Discussie forum met vragen over Davis weerstations, specificaties, ervaringen etc..
Door keesweer
#3710
Daar ik van plan bent om binnenkort een Fan aan te schaffen voor de temp. meting, even de volgende vragen.
1. Is het mogelijk om de temperatuur meting te ijken, en dan hoe.
Mijn temp. licht al gemiddeld bij station in de buurt vergeleken
aan de lage kant.

2. Is het toch zinvol om een fan te monteren, zijn daar ervaringen
mee.

3. Komt het wel meer voor dat de temperatuurmeting te laag aangeeft.

Ik heb een Vantage Pro2 wireless Station.
De meting geschiet in het midden van de tuin en staat ongeveer 10 meter van het huis af.

Groetjes Kees.

Station is: www.hetweerinkrimpen.nl
Door Eckie76
#3712
Als jouw ISS in de schaduw staat ( of het grootste gedeelte van de dag ) en de wind kan er goed bij, dan is zo'n fan volgens mij echt niet nodig.
Komt de ISS meerdere uren per dag in de zon te staan, dan kan zo'n fan wel iets uitmaken. De ISS van de Davis is natuurlijk gevoeliger ( omdat ie veel kleiner is) dan een echte professionele weerhut. Deze ISS reageert uiteraard veel sneller op directe zonnestraling. Daarbij snap ik ook nog steeds niet waarom de regenmeters zwart zijn, i.p.v. wit. Zwart absorbeert warmte als een gek.

De fan zorgt voor een constante luchtcirculatie, maar als de omgeving van de ISS vol in de zon staat, krijg je toch altijd hogere waarden dan wanneer je een echte weerhut hebt.

De temperatuur kan eigenlijk nooit te laag aangegeven zijn, tenzij er een fout in het station zit.

Als jouw Davis vrijwel de hele dag in de schaduw hangt/ staat en de omgevingsstations pikken meer zonlicht mee, dan zijn hun temperaturen hoger.

Je kan in de software Weatherlink de temperatuurwaarden aanpassen, met de raw data als uitgangspunt.
Door keesweer
#3713
Mijn ISS staat van 10.00 tot 16.00 in de zon. Bedankt voor de reactie ik denk dat ik dan toch maar een fan bij zet.
Door Meteo Simpelveld
#3714
Eckie76 schrijft:
Als jouw ISS in de schaduw staat ( of het grootste gedeelte van de dag ) en de wind kan er goed bij, dan is zo'n fan volgens mij echt niet nodig.
Komt de ISS meerdere uren per dag in de zon te staan, dan kan zo'n fan wel iets uitmaken. De ISS van de Davis is natuurlijk gevoeliger ( omdat ie veel kleiner is) dan een echte professionele weerhut. Deze ISS reageert uiteraard veel sneller op directe zonnestraling. Daarbij snap ik ook nog steeds niet waarom de regenmeters zwart zijn, i.p.v. wit. Zwart absorbeert warmte als een gek.

De fan zorgt voor een constante luchtcirculatie, maar als de omgeving van de ISS vol in de zon staat, krijg je toch altijd hogere waarden dan wanneer je een echte weerhut hebt.

De temperatuur kan eigenlijk nooit te laag aangegeven zijn, tenzij er een fout in het station zit.

Als jouw Davis vrijwel de hele dag in de schaduw hangt/ staat en de omgevingsstations pikken meer zonlicht mee, dan zijn hun temperaturen hoger.

Je kan in de software Weatherlink de temperatuurwaarden aanpassen, met de raw data als uitgangspunt.


De reden dat de regenmeter zwart is is heel eenvoudig. Wanneer er ichte vorst is dan wordt de eventuele ijsvorming en/of sneeuw sneller gesmolten.
De regemeter zit in prncipe geisoleerd t.o.v. de weerhut.
Een daylightvan laat de temperatuur degeljk zakken wanneer de weerhut in de zon staat.

Groet Bert
Door Eckie76
#3715
Hoi Bert,

heb jij zelf zo'n fan?
Ik ben er ook aan het denken om zoiets aan te schaffen.
Door Meteo Simpelveld
#3723
Eckie76 schrijft:
Hoi Bert,

heb jij zelf zo'n fan?
Ik ben er ook aan het denken om zoiets aan te schaffen.


Goedemiddag,

Ja ik heb de daylightfan tegelijk erbij gekocht, met een antal extra sensoren welke voor ons belangrijk zijn.
Ik had al wat ervaring met de effecten bij doorluchting van de weerhut.
Ik ben er meer dan tevreden over.

Groet Bert
Door schilper
#3725
Ook ik heb vanaf dag één een Daylightfan in gebruik. Bewijst vooral bij windstil weer zijn nut door wat extra circulatie rond de temp censor.
Ook zit ik te denken om de regen trechter wit te spuiten om het absorberen van warmte te verminderen.

Gr.Harold
Door mavlo77
#3726
Ik denk dat de trechter zelf niet zoveel uitstraalt. Kunstof is zeer slecht warmtegeleidend, en hoewel de beschenen kant op zal warmen, zal de onbeschenen onderkant gewoon koel blijven. Als ie van metaal was, dan maakt het wel uit...

Wel een puntje over die fan. Bij windstil bewijst het zijn nut zeg je. Ik geloof dat. Maar nu het omgekeerde: ik heb geen fan, maar als het hier gewoon waait dan heb ik nog 2 graden zon-instraal-effect. Dus wellicht dat het iets werkt, maar niet 100%. Of het kan verklaard worden doordat normale wind niet door de sensor zelf trekt, maar waait gewoon langs de schotels. Dat geloof ik eerder.

Ik heb ook geexperimenteerd met een kartonnen kap die ik aan de trechter had gemonteerd en zo als een soort zonnescherm functioneert. Dat liet de temperatuur 2 graden dalen!!! Dus misschien een low cost alternatief voor een fan. En dan geen karton nemen maar iets van kunstof.
Door Eckie76
#3727
Het zwarte kunststof van de trechter wordt bij mij gewoon gloeiend heet in de zon, maar of dit enorm veel invloed op de thermometer heeft waag ik te betwijfelen.

Waar het mij meer om gaat; De opstelling van de ISS in het algemeen.
De een heeft hem urenlang in de volle zon hangen, de ander in halfschaduw etc, de een met een fan, de ander zonder...en zo kan je nog even doorgaan.

Het beste resultaat geeft denk ik toch een echte weerhut (witte grote kast) waarin de thermosensor wordt geplaatst. De constructie van zo'n hut is bedacht om thermometers uit de volle zon te houden en luchtcirculatie mogelijk te maken.
Je moet dan wel de regenmeter afkoppelen :) en apart opstellen.
Door Meteo Simpelveld
#3728
Eckie76 schrijft:
Het zwarte kunststof van de trechter wordt bij mij gewoon gloeiend heet in de zon, maar of dit enorm veel invloed op de thermometer heeft waag ik te betwijfelen.

Waar het mij meer om gaat; De opstelling van de ISS in het algemeen.
De een heeft hem urenlang in de volle zon hangen, de ander in halfschaduw etc, de een met een fan, de ander zonder...en zo kan je nog even doorgaan.

Het beste resultaat geeft denk ik toch een echte weerhut (witte grote kast) waarin de thermosensor wordt geplaatst. De constructie van zo'n hut is bedacht om thermometers uit de volle zon te houden en luchtcirculatie mogelijk te maken.
Je moet dan wel de regenmeter afkoppelen :) en apart opstellen.


De Fan zal geen effect hebben op de ISS zelf.
Een van de vorige reacties wordt gesteld dat de fan in hoofdzaak aleen goed werkt bij windstil weer, dit kan wel zo in sommige gevalen zijn maar ik heb ook situaties gezien waar deze beredenering niet opgaat. Bekijk maar een tuin waarbij de windkracht tempert wordt door bijvoorbeeld bebouwing of beplanting zoals hagen.
Ik ben tevreden met de oplossing van een fan.
Volgens mij is er geen verschi in resultaat of zeer weinig tussen een Fan en een echte weerhut.
Voordat ik de Vantage volledig in bedrijf stede heb ik met een ander weerstation gewerkt en deze was bevestigd in een normale goede weerhut. Het verschil van een geijkte thermoter en Vantage was vrij niets.

Groet Bert