Discussie forum met vragen over Davis weerstations, specificaties, ervaringen etc..
Door Willy Peters
#59412
Op een proefproject hebben we een Davis VP2 staan. Dit is een draadloze versie. Op de een of andere manier kunnen we de console met WL niet meer uitlezen. Wat moet ik nu invullen onder Setup, Communicatiepoort?
Ik heb ingesteld TCP/IP. Bij TCP port staat 22222. Local Device ID staat aangevinkt. Maar wat moet ik hier invullen? Het ID van de datalogger? Als ik op find klik krijg ik No Device Found.
Verder is de datalogger aangesloten op een router. Uiteraard hangt de PC aan dezelfde router.

Ik heb al op het forum gezocht maar kan hier niks over vinden. Ik heb zelf een Davis VP2 maar dan de bekabelde versie en serieel aangesloten op mijn weerPC. Dus ik kan niet vergelijken.

Wie kan mij helpen?

Willy
Door wvdkuil
#59413
Willy Peters schrijft:
Op een proefproject hebben we een Davis VP2 staan. Dit is een draadloze versie. Op de een of andere manier kunnen we de console met WL niet meer uitlezen. Wat moet ik nu invullen onder Setup, Communicatiepoort?
Ik heb ingesteld TCP/IP. Bij TCP port staat 22222. Local Device ID staat aangevinkt. Maar wat moet ik hier invullen? Het ID van de datalogger? Als ik op find klik krijg ik No Device Found.
Verder is de datalogger aangesloten op een router. Uiteraard hangt de PC aan dezelfde router.
Ik heb al op het forum gezocht maar kan hier niks over vinden. Ik heb zelf een Davis VP2 maar dan de bekabelde versie en serieel aangesloten op mijn weerPC. Dus ik kan niet vergelijken.
Wie kan mij helpen?
Willy
het lokale adres van de ip logger, dus zoiets als 192.168.0.123
Als het ip adres van de pc met 192 begint (meestal is dit zo), moeten de eerste drie groepjes cijfers hetzelfe zijn als die van de pc waar WL op draait.

Verder kun je altijd bij het gele scherm van de ip-logger komen door het ip adres en poort nummer in je browser in te typen. Dus in het voorbeeld: 192.168.0.123:22222
Let op de dubbele punt tussen ip en poortnr.
Het kan even duren voordat je het gele scherm van de ip logger krijgt en soms moet je het een aantal keren proberen.

LET OP: als iemand op het gele scherm het poortnummer van de ip-logger heeft gewijzigd, dan zal dat gewijzigde nummer gebruikt moeten worden.

Succes, wim
Door Willy Peters
#59416
Wim,

Bedankt voor je reactie. De router begint inderdaad met 192. Maar we krijgen geen verbinding met 192 enz. We weten zeker dat het poortnummer (22222)niet gewijzigd is. Maar hoe komen we er achter wat het lokale IP van de datalogger is? We hebben wel een device ID van de datalogger. Is daarmee het IP te achterhalen?

Willy
Door wvdkuil
#59417
Willy Peters schrijft:
Wim,

Bedankt voor je reactie. De router begint inderdaad met 192. Maar we krijgen geen verbinding met 192 enz. We weten zeker dat het poortnummer (22222)niet gewijzigd is. Maar hoe komen we er achter wat het lokale IP van de datalogger is? We hebben wel een device ID van de datalogger. Is daarmee het IP te achterhalen?

Willy
elke router houdt een tabel bij van alle adressen die zijn uitgegeven. Aanloggen aan de router (vaak 192.168.0.1) en de dhcp tabel opvragen. Daar staat dan het mac adress en het uit gegeven ip adres.
Helaas kan de ip-logger ook een vast ip adres hebben. Dat is vaak ook beter omdat je dan geen instellingen in bijvoorbeeld WL hoeft te veranderen

Als dat niet kan of niet lukt via de router, gebruik je een ip scanner.
Zelf gebruik ik een mac maar voor windows zijn er diverse programmatjes die dat voor je doen.
Je krijgt dan een lijst van alle apparaten aan dat netwerk. Bibvoorbeeld:
http://www.advanced-ip-scanner.com/nl/

Succes, Wim
Door Snarf2000
#59419
Heb je een android op iphone of iPad, gebruik dan het programmaatje "Fing"
Reuze handige netwerktool.

grt Frans
Door Willy Peters
#59492
Over een paar weken kom ik weer op de lokatie van het proefproject. Tot die tijd kan ik niks proberen. We hebben in ieders geval de datalogger uit de console gehaald.

Verder zit de regenmeter in de mast. Hier zit een compleet vogelnest in. We plaatsen de regenmeter met de ISS meteen in de tuin. Dat is makkelijker voor het onderhoud.

Willy