Discussie forum met vragen over Davis weerstations, specificaties, ervaringen etc..
Door jwruitenberg
#64180
Goedemiddag,

Helaas heeft de temperatuursensor van mijn Vantage Pro 1 sinds een halve week een storing. De temperatuur vliegt dan naar 73,3 graden Celsius. Dit duurt vaak een aantal uur, waarna de temperatuur weer de juiste waarde aangeeft.

Ik heb het hele weerstation al uit elkaar gehaald, sensor los gehaald, schoon gemaakt en weer vastgezet. Verder heb ik de sensor ook met het stekkertje los gehaald, enige tijd eruit gehad en vervolgens weer erin geklikt. Ik heb alle elektronica nagekeken en kon niks vinden.

De binnenunit heb ik uitgeschakeld, gereset en weer ingeschakeld. Ook dat mocht niet baten.

Is er iemand die eventueel nog een idee heeft? Of betekent dit gewoon einde oefening na 11 jaar?

Hartelijke groet,

Jan Willem Ruitenberg
Door regenbui
#64181
11 jaar voor een temp/hum sensor is een respectabele leeftijd, gemiddeld sneuvelt er op mijn station om de 4 jaar deze sensor.

Ga er maar vanuit dat deze kaduuk is.

Tot zover ik weet is het een analoge sensor, of deze nog te koop zijn betwijfel ik.


gr

Theo
Door jwruitenberg
#64190
Inderdaad is 11 jaar een keurige tijd. Dat klinkt niet best, dan moet ik misschien toch zo langzamerhand gaan kijken naar een Vantage Pro 2. Of zijn er nog andere mensen met een mogelijke oplossing?
Door jwruitenberg
#65499
Ondertussen zijn de problemen netjes verholpen, alleen was ik vergeten om de oplossing hier te melden. Daarom bij dezen alsnog:

Als de temperatuursensor van de VP1 kapot is, dan kun je het volgende proberen:

Koop een sensor zoals
https://www.conrad.nl/nl/ntc-thermistor ... 00526.html
en soldeer deze op de plek van de oude sensor. Zelfs voor een leek als ik die voor de tweede keer in zijn leven soldeerde was het goed te doen! Een absolute aanrader! Sowieso een verbetering ten opzichte van de oude sensor van de VP1, deze is nauwkeuriger.

Als het weerstation 73,3 graden aangeeft dan kan het zijn dat er iets loos is met de voeding via de fan. Dat was bij mij het geval. Ik gebruik de fan nu uitsluitend voor het rotorblad en gebruik de oude zonnecel voor de voeding. Het probleem is nu volledig verholpen.