Discussie forum met vragen over Davis weerstations, specificaties, ervaringen etc..
Door SpeedyGJ
#61315
Kijk dat is een handige tip! Dus het draad van de VUE regenmeter moet ik doorknippen bij de connector? En moet het gesoldeerd worden? Of is aan elkaar binden of kroonsteen ook een mogelijkheid.
Door eelderweer
#61325
Solderen is beter. Een kroonsteentje geeft vaak slecht contact, zeker bij zo'n dun draadje. Je kan de snoertjes gewoon doorknippen, waar je er het beste bij kunt. Ik zou een pek kiezen, waar je ze ook als je ooit zou willen weer aan elkaar kan solderen, dus aan beide kanten wat lengte houden.

Groeten, Christian.
Door nolversteeg
#61329
Hoi Gerrit-Jan,

Het verhaal ten dele gevolgt.

En hier ook weer laat je niet gek maken.

Als je weet hoeveel regendruppels er vallen, waarvan een gedeelte in de regenmeter moeten vallen om een redelijk beeld te krijgen van de neerslag, die er bij jouw op die vierkante meter valt. En die m2 is maar een cirkeltje van 136 mm.

Je kan niet op een regendruppel kijken, maar die is wel 0,2 mm omdat die andere druppels net niet voldoende waren om de wip om te kiepen.

Die ene druppel in een Hellman beker kan ook niemand aflezen.


De vue kan goed meten, wind kan daar geen invloed op hebben, wel als die laatste druppel regen uitblijft.

Een miezerbuitje vandaag is niet te meten, datzelfde miezerbuitje geeft de volgende dag 0,2 mm, behalve als het de volgende dag warm geweest is, dan is de kip leeg. vandaag is bij mij in een glas van een halve liter tot de rand gevuld verdampt, tot een 1/4 liter, iets meer dan een druppel, of druppels .

Buiten dat kan de software van de vue overweg met de hoeveelheid regen die er valt te kalibreren.

1x kip is X mm.

Groetjes Nol
Door SpeedyGJ
#61335
Ik laat me ook niet gek maken, maar ik weet vrijwel zeker dat de wind hier een behoorlijke invloed op heeft.
Bij dagen als het regent en weinig wind staat loop ik gelijk met overige stations in de buurt die gebruik maken van VP2.
Als er ineens een 5/6/7/8/9/etc bft erin komt loop ik snel achter met de neerslag, toeval? Nee voor mij niet meer omdat het de zoveelste keer is gebeurd.

Ik kan nu wel gaan kijken of het systeem wel goed werkt maar denk dat ik hier weinig mee opschiet. Enige manier is een VP2 gaan kopen en die erbij hangen om te kijken wat het verschil is, geloof me de VP2 kan veel beter overweg bij harde wind dan de Vue en dat heeft ook meer te maken dat de emmer van de VUE maar heel klein is, de windmeter erbij schiet ook zeker niet mee op.

Als het mee zit kan ik over paar maandjes een VP2 halen, ik ga dan voor 1 maand vergelijken en daarna zal de VUE uiteindelijk naar thuis lokatie hier op dak komen te staan :)
Kortom nog maar effe geduld ;)
Door SpeedyGJ
#61577
Het rustige weer en de regen die rustig naar beneden kwam heeft geleid tot 15.4mm! Het bewijst maar weer eens dat er eigenlijk niks aan de regenmeter mankeert. Damwoude/Ternaard komen met 10.*mm maar miste eigenlijk de redelijk zware bui die vannacht viel.