Discussie forum met vragen over Davis weerstations, specificaties, ervaringen etc..
Door weerzal
#66303
Misschien een hele domme vraag.
Maar is het nodig dat de zonnepaneeltjes op de zon gericht zijn.
Of juist niet.
Ik kan mij voorstellen dat bij volle zon de opbrengst zo hoog is dat daarom de supercaps het sneller begeven.
Dit is zomaar een gedachte maar wie weet er meer over.

Groet Rob.
Door pb2rdf
#66308
weerzal schrijft:
Misschien een hele domme vraag.
Maar is het nodig dat de zonnepaneeltjes op de zon gericht zijn.
Of juist niet.
Ik kan mij voorstellen dat bij volle zon de opbrengst zo hoog is dat daarom de supercaps het sneller begeven.
Dit is zomaar een gedachte maar wie weet er meer over.

Groet Rob.


Rob, zoals bekend bestaan domme vragen niet. B)
Een zonnepaneel levert een hoeveelheid spanning als de zon er goed op schijnt.
Hoe beter de zon erop schijnt des te hoger het rendement, de energie, stroom die een zonnepaneel kan leveren. De spanning wordt niet veel hoger bij een 100% beschenen zonnepaneel tov een bv 70% beschenen zonnepaneel.
Dat zijn enkele tienden van volts, zie bv :
[img]http://www.thuisexperimenteren.nl/science/zonnecel/zonnec1.gif[/img]
Google op "grafiek zonnecel" en je ontdekt vanzelf wat specs van zonnecellen.

Dat een supercap het begeeft ligt meer aan de kwaliteit(specificaties) van de supercap.
Electronica componenten in apparatuur worden kwa specificaties zodanig gekozen dat deze net voldoen aan de functionaliteit van het apparaat waarin ze zitten.
En ze dus bijna opereren op het maximum van hun specificaties.
En daardoor een bepaalde(economische) levensduur hebben.

Wil een electronica component een langere levensduur hebben dan zullen de specificaties wat overgedimonsioneerd moeten worden.
Dat betekent in de praktijk een prijsverhoging, dus een duurder apparaat.

Ingeval van bv Davis VP2 is de supercap iets te krap gedimensioneerd, eigenlijk een fout van Davis.
Zeker omdat een weerstation een groot dynamisch bereik moet hebben mbt temperatuur, weersbestendigheid.
Een nieuwe supercap kost een paar euro, het vervangen kost een half uurtje.
Een nieuwe supercap nemen van iets meer capaciteit, hogere spanning en hogere temperatuur bestendigheid en je bent klaar.

grtn, Peter