Discussie forum met vragen over Davis weerstations, specificaties, ervaringen etc..
Door ws vreewijk
#52664
Ja dat is zeker een goede tip eentje op voorraad te nemen.

Misschien om verwarring te voorkomen in tegenstellimg tot max lading van 0,93 volt lading vanuit de lithiummbatterij word de goldcap vanuit het zonnepaneel WEL opgeladen tot 2,7 volt.:

Mvr gr Chris
Door Overijse
#52665
ws vreewijk schrijft:
Tja misschien ben ik een zwart kijker maar ik heb in die supercaps geen enkel vertrouwen meer.

Ik heb nog niemand gehoord die na het vervangen met. Een greencap van Conrad dezelfde ellende heeft gehad.
Onze weervrienden in Duitsland hebben dr ook al een hele lading gebruikt en ik heb nog geen enkel probleem gelezen.

Als je slim bent neem dan de 25 farad 2,7 volt. Want het is bewezen dat op onze breedte graad in de grijze maanden eigenlijk te weinig zon is en 10farad is te krap bemeten ' een Zwitser heeft een hele meetcyclus gemaakt met vergelijk ,als daar intresse voor is dan plaats ik de link wel

Gr Chris


Is dan dit deze supercap 25f 2,7V ?

Grtz
Kris
Door ws vreewijk
#52666
Yep'

Je kan ook gaan voor de 50 farad.

Let wel op neem absoluut de 2,7 Volt. Er zijn ook 2,5 Volt. Uitvoeringen

Gr Chris
Door Overijse
#52673
ws vreewijk schrijft:
Yep'

Je kan ook gaan voor de 50 farad.

Let wel op neem absoluut de 2,7 Volt. Er zijn ook 2,5 Volt. Uitvoeringen

Gr Chris


Thx allen voor de uitleg, volgende maal als ik iets nodig heb bij C. zal ik deze meebestellen om op het schap te leggen.

En denk dat er ook vele andere mee geholpen zijn.

Grtz
Kris
Door weerstationhoogeloon
#52690


Zoals je ziet op de foto van Ron, is er naast de Super-Cap (C34) ruimte voor een 2e Super-Cap (C35). Is het de bedoeling geweest van Davis, om voor gebieden met lange, donkere wintermaanden met weinig zonneschijn toch een extra buffer-capaciteit te creëren voor de ISS-electronica?

Is er iemand op het forum die hier meer duidelijkheid in kan verschaffen?
Zijn er meer Davis gebruikers die de optie van een 2e Super-Cap al hebben benut?
Of een zwaardere van 25 of 50 Farad?
En gaat dan de "gemodificeerde" opzet minder snel of in het geheel niet meer stuk???

Kortom een boel vragen waar volgens mij meerderen onder ons mee zitten. Dus goed advies is welkom....

Ik heb 2 jaren geleden de Super-Cap kapot gehad en heb er een vervanger van dezelfde waarde ingezet (garantie). Nu heb ik er een 3-tal van de firma C op voorraad liggen en wil, zodra de huidige Super-Cap nogmaals defect gaat er 2 inzetten. Ik verwacht dat 2 Super-Cap's het langer uithouden en de Lithium batterij minder snel zullen leegtrekken; of heb ik het mis????

Hier de productsheet van de fabrikant van de Green-Caps van de firma C
http://www.samwha.com/electric/product/list_pdf1/DS.pdf

gr. Remie
Door Snarf2000
#52691
Dat is een hele leuke.
Daar ben ik ook wel benieuwd naar.
Bijna gegarandeerd de hele winter voldoende spanning.

Komt wel bij, dat als 1 supercap defect is hij op de andere doorgaat, zodat je het niet snel in de gaten hebt wanneer er 1 lek is met kans op flink doorlekken en misschien beschadiging van je printplaat.


Frans
Door jacg
#52697
Zal ik dan maar antwoord geven, op een ander forum hebben ze Davis support een email gestuurd over het zelf vervangen van de supercap. Dit is het antwoord van Davis:

We don't recommend customers install supercaps themselve. We prefer to repair it. In theory it should be OK (but we can not guarantee it). There are considerations.

Special care needs to be taken when working with these parts. Improper handling can lead to capacitor damage. When forming the 90 degree bend in the leads, special care needs to be taken to assure no stress travels through the rubber seal on the bottom of the part into the part, as this can damage the seal. This is typically done by holding the part with narrow-tipped pliers near the rubber seal, and bending the leads against the pliers. When installing, special care needs to be taken to (again) assure no mechanical stress travels into the part. Similarly, solder time needs to be minimized to keep thermal stresses from the part.

The part also needs to be affixed to keep mechanical shock from producing stresses between the part and the leads that are soldered to the board. This can be done with double-sided foam tape, silicone gel, or similar affixing.

Aside from this, one or two super-capacitors can be installed. Also, several values can be installed. The night run-time is proportional to capacitance. The reason for our selection was need/cost. The boards was designed to take 10F, 25F or 50F parts, up to two each. They can be mixed/matched in any combination.



Groeten,

Jacco
Door wvdkuil
#52703
Het is al eens eerder op het forum vermeld: Om soldeerproblemen te vermijden, knip de draadjes gewoon bij de supercap door en monteer een kroonsteentje. Dan hoef je niet te buigen en niet te solderen.
Zal bij een volgende bestelling ook maar een paar supercaps op voorraad nemen.

Succes, Wim
Door petergroeneveld
#52713
Een tweede Supercap is in principe mogelijk zoals hier is te zien.



Op het Weather-Wath Forum is er iets over vermeldt. In de garantie periode zou ik hem niet zelf vervangen, maar meestal overleeft de Supercap de eerste 2 jaren wel. :)

Hier nog een leidraad met foto's die ik toendertijd heb gemaakt om de Supercap te vervangen.
Het vervangen kan natuurlijk op meerdere manieren maar deze heb ik met succes gebruikt.
Bijlagen
capmod.jpg
capmod.jpg (44.45 KiB) 2606 keer bekeken
Door tjabine
#52736
Inderdaad Remie goed gezien dat er nog een plekje over is voor een tweede supercap.

Maar even wat anders.
Is er wel eens een supercap stuk gegaan in een station buiten de ISS van Davis?
Zoals bv wind transmitter, klomphoogte station enz.

Gr Ron.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 8