Discussie forum met vragen over Davis weerstations, specificaties, ervaringen etc..
#74271
Op Foto 4 is de boosdoener.

Vervolg,

Het schakel contact in de voedings Jack maakt slecht Contact.
Op de 10 Farrad Condensator meet ik 0,7 Volt foto 5 tussen A en B.

Terwijl ik tussen A en C wel de spanning van de Solar cel meten , ca 2,5 Volt. foto 5.

Na het inspuiten met Contact reiniger was het nog niet opgelost.
Wat bewegen en de voeding stekker er meermaals in of uit werd het wat beter. ( maar niet opgelost).
Op foto 6 is te zien dat alles weer werkt.
Je kunt de pootjes B en C door verbinden maar ik ga er voor om de gehele voeding Jack uit te wisselen.

Als je problemen met je ISS of OV zender hebt omdat de batterij leeg is en de Condensator ziet er goed uit meet dan ook de spanning over voedings Jack.
Wel goed schoon krabben er zit nogal wat isolatie lak op de print.

Vr. Gr. Ger Drijver.
Bijlagen
Foto 6.jpg
Foto 6.jpg (289.29 KiB) 4855 keer bekeken
Foto 5.jpg
Foto 5.jpg (209.49 KiB) 4855 keer bekeken
Foto 4.jpg
Foto 4.jpg (314.69 KiB) 4855 keer bekeken
#74290
Hoi Ger,

Bedankt voor het delen van je probleem en de oplossing. Ik ervaar momenteel ook een probleem met mijn anemometer. Afgelopen nachten werd er steeds een constante waarde geregistreerd voor zowel de windsnelheid als de windrichting, zie https://www.hetweeractueel.nl/weer/sieb ... d/actueel/. Mijn meteobridge gaf bij de batterijwaarde niet aan dat de batterijspanning te laag was gedurende die perioden. De zender (een aparte zender voor de anemometer, dus niet verbonden met ISS) is voorzien van een zonnepaneeltje. Aangezien na zonsopkomst de metingen zich steeds herstellen, nam ik aan dat het wellicht aan de backup-batterij lag. Ik heb die gisteren vervangen, de oude batterij gaf 2,9 V, laag maar feitelijk nog niet leeg. Afgelopen nacht deed het probleem zich pas later voor, maar helaas vanaf ca. 24.00 toch weer hetzelfde probleem. Zou dit hetzelfde probleem kunnen zijn als bij jou? M.a.w. dat de voedings Jack slecht contact maakt?

Groet, Jeroen
#74379
Goede Avond Jeroen.

Een beetje laat van mijn kant met een reactie naar jou toe.
Ik zag pas afgelopen week je reactie van jouw kant vandaar.

Even een gehele uitleg:

Wat jij aangaf is bij mij ook gebeurd de batterij steeds sneller leeg.
De Condensator was gaan lekken , een nieuwe besteld en op de plek van de oude gesoldeerd.
De transmitter is van ongeveer 2008 type 6332OV en werkt nadien weer na behoren.

In 2014 heb ik een nieuwe zender 6332OV besteld omdat de batterij van de oude zender regelmatig leeg was.
Te snel leeg wat niet hoort.
De nieuwe transmitter 6332OV geplaatst en alles was opgelost.

Wat doe je met de oude 6332OV Transmitter.

Eens goed bekeken en ik zag dat enkele print sporen waren aangetast door het zuur van de Condensator die lekte.
Ook een klein condensatortje was stuk.
Nadat ik dit gerepareerd had werkte het oude station weer naar behoren en heb ik deze weer terug geplaatst.

In de zomer van 2022 had ik weer problemen met dit station en heb ik deze nogmaals goed bekeken.

Daar ik twee de zelfde printen heb en met een zaklamp goed te schijnen zag ik dat een print spoor niet goed door kwam naar de andere zijde van de print.
Nadat alles weer netjes was vast gesoldeerd en de SOLAR Cel van zonlicht was voorzien en aan gesloten op de zender werd de back-up Condensator nog steeds niet opgeladen.

Na enig zoekwerk vond ik het probleem in de Voeding Jack zoals in de begin opmerking aangegeven.
Deze heb ik goed gereinigd en na enig tijd maakte deze weer goed contact en word de back-up Condensator weer opgeladen.

Vr.Gr. Ger Drijver