Discussie forum met vragen over Davis weerstations, specificaties, ervaringen etc..
Door Willy Peters
#73235
Mijn Davis anemometer geeft geen goede waarden meer aan. Ik zie de windvaan van richting veranderen maar de anemometer blijft heel vaak stil staan. Alleen wanneer het harder gaat waaien dan wil de anemometer wel even gaan draaien. Maar hij staat vrij snel weer stil. Het is een Anemometer met Hall generator. Deze heb ik in 2016 aangeschaft, dit omdat bij de vorige al een paar keer de reed heb moeten vervangen.

Concreet is de vraag of iemand ervaring heeft met het vervangen van de kogellagertjes van de anemometer? Ik heb namelijk het vermoeden dat dit het probleem is. Ik zou graag willen weten wat het formaat van de lagers is. Dan kan ik deze op voorhand aanschaffen. Het is namelijk nogal een toestand om de mast te laten zakken. Als ik de mast beneden heb kan ik meteen repareren zonder eerst op onderdelen uit te moeten.

Willy
#73236
Hoi Willy,

misschien is het handig om een complete Wind Speed Bearing Cartridge (partnumber: 7345.953) aan te schaffen, ipv losse lagertjes te plaatsen.
Dan kan je deze op voorhand bestellen en ben je het snelst weer up-and-running.
Gebruikersavatar
Door T.J.
#73238
Ik heb hetzelfde probleem gehad en heb de kogellagertjes vervangen.
Ik heb meteen een paar extra besteld.
Tevens heb ik toen een nieuwe "cartridge" besteld, mijn oude heb ik gereviseerd met nieuwe lagertjes.
Het nieuwe model is iets anders en zou moeten leidden tot minder vocht indringing bij de lagers.
Ik heb nog drie lagertjes liggen.
Bij interesse, pb

Kijk ook eens op:

https://www.chatteris.biz/blog/davis-64 ... 3-version/

De maten zijn in inch.
Bijlagen
IMG_20210608_231814.jpg
IMG_20210608_231814.jpg (168.11 KiB) 3025 keer bekeken
Door Willy Peters
#73245
Is goed Tjeerd. Ik had ze afgelopen zaterdag al ontvangen.
Ik moet nu een aanpassing aan de mast maken zodat ik deze dmv een lier kan laten zakken.
Ik hoop dat deze week nog te doen.
Dus je hoort van mij en dank voor de service.

Willy
Door Willy Peters
#73321
Vandaag de lagertjes van de anemometer vervangen. Deze waren echt slecht. De nieuwe lagertjes monteren was zo gedaan.
Alleen de voorbereidende werkzaamheden vergde veel tijd. De eerste keer heb ik de mast zonder hulpmiddelen alleen rechtop gezet. Dit ging met zoveel moeite dat ik er als een berg tegenop zag om de mast weer te laten zakken. Ik kreeg een tip om een liertje onder aan de mast te monteren. Met behulp van wat extra katrollen was het een fluitje van een cent om de mast te laten zakken.
Nu draait de anemometer weer bij het kleinste zuchtje wind.
Tjeerd, nog bedankt voor de lagertjes.

Willy Peters
Gebruikersavatar
Door T.J.
#73322
Fijn om te horen dat het gelukt is!

Heb alweer een volgend probleem met mijn station....

Had wel wat betere kwaliteit van Davis verwacht, reserve onderdelen zijn duur.

Morgen maar even kijken of ik het kan repareren, vochtigheid is 100% en blijft 100%.....