Discussie forum met vragen over Davis weerstations, specificaties, ervaringen etc..
Door pa3hio
#24708
Ik heb mijn station enkele maanden geleden (in de warme zonnige periode) gekocht en hoorde ook de fan draaien.
Nu, na een langere periode van weinig of geen zon, heb ik zojuist gemerkt dat de fan niet meer draait, of heel langzaam (onhoorbaar)
Wanneer ik met een flinke zaklantaarn op het solarpaneel schijn, hoor ik nog niets.

Klopt het dat de fan pas weer gaat draaien als de accu's via het solarpaneel weer een bepaalde spanning hebben bereikt?

Is dit een normaal gedrag?
Door weermaarssen
#24709
Hallo Robert

De fan draait alleen als de bijgeleverde zonnecel is geactiveerd. Dus alleen overdag , althans zo is het bij mij geregeld.

Groet Louis
Door Mike
#24710
weermaarssen schrijft:
Hallo Robert

De fan draait alleen als de bijgeleverde zonnecel is geactiveerd. Dus alleen overdag , althans zo is het bij mij geregeld.

Groet Louis

Dit is de versie die alleen werkt als de zon gaat schijnen Louis, die heb ik ook.

Die van Robbert moet ook snachts, zei het een stuk langzamer, draaien, maar ik vermoed dat hij overdag niet meer voldoende oplaad om ook snachts (de hele nacht) door te kunnen draaien.

Vraagje aan Robbert, draait hij wel gewoon overdag?
Door pa3hio
#24711
om verwarring te verkomen: het gaat om de 24 hour fan, dus die MET accu's. Ik zal straks (als het droog is :P ) dit controleren, maar is het niet zo dat als de accu's leeg zijn en er komt daglicht, dat eerst de accu's weer op spanning moeten komen, alvorens de fan weer gaat draaien?
Het is een beetje lastig controleren met dit weer, maar doe mijn best.

Het viel me gister-avond gewoon op, met die dagen van 30 graden draaide hij vol gas :lol: terwijl hij waarsch. nu langzaam draait i.v.m. ontbreken van de zon. Misschien maak ik me dus voor nieta zorgen.

Bedankt alvast voor het meedenken.
Door reitsma1960
#24712
Hoi Robert,

Ik heb dezelfde versie als jij met de fan die continue draait. In het begin, na aanschaf heb ik het ook gehad dat de fan alleen draaide wanneer de zon scheen. Ik had toen ook mijn twijfels of het wel klopte, maar nu na vele maanden (aanschaf vorig jaar) draait de fan prima. Ik heb het idee dat het veel tijd nodig heeft om de batterij volledig te laden zodat hij ook `s nachts doordraait. Alhoewel ik ook niet weet of hij de hele nacht draait.
Ook merk ik dat hij soms sneller en meer hoorbaar draait wanneer het warm en zonnig is. s`Nachts draait hij inderdaad veel langzamer zoals al eerder opgemerkt is.


Groet,
Oebel
Door Mike
#24713
De meeste opwarming is uiteraard als de zon schijnt, daarom gaat ook de fan sneller draaien, bij de 24u versie draait hij ook zonder zon en snachts, maar een stuk langzamer, dit omdat het niet nodig is om sneller te draaien en ook om de batterij te sparen.
Een voordeel van de 24u versie is dat hij bij bv een warme zomeravond dus ook nadat de zon is ondergegaan hij rustig een luchtstroming maakt zodat je een juiste temp. meting hebt.

Lijkt mij dat als de batterij(en) leeg is/zijn en de zon doorkomt hij gewoon gelijk op zijn cel gaat draaien zoals de 12u versie.

Ik heb zelf de 12u versie ;) en die draait alleen maar met zonlicht (heeft ook geen batterij), gevolg is dus dat als de zon ondergaat en het is een warme avond zonder wind, bij mij dan de temp. toch wel wat minder snel zakt omdat ik geen doorstroming heb.

Dus geen reden tot paniek.
Door pa3hio
#24714
Ik had de vraag ook even bij Dick weggelegd, die antwoord met hetvolgende:

Hallo Robert,

Deze versie draait alleen 24 uur tussen een bepaalde breedte/lengtegraad. De zonne-energie is te weinig om in dit jaargetijde de ventialtor 24 uur te laten draaien, de exacte informatie staat in de handleiding of Davis site.

einde discussie ;)
Door pa3hio
#24715
Nog een laatste aanvulling:

de zon schijnt inmiddels in Waalwijk, de fan draait weer, zlefs wanneer ik het solar paneel afdek, dus ook de accu's worden weer geladen.