Discussie forum met vragen over Davis weerstations, specificaties, ervaringen etc..
Door bgr
#37881
Ik ben een tijd geleden ook bezig geweest met het kalibreren van de regenmeter van de VP1 volgens de eerder genoemde methode. Het is een hele klus om dit goed te doen en vooral om het water niet te snel in de meter te laten lopen. Ongeveer een week na het kalibreren is de regenmeter gek gaan doen en dat bleek aan de software te liggen. Soms ging de regenmeter spontaan lopen en soms ging hij niet verder dan 0,5 mm. Er zit m.i. wel een risico aan om het zo te doen!

Tot nu toe heb ik 2 verschillende regenmeters gehad bij de VP1 en alle 2 gaven ze te weinig neerslag aan vergeleken met de Hellmann met afwijkingen tot 20%.
Je kunt dus niet stellen dat de regenmeter van zo'n duur merk altijd goed afgesteld is.

Sinds juni gebruik ik de VP2 en voor het eerst heb ik geen afwijking geconstateerd. Ik heb wel gemerkt, als je met een Hellmann vergelijkt, je dit wel iedere dag moet doen. Soms deed ik dat over een aantal dagen tegelijk, maar dan gaf de Hellmann minder aan. Dat was in juni: kennelijk verdampt er dan alweer teveel.

Bert Gr.
Door Josje
#37886
Ik heb mijn nieuwe Vantage Pro2 ook even voor de gekkie even getest.
Nu was ik niet van plan om met gietertjes of bekertjes of andere dingen te gaan testen
Ik heb het simpeler opgelost,wel met het volgende:
Nu ik in een ziekenhuis werk kon ik er heel erg makkelijk aankomen,maar heb gebruik gemaakt van een injectiespuit.Zonder reclame te maken heb ik gebruik gemaakt van een SNC -(spuitnaaldcombinatie)van het merk BDmicrofine van Medisoft.Ik heb in een kleine ronddraaiende beweging,water gespoten in de bukket (a'50ML),(zonder al teveel druppels achter te laten),en naald en spuit geheel leeggedrukt.Ik heb deze test 2x achter elkaar uitgevoerd,en het resultaat was verbluffend,exact werd het aangegeven op de console!Nu werkt niet iedereen in een ziekenhuis zoals ik,maar dan zou ik de bouwmarkt proberen,deze dingen kunnen ook nauwkeurig zijn,en dat voor een paar centen.
Tot zover mijn test,
groet Josje
Door SpeedyGJ
#37890
Ik heb een 2de test gedaan en daarin kwam 47.1mm uit :) ik vind dit nu wel prima zo en ga er verder ook niet meer aan zitten, voor je het weet komt er 48mm uit kan je weer :D
De metingen zullen nu een heel stuk correcter zijn :)
Door oli
#37957
Ik heb dat ook maar eens gedaan, maar dan met mijn Oregon Scientific WMR-100n. Had ook gemerkt dat ik de laatste tijd vooral achterliep op Amsterdam-West, en in het algemeen mat ik vaak het laagste of op één na laatste waarde in Amsterdam.

Bij mijn regenmeter moest er in tegenstelling tot de Davis regenmeters wat meer afgetapt worden voor 1 liter, aangezien de opvangtrechter van de regenmeter maar een diameter van 10 cm heeft... (ik heb daarom ook een grotere trechter op de regenmeter gemonteerd, zodat de resolutie van 1.05 mm naar 0.12 mm is verhoogd)

Na wat berekeningen te hebben gedaan kwam ik erop uit dat ik 127.34 mm zou moeten opvangen met 1 liter. Heb toen 1 liter afgemeten in een maatbeker, die in een cola fles gegoten en in de dop van de fles een heel klein gaatje gemaakt zodat het er niet zo snel eruit zou stromen. Uiteindelijk kwam ik op 112.7 mm uit, terwijl het werkelijk 127.3 mm zou moeten zijn. Het verschil blijkt bij mij dan -11,5% te zijn. Dat ga ik dan maar even aanpassen a/d totalen van de vorige 2 maanden (v/a mei zijn de metingen met de trechter gedaan, daarvoor met een andere regenmeter omdat het bereik steeds wegviel). Jammergenoeg heb ik geen schroefjes o.i.d. gevonden waarmee ik iets in de regenmeter kon aanpassen, dus zal ik het maar in excel moeten doen, door er steeds 11,5% erbij op te tellen.

Dus:
Regenmeter Oregon Scientific WMR-100n
1 liter = 127.3 mm (werkelijk)
1 liter = 112.7 mm (gemeten)
Afwijking = -11.5%
Door SpeedyGJ
#67859
Oude topic omhoog gooien.
Mijn regenmeter staat boven op dak, ja plannen zijn om em naar beneden te verhuizen maar dat ter zijde.
Toch zat het me vandaag niet lekker, de vele neerslag en elke station de er weer bovenuit komt. Heb besloten om de boel offline te gooien en beginnen te meten met 1 liter water.
Resultaat na dik uurtje druppen, 37.2mm, een afwijking van 20.4%, dat wordt morgen dus het dak weer op om dat even bij te stellen en opnieuw te testen :)
Nu snap ik ook heel duidelijk waarom omliggende stations meestal meer meet dan ik. Zelfs een davis station 400 meter van me vandaan, zelfs hij meer ruim meer dan wat ik doe. Hopelijk is het na morgen voorbij maar uiteindelijk mis ik nog een hele bak aan mm dit jaar.
Door Toulon7559
#67861
;-) Is toch niet zo'n probleem?
Als je eenmaal gekalibreerd hebt, dan kun je de historische getallen in je database corrigeren met de constante die je hebt gevonden.
Hoewel je dan voor het verleden geen correcte 'externe' getallen krijgt bij bijv. HWA (tenzij met veel moeite), heb je dan tenminste 'intern' correcte statische waarden.

Heb gemerkt dat je (soms) ook je software kunt tweaken om automatisch te corrigeren: bijv. WsWin heeft onder de tab Bestand/Eigenschappen per sensor onder de 4e regel in het venster een mogelijkheid de sensorwaarde te kalibreren.
;-) Dan loop je voor de toekomst weer beter in de pas met de werkelijkheid.
Door bgr
#67866
SpeedyGJ:

Als je vergelijkt met andere omliggende stations, moet je eerst weten of die ook gekalibreerd zijn, anders heeft vergelijken geen zin.
Maar dat je altijd lager zit, komt waarschijnlijk dat je meter op het dak staat. Dat scheelt wel degelijk.

Groeten
BertGr
Door SpeedyGJ
#67867
Heb helaas geen WSWin op mijn PC staan, correctie doorvoeren in WeatherLink gaat niet lukken, Cumulus weet ik ook niet, WD wel. Goed als ik het software matig ga doen komen de gegevens in Weatherlink niet overheen. Daarom dus een hardware matig kalibratie.

@BGR:
Ik kijk altijd naar de omgeving hoeveel er valt, op dagen dat er buien zijn kan ik natuurlijk nooit vergelijken, maar op dagen als er regen valt kan het prima. Waar overige stations redelijk in de buurt liggen loop ik dik 5mm achter, soms wel meer.
Dat ik lager zit kan inderdaad kloppen door dat de regenmeter op dak staat, echter geeft de kalibratie zelf al aan dat er 10.1mm te weinig wordt gemeten per 1 liter (47,3mm) nu zou ik weer goed mee moeten doen. Alleen de regen laat zich de komende tijd nog wel even op zich wachten dus moet even geduld hebben.

Geeft me wel de mogelijkheid om 1 deze dagen de regenmeter los te koppelen van de temperatuurstation, deze wil ik toch liever op dak houden gezien dit vooral in de zomermaanden toch soms wel 3 graden scheelt! En ja 3 graden is erg veel in mijn ogen :)
Door Toulon7559
#67869
Misschien open deur, maar is de regenmeter van 'je buurmannen' van exact hetzelfde type? ;-) Anders vergelijk je appels en peren ......

Heb zelf 2 regenmeters parallel in gebruik met Conrad/LaCrosse_WS7000-PWS en met TFA_Nexus-PWS op ca. 4m van elkaar op hetzelfde vlakke dak, en constateer dat de Nexus altijd minder neerslag toont dan de WS7000 en in tijd gezien anders reageert.
Gezien constructie en ervaringen ben ik geneigd de neerslagwaarden uit de WS7000 meer te geloven dan die van TFA_Nexus.
;-) Vergelijk beide elektronische meters ook met zo'n simpele regenbeker iets verderop in de tuin, en de aflezing daarvan komt vaker overeen met WS7000 dan met Nexus.
Door osjohn
#67870
Ik denk dat de neerslagwaarde's niet kan vergelijken met iemand anders. De neerslag kan 5 meter verder van je vandaan wel heel anders zijn dan bij jou.

In boven-Leeuwen was het regen en naar Druten toe ( 5KM ) was er of je een liniaal over de weg legde, de een zijde droog en de andere zijde stortregen.

Daarom vind ik het vergelijken niet mogelijk.

Gr. John
  • 1
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7