Discussie forum met vragen over Davis weerstations, specificaties, ervaringen etc..
Door Sloefke
#58305
Hallo beste weercollega's,


Sinds een paar weken heb ik een UV sensor naar de zonnekracht sensor geplaats. Alles leek goed te gaan tot dat ik begon te twijfelen over de UV waarden die mijn sensor aangaf. Ik heb mijn waarden vergeleken met andere sites en kwam tot de conclusie dat mijn UV-meter erg enthousiast is. Vanmiddag, 2 augustus, kreeg ik een UV-meting door van 16. Ik heb gekeken bij andere stations en die gaven 5,6 tot 6 aan. Ik heb vernomen dat de UV - index tot een maximum van 10 - 11 wordt gebruikt. Mijn vraag wat gaat er fout, of moet ik deze sensor aanpassen, zo ja Hoe==
Graag jullie advies.


Groeten Joost
Door verhaar.riepe
#58308
Hallo Joost,

Welk station heb je?

Bij een Davis hoef je niets te doen.
Alleen goed waterpas zetten.
Ik denk dat je ergens een offset verkeert heb staan in de software.
Zo niet, dan is er iets met de sensor aan de hand.



Gr.
René
Door Sloefke
#58315
Hallo René,


Bedankt voor je reactie. Ik heb inderdaad een Davis vantage pro en alles staat waterpas. Bij het installeren kwam ik wel even een Amerikaanse schaal tegen. maar na een aantal keren drukken op het hoofdstation kreeg ik de UV-index.
Ik zou niet weten welke offset te maken heeft met de uv sensor. Ik heb gekeken en gezocht maar heb niets kunnen vinden. Ik denk dat ik eens naar de firma schrijf die mij dat apparaat heeft geleverd.

Bedankt en groeten


Joost
Door Oebele
#58343
Hallo,

Een UV index van 8 is het maximaal haalbare in nederland.
Controleer de stekkerverbindingen, bij een draadloos model tevens de supercab onder het witte kapje controleren.
Is dat allemaal goed dan kun je er vanuitgaan dat ie stuk is, ik heb er al drie versleten vanaf 2001.
Door Sloefke
#58455
Beste Oebele bedankt voor je tip.
Ik heb de Nederlandse gebruiksaanwijzing gedownload van internet en daar zag ik warempel dat de schaal tot 16 gaat. Vreemd wanneer ik HWA stations naloop zie ik allemaal dat ze onder de 10 zitten, dus ik begrijp een aantal zaken niet. Een vraag Oebele wat voor systeem heb jij dan ??

Ik zal Eindhoven, waar ik hem gekocht heb, eens bellen en kijken wat zij er van vinden. De rest van mijn station werkt als een zonnetje. Dus wat die supercap betreft geloof ik niet dat deze stuk is. Ik laat horen wat er door de verkoper wordt gezegd.

Groet


Joost
Door Sloefke
#58561
Hallo René,

Ik heb begin van de week een mailtje gestuurd naar Ekopower met de mededeling dat ik een wat enthousiaste UV-meter heb. Tot op heden heb ik nog niets gehoord. Vandaag dus 14 augustus had ik een meting van bijna 10. Ik ben ook nog eens verder gaan snuffelen bij andere amateurs, en inderdaad mijn UV sensor is echt over enthousiast. Ik hou je op de hoogte


groeten Joost