Discussie forum met vragen over Davis weerstations, specificaties, ervaringen etc..
Door Oebele
#67883
Hallo,

Hoe een fout zo hardnekkig blijft hangen.
Steeds zie ik weer een berekening gebaseerd op een diameter van 164 mm
In de Davis handleiding staat duidelijk 165 mm doorsnee en 214 cm² oppervlakte.
35 mm komt dan neer op 750 cc water je hebt dan ± 1 cc te veel wat de drupjes die
achterblijven compenseert. overigens dient een voedingsspuit verkrijgbaar bij de
meeste dierenspeciaalzaken als erg handig hulpmiddel. Trek de zuiger eruit en hou
het gaatje met uw vinger dicht, giet het water in de cilinder en doe de vinger
boven de trechter van het gaatje. Zo loopt het water heel gedoseerd in de trechter.


O. de Zwart
Door pb2rdf
#67898
Oebele schrijft:
Hallo,

Hoe een fout zo hardnekkig blijft hangen.
Steeds zie ik weer een berekening gebaseerd op een diameter van 164 mm
In de Davis handleiding staat duidelijk 165 mm doorsnee en 214 cm² oppervlakte.
35 mm komt dan neer op 750 cc water je hebt dan ± 1 cc te veel wat de drupjes die
achterblijven compenseert. overigens dient een voedingsspuit verkrijgbaar bij de
meeste dierenspeciaalzaken als erg handig hulpmiddel. Trek de zuiger eruit en hou
het gaatje met uw vinger dicht, giet het water in de cilinder en doe de vinger
boven de trechter van het gaatje. Zo loopt het water heel gedoseerd in de trechter.


O. de Zwart


Duidelijker en praktischer kan het niet uitgelegd worden!:ohmy: ;)
Bovenstaande is m.i. een goede vuistregel voor calibratie Davis regenmeter.

Grtn, Peter
#75080
Eckie76 schreef: 03 mar 2008, 13:02 Bij regenval zal niet AL het water door de trechter stromen.
Er zijn druppels die achterblijven, vastkleven aan de wand en niet "doorvallen" en vervolgens verdampen.

Het verdient trouwens wel aanbeveling deze trechter minimaal eens in de 14 dagen schoon te maken. Ik behandel de oppervlakte zelfs met Turtle-Wax, zodat de druppels minder snel blijven hangen.
Is dat met was de beste oplossing? Ik heb de laatste tijd wel 40 % afwijking. En als ik dan kijk op de lepel hangt dr idd een flinke drup op et eind van het lepeltje. krijg je met was de minste adhesie? of zijn er nu anno '23 nog betere middelen?
#75081
weerzoetermeer schreef: 28 feb 2008, 08:26 Hallo allen,

Ook ik heb een Davis VantagePro2. Na een tijdje meten kwam ik tot de conclusie dat ook mijn dure weerstation een afwijking had in de neerslag meting. Na aanschaf van een Hellmann meter kon ik een goede vergelijking maken. Met de handleiding van Meteo Delfzijl aan de gang gegaan op een mooie dag en kwam uit de berekeking naar voren dat de afwijking 23% was!!! Nogal fors dus! Maar goed...de boel opnieuw afgesteld en het loopt nu als een zonnetje. Ook twee collega amateurs uit de omgeving hierop gewezen en ook hun hadden een flinke afwijking. Voor de rest niets dan lof voor dit weerstation.
Hallo allemaal


Hallo sinds een maand of 3 heb ik in mijn Davis vrijwel 50% te weinig op mijn diplay. Terwijl naar mijn idee wel iedere kantel wel registreert. Heb dubbel lepel. Ik dacht eerst dat die reedcontact niet ok was. Maar na vernieuwd nog steeds 50% te weinig. Gisteravond viel mij op dat er een nog best een grote drup (adhesie?) aan de spoon bleef op het eind. Als ik die spoons met autowas behandel scheelt dat? Of ander afstotend middel... Overigens kan ik mij niet voorstellen dat dat zoveel scheelt. En ten tweede als de lepel weer terug valt zit dr immers ook bij de volgende "meting" er nog in.... Ben eigenlijk beetje radeloos. Toch straks met autowas doen, baat het niet schaad ook niet...
Weerstation Mts Folkersma Schildwolde
  • 1
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7