Discussie forum met vragen over Davis weerstations, specificaties, ervaringen etc..
Door weerstation
#24342
Ik heb na het lezen van deze thread toch wel enige twijfels over de neerslagmeting van een Vantage pro gekregen.

Wat me met name opvalt is dat beide stations voor het kalibreren een bijna even grote afwijking vertonen. Dit kan natuurlijk toeval zijn maar roept bij mij toch wel de vraag op of alle VP's van een bepaalde leeftijd een dergelijke afwijking hebben.

Vooropgesteld dat een Vp bij aanschaf wel de juiste waarden meet, en de kalibratie zoals hier besproken de juiste is en ook juist is uitgevoerd, vraag ik me af waar dan een dergelijk grote afwijking door veroorzaakt wordt. De regenmeter ziet er erg stabiel gebouwd uit. We moeten er vanuit gaan dat de stelschroeven toch dermate geborgd zitten dat ze niet uit zichzelf kunnen verdraaien.

Andere oorzaak zou de software kunnen zijn, ik zie het alleen niet zo gauw gebeuren dat de software zomaar een andere waarde per tip gaat berekenen.

Derde oorzaak zou kunnen liggen in de overbrenging, er worden tips niet doorgegeven en dus een te lage neerslaghoeveelheid berekend. Maar dat betekent dat er bij meerdere testen na elkaar steeds evenveel tips vergeten worden. Lijkt me teveel toeval.

Misschien zijn er nog wel andere oorzaken.

Het zou buitengewoon interessant zijn als deze kalbraties ook eens bij enkele nieuwe VP's gedaan worden. Dan zouden we in ieder geval weten of het een afwijking is die in de loop van de tijd optreed of dat nieuwe VP's gewoon niet altijd even goed gekalibreerd zijn.
En dat zou me dan toch wel erg verbazen van een weerstation van deze prijs.
Door tjabine
#24343
Ik zelf heb bij mijn nieuwe VP toen der tijd de kalibratie meteen uitgevoerd.
Bij mijn pa die ook een VP gekocht had een half jaar eerder de kalibratie uitgevoerd.
Ik had namelijk op een Duits forum gelezen dat ze niet klopte.
Beide stations van nieuw af aan niet correct!
Ik heb mijn station nu dus zo'n twee jaar geleden gedaan en klopt tot op de dag van vandaag precies met de extra regenmeter die er naast staat ter controle.
Ook die van m'n pa klopt nog steeds.
Ik ga er dus vanuit dat ze al niet kloppen als je hem nieuw in huis krijgt.

Gr Ron.
Door Jaapfr
#24346
Ben vandaag ook aan de slag geweest met het kalibreren van de vantage pro neerslagmeter. Ik heb sinds november 2005 een vantage pro en al vanaf het begin te lage waarden bij de neerslagmeter. Heb tot vandaag nooit geweten dat je deze kon kalibreren met die stelschroeven:laugh:
Ik heb dan ook nooit officiële neerslagmetingen gedaan met deze meter.

Na de eerste test kwam ik op een tekort van 17%... toch aanzienlijk.
Dat heb ik nu terug gebracht naar rond 5%. De nauwkeurigheid is nogal afhankelijk van de neerslagintensiteit. Als ik matige regen naboots kom ik op 3% uit maar bij zware regenval op 10%. Blijkbaar gaat er bij zware regenval tijdens het kantelen toch nogal wat water verloren.

Als er de komende dagen "natuurlijke" neerslag valt zal ik e.e.a. nog eens controleren.

Overigens heb ik sinds maart dit jaar ook een Vantage Vue. Deze neerslagmeter is stukken nauwkeuriger. Zit zelfs soms aan de hoge kant, maar wijkt nooit meer dan 5% af. Ook de windmeter van de Vue vind ik net wat beter van kwaliteit dan van de vantage pro. Nadeel is wel dat bij de vantage vue geen loskoppeling mogelijk is.

Groeten Jaap
Door WeerStationWoerden
#24348
oei oei
had alles weer gewist uit WD
maar zie tot mijn grote schrik Meeste neerslag 328.8 mm Woerden staan !!
kan iemand mij nog vertelen hoe ik nu weer mijn jaar neerslag goed kan krijgen
voor de maand is het al gelukt alleen kan niet zo snel de optie voor het jaar vinden
moet van 607.2 terug naar 318.6
mvg Gert


WeerStationWoerden schrijft:
[quote]344mm verder ben ik eindelijk klaar
het verschil is nu zeer gering
kom nu uit op 46.8mm met 1L
ivb met de spierpijn ben ik gestopt
regenmeter staat op de schoorsteen en daar sta je nu niet zo makelijk op !
na 00:00 de gegevens uit WD gooien en daarna kan alles weer online

mvg Gert
Door Eckie76
#24349
WEERSTATION KLAZIENAVEEN schrijft:
Je moet er inderdaad veel voor over hebben :)

Nu wachten tot de volgende buien en dan vergelijken met directe omgeving.


Vergelijken met de directe omgeving is van geen enkele waarde en dus volkomen onbetrouwbaar.

Het kan hier bijvoorbeeld regenen en een paar straten verderop droog zijn.

Mvg,

Martijn


Met directe omgeving bedoel ik niet een paar straten, noch de meetwaarde op 1 dag.
Ik doel op een naburig weerstation binnen enkele kilometers ( liefst erg betrouwbaar) waarmee je over een langere tijdspanne gaat vergelijken. Dus bijvoorbeeld over een maand, een halfjaar en dan een jaar.

Intussen uiteraard altijd handmatig meten en dat meenemen in je vergelijking.

Als je niet handmatig meet -naast je digitale meting - dan heb je ook nooit een direct referentiepunt. Met een simpele 1mm- schaalverdeling regenmeter van amper 3 euro heb je echt al een goede referentie.
Door Eckie76
#24350
Het is niet voor niets geweest, dat ze bij de ontwikkeling van de Vantage Pro 2 de metingen hebben "teruggebracht" naar een resolutie van 0,2 mm, i.p.v de zogenaamde 0,3 mm van de voorloper. ( in werkelijkheid 0,254 mm)
In principe houdt dit gewoon in, dat de "wip" iets eerder kantelt bij de VP 2 en in de firmware dit ook weergegeven wordt.

weerstation schrijft:
Ik heb na het lezen van deze thread toch wel enige twijfels over de neerslagmeting van een Vantage pro gekregen.

Wat me met name opvalt is dat beide stations voor het kalibreren een bijna even grote afwijking vertonen. Dit kan natuurlijk toeval zijn maar roept bij mij toch wel de vraag op of alle VP's van een bepaalde leeftijd een dergelijke afwijking hebben.

Vooropgesteld dat een Vp bij aanschaf wel de juiste waarden meet, en de kalibratie zoals hier besproken de juiste is en ook juist is uitgevoerd, vraag ik me af waar dan een dergelijk grote afwijking door veroorzaakt wordt. De regenmeter ziet er erg stabiel gebouwd uit. We moeten er vanuit gaan dat de stelschroeven toch dermate geborgd zitten dat ze niet uit zichzelf kunnen verdraaien.

Andere oorzaak zou de software kunnen zijn, ik zie het alleen niet zo gauw gebeuren dat de software zomaar een andere waarde per tip gaat berekenen.

Derde oorzaak zou kunnen liggen in de overbrenging, er worden tips niet doorgegeven en dus een te lage neerslaghoeveelheid berekend. Maar dat betekent dat er bij meerdere testen na elkaar steeds evenveel tips vergeten worden. Lijkt me teveel toeval.

Misschien zijn er nog wel andere oorzaken.

Het zou buitengewoon interessant zijn als deze kalbraties ook eens bij enkele nieuwe VP's gedaan worden. Dan zouden we in ieder geval weten of het een afwijking is die in de loop van de tijd optreed of dat nieuwe VP's gewoon niet altijd even goed gekalibreerd zijn.
En dat zou me dan toch wel erg verbazen van een weerstation van deze prijs.
Door pa3hio
#24461
Ook ik heb vandaag mijn 2 maanden jonge VP2 gecontroleerd:

Ik heb een maatbeker gevuld met 1 liter water en precies afgewogen op 1000gram.
Ik heb een plastic bekertje gepakt en daarin enkele gaatjes met een naald geprikt, zodat de regen goed wordt nagebootst.

Een eerste test gaf een waarde van 43.2mm wat overeen komt met 8.7%

Hierna de stelscroeven een halve slag uitgedraaid: resultaat: 44.2mm = 6.6%

Hierna de stelschroeven anderhalve slag verder uitgedraaid, nu kwam ik uit op 46.8mm wat overeenkomt met een afwijking van ruim 1%, hier kan ik mee leven. Ik heb bij de drie testen zoveel mogelijk hetzelfde gedaan: de plastic beker dus ongeveer half vol houden, niet morsen, en je lachende vriendin en buurman negeren :laugh:

That's it: de afwijking was er dus ook, maar niet zo groot als anderen hebben. De VP2 is origineel als een metrische 0.2mm geleverd, hier heb ik dus niets aan hoeven veranderen.

Oja, het kost inderdaad een paar uur :) maar nu weet ik wel dat de afwijking zeer gering is, ook heb ik het verhaal gechekt met en andere (tuincentrum) regenmeter.
Door AenG
#24550
Ik heb vandaag ook de neerslag van mijn 5 maanden oude VP2+ vergeleken met de Hellmann regenmeter.

VP2+ 52.2 mm
Hellmann 54.2 mm

Ik wil nog wat meer metingen uitvoeren zodat ik kan zien wat de exacte afwijking is.
Het valt volgens mij allemaal nog wel mee. Bij kleinere hoeveelheden zal de afwijking minder zijn. De opstelling zou ook een oorzaak kunnen zijn. Eigenlijk moet ik de Hellmann naast de regenmeter van de VP2 monteren om het goed te kunnen vergelijken.

De (tijdelijke) opstelling van de Hellmann.


gr Geert
Bijlagen
hellman.jpg
hellman.jpg (127.16 KiB) 3391 keer bekeken
Door Eckie76
#24571
Komt goed overeen toch?
Misschien ligt het ook aan de positie van de regenmeter ten opzichte van die enorme televisietoren in je tuin. Wanneer de regen uit dezelfde hoek komt als waar de mast staat vang je beslist ietsjes minder op vanuit deze optiek.
Dan heeft de regenmeter geen totaal vrije invalshoek, toch?
Door AenG
#24573
Eckie76 schrijft:
Komt goed overeen toch?
Misschien ligt het ook aan de positie van de regenmeter ten opzichte van die enorme televisietoren in je tuin. Wanneer de regen uit dezelfde hoek komt als waar de mast staat vang je beslist ietsjes minder op vanuit deze optiek.
Dan heeft de regenmeter geen totaal vrije invalshoek, toch?


Komt inderdaad wel aardig overeen. Het klopt inderdaad dat de vp2 geen vrije invalshoek heeft. Misschien is dit de oorzaak.

Die regenmeter moet nog een andere plaats krijgen. De Hellmann komt er dan naast te hangen.

Voorlopig nog klussen genoeg:)
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7