Discussie forum met vragen over Davis weerstations, specificaties, ervaringen etc..
Door tuinmantom
#60923
Misschien nuttig in deze discussie, een rapport uit de UK van de Vantage Vue ter vergelijking met hun standaard meteorologische meetinstrumenten:
http://measuringtheweather.com/wp-conte ... n-Burt.pdf

Conclusie neerslag (na 14 maand vergelijken):
Hoewel de Vue op 2m hoogte werd gemonteerd tegenover de lager geplaatste referentie-pluviometers, werd er hogere neerslag gemeten. Niet enkel in hoeveelheid neerslag, maar zelfs in het aantal neerslagdagen. Een bijkomende controle-pluviometer is nodig om juiste neerslagtotalen te bekomen.

Voor de volledigheid, nog over de temperatuur: de afscherming van de temperatuursensor is niet voldoende, waardoor er afwijkingen 1-2°C zowel naar boven als onder toe werden waargenomen.

Andere parameters zijn goed tot zeer goed voor all-in-one meetstation voor een "beginner" waar het gemak van de installatie het belangrijkste is.
Door ws vreewijk
#60944
Kortom als ik dat zo lees MOET er bij Gertjan iets mis zijn want die meet veel te weinig tenminste volgens hemzelf.

Aleen een controle meting kan uitkomst bieden dus Gertjan druppelen maar,pas dan word er meer duidelijk.

gr Chris
Door SpeedyGJ
#61215
Ik ben er nog niet mee aan de gang geweest, gewoonweg veel te weinig tijd ervoor.
Wel valt me op dat ik nu 1,2mm heb opgevangen tijdens een bui, is het niet toevallig dat er op dit moment niet heel veel wind is?
Aan mijn apparatuur ligt het dus niet, anders zou die deze bui ook niet hebben gemeten, dan wel 0.2mm in die richting.

Ik zal er maar eens een groene regenmeter bij hangen en eens in de gaten houden, een VP2 zit er tot na de zomervakantie waarschijnlijk niet in. Het druppelen ga ik uiteraard nog doen zodra ik meer tijd heb voor me zelf, laat het uiteraard jullie wel even weten wat de uitkomst is maar voor nu ga ik niet vanuit dat mijn regenmeter defect is :)
Door tuinmantom
#61222
Ik zit hier ook met mijn manuele pluviometer naast de Vue te wachten op langdurige periodes van regen met veel wind en nu voorspellen ze alleen maar droog en mooi lenteweer, bah :)
Bij buitjes < 5mm begin ik er niet aan om te vergelijken, dan is de afwijking te miniem om er iets over te zeggen.
Door eelderweer
#61298
Ik heb ook een vue en heb het idee dat het bij mij vooral mis ging als het flink waaide en dan door het zwiepen van de mast. Bij normaal weer zonder heel veel wind had ik weinig problemen. Uiteindelijk heb ik er toch voor gekozen een losse Davis regenmeter te kopen en deze heb ik op de vue aangesloten door beide draden die naar de vue regensensor gaan door te knippen en hieraan de draden van nieuwe regensensor te solderen en netjes met vulkaniserende tape te omwikkelen. Dit geheel werkt hier nu al meer als een jaar probleemloos. Het enige nadeel is natuurlijk wel dat je een draad moet leggen naar de vue vanaf de nieuwe regenmeter, maar ik had nog een flink stuk oud telefoondraad liggen.

Het beter vast zetten van de 10m hoge mast met draden was hier niet echt een optie, aangezien ik in een rijtjeswoning woon en de buren niet echt zitten te wachten op tuigdraden. ;)

Achteraf gezien was een VP2 wellicht een logischer koop geweest, maar al met al heb ik zo een goede oplossing die prima werkt. Maar mijn eerste advies is, probeer de mast zo vast te zetten, dat hij zo weinig mogelijk zwiept.



Groeten, Christian.
Door WeerStationWoerden
#61302
hoi Christian
Dat is ook een oplossing
Maar zat jou vuil stopper er wel in ???
Dat was namelijk bij mij de oorzaak dat de boel op til ging met harde wind
Oorzaak zonder vuil stopper krijg je een te groot gat waar de wind inslaat met als gevolg dat de wip kantelt
( blaas er maar eens in dat hoor je gelijk de wip kantelen !!! )
Het schudden van de mast was hier niet de oorzaak .. zelfs nog getest door flink te schudden aan de mast maar nop geen neerslag melding

Mvg Gert

eelderweer schrijft:
Ik heb ook een vue en heb het idee dat het bij mij vooral mis ging als het flink waaide en dan door het zwiepen van de mast. Bij normaal weer zonder heel veel wind had ik weinig problemen. Uiteindelijk heb ik er toch voor gekozen een losse Davis regenmeter te kopen en deze heb ik op de vue aangesloten door beide draden die naar de vue regensensor gaan door te knippen en hieraan de draden van nieuwe regensensor te solderen en netjes met vulkaniserende tape te omwikkelen. Dit geheel werkt hier nu al meer als een jaar probleemloos. Het enige nadeel is natuurlijk wel dat je een draad moet leggen naar de vue vanaf de nieuwe regenmeter, maar ik had nog een flink stuk oud telefoondraad liggen.

Het beter vast zetten van de 10m hoge mast met draden was hier niet echt een optie, aangezien ik in een rijtjeswoning woon en de buren niet echt zitten te wachten op tuigdraden. ;)

Achteraf gezien was een VP2 wellicht een logischer koop geweest, maar al met al heb ik zo een goede oplossing die prima werkt. Maar mijn eerste advies is, probeer de mast zo vast te zetten, dat hij zo weinig mogelijk zwiept.



Groeten, Christian.
Door eelderweer
#61306
Ja, die zat er wel in. Maar mijn mast is 10m ongetuigd, dus dat zwiept bovenin best behoorlijk als het echt stormt. En dan wordt een nauwkeurige regenmeting wel heel lastig natuurlijk. Het kan best zijn dan trillingen of kortere bewegingen geen probleem zijn, maar dat weet ik zo niet. Maar zonder vuilstopper kan ik mij ook goed voorstellen dan de wind de lepel doet kiepen als hij erin blaast. Maar dat was bij mij denk ik niet het probleem. Die zit er in ieder gaval nog steeds in.

Groeten, Christian.