dat vraagt sorteerwerk voordat info naar Meteobridge kan.
Daarom wil ik het beperkter aanpakken:
1) laat WsWin als meteo-software met webinfo, grafieken, tabellen en database doorgaan zolang dat lukt voor Nexus en WS7000
2) Domoticz zijn werk laten voortzetten voor alle andere zaken, maar incl. de al lopende uitlezing van Nexus, van WS7000, van Tempest en het pakket extra sensoren.
3) 'Opvolger' zoeken die alle huidige taken en info van WsWin kan overnemen, zonder verstoring van 1) of 2), indien mogelijk gebruikmakend van 2) voor historie + vervolg.
.
Daarom dacht ik aan WeeWX/Cumulus als meteo-software met heel variabele, zelf-aanpasbare interfaces.
WeeWX en Cumulus zijn 'echte' meteo-software; Domoticz niet, hoogstens geschikt voor specifieke taken, en daarom niet geschikt voor die overname van WsWin tenzij met veel werk.
Mijn huidige inzet ook ingegeven door beperkte kennis van Meteobridge t.a.v. toepassing van 'vreemde' interfaces, en een voorkeur voor 'open source' software.
.
Terugkomend op de vragen, herformulering:
a) 'Opvolger' moet een echte meteo-software op Linux zijn vergelijkbaar/beter dan WsWin op Windows
b) Hoe krijg je je de historie uit WsWin naar 'Opvolger'?
c) Hoe koppel je Domoticz naar 'Opvolger' voor het vervolg?
#72868
Toulon7559 schreef: 13 jan 2021, 16:41 Wim,

Je opmerkingen volledig terecht als je 'regulier' PWSen wil aansluiten aan Meteobridge.

Bij mij zit een hele verzameling sensoren aan Domoticz (mijn Domotica-Systeem), en de vraag is dan 'heel eenvoudig':
hoe maak ik eenvoudig een koppeling tussen Domoticz en Meteobridge?
Bij Meteobridge:
1. Definieer in Meteobridge een nieuw station "user defined"
2. Maak een BASH script voor in de MB-scripts folder, wat eenmaal gestart "altijd blijft draaien"
2.1 Dat script leest bijvoorbeeld een bestand wat Domoticz ergens heeft geplaatst
2.2 Of roept via TCP Domoticz aan die dan een bestand terug geeft, er is zoiets in de API van Domoticz toch?
3. Het BASH script geeft de waardes in de juiste vorm door aan Meteobridge, slaapt x secondes en => stap 2.1

Er zijn discussies op het forum met voorbeelden,
bijvoorbeeld https://forum.meteohub.de/viewtopic.php?f=61&t=15158

Ik zelf gebruik inderdaad alleen bekende formaten zoals GW1000, Davis, Tempest, Luftdaten, en nog een tiental.
Zie zo snel ook niet waarom weer-sensoren door Domoticz laten beheren beter zou zijn.
Meestal gaat de data van de Meteobridge/weerstation naar Domoticz.
Maar andersom moet ook kunnen.

Maar dat is allemaal niet de essentie van mijn vraag. Daarom nog eens
"Waarom zou een Cumulus-MX of Weewx een betere oplossing zijn?
Welk probleem kan niet met een Meteobridge-RPI worden opgelost.
"
Hoe kan Weewx of Cumulus die data dan wel binnen krijgen?

Ben nog steeds benieuwd.

Wim
#72869
Wim,

;-) We dringen door tot de kern van de vraag.
.
Zie zo snel ook niet waarom weer-sensoren door Domoticz laten beheren beter zou zijn.
Bij Domoticz & Raspberry kun je met RFXCom en RFLinkGateway zonder moeite veel betere ontvangst bereiken op 433MHz, en interfaces voor een hele reeks meteo-sensoren zijn standaard beschikbaar, incl. automatische opname in de SQLite-database. Domoticz heeft een geweldige capaciteit om sensoren en actoren af te handelen, waarvan ik dankbaar gebruik maak voor mijn Experimenten-afdeling.
Dat is de reden dat bij mij wind-info van Nexus door Domoticz wordt ingelezen en doorgegeven naar WsWin, want de ontvanger van de Nexus-Console mist vaak. Luchtdruk uit de Nexus-Console is van bedenkelijke kwaliteit, dus wordt door Domoticz een betere kwaliteit doorgegeven naar WsWin. UV-sensoren kun je niet uitlezen met Nexus_Console, maar wel opnemen in WsWin onder die titel, dus geeft Domoticz UV-info door naar WsWin. 'Echte' licht-info idem, hoewel WsWin daarmee niet veel doet, behalve registreren/afbeelden.
WS7000 heeft m.i. na upgrade nu superieure T&H-sensoren. De lichtmeter WS7000-19 is wel door Domoticz uit te lezen, maar niet door WS7000's PC-interfaces.
De additionele meteo-sensoren in Domoticz werken met ESP8266en & ESPEasy & Wifi en die zijn op Domoticz moeiteloos aan te sluiten.
Als je ook domotica wil bedrijven is dat wel heel gemakkelijk (en zo is dat laatste bij mij historisch gegroeid).
Als je die faciliteiten goed werkend hebt, dan ben je geneigd vanuit die richting te redeneren voor de vervanger van WsWin.
Binnen Domoticz kan ik eenvoudig geschikte databundels voor meteo-sensoren kiezen voor een upload:
daarvoor is in veel gevallen geen echte meteo-software nodig [zoals voor WUnderground, WOW, PWSW, AWEKAS].
Wel als bepaalde historische meteo-info gewenst wordt: dat kan Domoticz niet zonder extra moeite.
In Domoticz een file klaarzetten is min of meer een standaard-kunstje (als het protocol van de andere kant bekend is), dus wat biedt zich compatible & eenvoudig aan?
Een vervanger voor WsWin moet wel 'echte' meteo-software zijn i.v.m. afbeelding, registratie e.d..
.
Maar dat is allemaal niet de essentie van mijn vraag. Daarom nog eens
"Waarom zou een Cumulus-MX of Weewx een betere oplossing zijn?
Welk probleem kan niet met een Meteobridge-RPI worden opgelost."
Hoe kan Weewx of Cumulus die data dan wel binnen krijgen?]
Vooral met WeeWx heb ik ervaring o.a. met software-aanpassen en heb zo de communicatie zelf in de hand (zie bovenste deel van dit bericht).
Met Meteobridge geen ervaring, en dan wordt verbinden van Domoticz naar Meteobridge een uitdagender klus:
maar als er voorbeelden zijn (van protocollen) ......
Overzetten van de historie uit de 2 lopende WsWin-instantiaties is in alle gevallen een bijkomend aspect, waarheen dan ook.
Als dat met Meteobridge eenvoudiger gaat, dan ;) geeft dat pluspunten.
#72871
Misschien zonderling aspect ....

Vorige berichten bespreken overzetten & doortrekken van historie uit 2 WsWin-instantiaties.
Mooi als het ontvangende systeem na ontvangst ook beide historische paden apart kan bijhouden.
Bijv. Nexus is pad1, WS7000 is pad2.
Dan kun je de informatie van iedere PWS echt gescheiden blijven bekijken met aparte plaatjes, tabellen e.d.:
met 2 WsWin-instantiaties op 1 PC nu super-eenvoudig.
#72874
Bij oriëntatie op MeteoBridge zie ik een mogelijkheid voor TE-923-interface, dus de Nexus-Console aansluiten is gemakkelijk genoeg.
Alleen dan wel weer met de originele Nexus-info voor luchtdruk en wind en zonder UV en licht.
Conrad/LaCrosse_WS7000 is een ander verhaal, want die generatie PWSen (à la ELV_WS2000 of WS2500) zie ik niet in de lijst.
Moet dus toch een oplossing zien te vinden om de data uit Domoticz op een of andere manier naar MeteoBridge te krijgen.
Nu nog inwisselen van mijn 3 PWSen tegen een Davis o.i.d. lijkt geen optie, want in mijn stadsomgeving is daarvoor de investering niet in verhouding met prestaties/kwaliteit.

20/01/15;
Laatste zin toegevoegd.