Discussie forum met vragen over Davis weerstations, specificaties, ervaringen etc..
Door T.J.
#67613
Hallo.

Is deze geschikt om er een extra temperatuursensor ipv. de anemometer, aan te hangen?
Dus gewoon id 2 kiezen en deze configureren als temperatuur/humidity station op de console?
Ik heb een temp/humidity sensor met radiation shield over en wil deze in de toekomst gaan gebruiken voor meting op 10cm hoogte.
Alles mooi op een buisje monteren.

Groeten Tjeerd.
Door SpeedyGJ
#67615
Ik meende dat alleen de transmitterkit voor de windmeter was en dat de overige zaken niet aanwezig waren. Dus echt specifiek voor de windmeter.
Door T.J.
#67618
Ik heb de gebruiksaanwijzing van de transmitter gelezen en daar staan dus gewoon alle aansluitingen op de plaatjes die ook in een ISS zitten.
Ik ga ervan uit dat dit dus kan.
Alleen definiëren op je console wat je er aan hebt hangen dan.

Ik sneup nog wat verder op internet(fora).

Gr. Tjeerd
Door pb2rdf
#67619
Hallo Tjeerd,

Als je op de website van Davis kijkt dan zie je welke sensors je aan de anemokit kunt koppelen.
Rechtsonder op sensors bij specs 6332OV

Wat ik zie dat je er een tempsensor aan kunt verbinden, 2 types.
Hou er wel rekening mee dat temperatuur, niet via de ISS, in hele graden Fahrenheit wordt gemeten.
En dus in stappen van 0,6 graden Celcius.
Temp op 10cm hoogte wil je graag in 0,1 graden celcius meten, neem ik aan.
Dan kun je beter kijken bij een envoy, of envoy8x en kijken wat de specs zijn mbt registreren temp.

Suc6, Peter
Door T.J.
#67621
Hallo.

Er worden volgens de specs 2 soorten temperatuursensors ondersteund, temperature (6475, 6477).
Ik kan het verhaal van fahrenheit echter nergens vinden.
Ik vindt dat maar vreemd.
Het enige wat ik over fahrenheit kan vinden is het volgende:
Operating Temperature . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . -40° to +150° F (-40° to +65° C)
Storage Temperature. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . -50° to +158° F (-45° to +70° C)
Dit heeft echter niets met de meting te maken dit geeft alleen aan in welk temperatuurgebied de transmitter kan functioneren.
Ik heb dus een andere sensor dan boven aangegeven.
Het gaat om de originele temp/humidity die standaard geleverd wordt bij de Vantage pro 2 dus met radiation shield.
Ik zou dus in principe een Davis 6382 maken alleen dan met een transmitter met solarpanel.

Ik wil inderdaad meten in 0,1 graad celsius resolutie.

Gr. Tjeerd


Edit: Schiet mij nu te binnen dat de originele davis sensor voor temp/humidity een RJ12 (6aderig) connector heeft, de transmitterkit voor een anemometer heeft die wel een RJ12 aansluiting voor temp humidity of is dit RJ11 (4 aderig), anders gaat dit niet passen....
Weet iemand die in het bezit is van een anemometertransmitter dit?
Bijlagen
06382.jpg
06382.jpg (24.42 KiB) 3612 keer bekeken
Door pb2rdf
#67624
Tjeerd,

Ik heb een extra Davis temp/humidity sensor 6382.
Het communicatie protocol verzend alle data volgens de amerikaanse norm.
In de software wordt de data omgezet naar metrisch, indien die selectie is gemaakt.

Alleen de temp van de ISS wordt verzonden met 0,1 graden Fahrenheit.
Van de overige stations wordt de temp verzonden in hele graden Fahrenheit, omdat er geen extra posiitie in het dataprotocal is gereserveerd voor 0,1 graad Fahrenheit.

Temperatuur van extra stations worden dus ofgerond op 0,6 graden Celcius, dus in stappen van 0,6 graden worden waardes aangegeven, niet in 0,1 graden.
Er wordt wel een waarde aangegeven achter de komma.

Zie : http://meteo-schollevaar.pb2rdf.eu/ 2de kolom tempmeting
En bijgaande grafiek.
Rood : temp ISS
Paars : Temp van temp/humidity sensor 6382

Vraag het voor de zekerheid na bij support van Davis.
Misschien hebben ze met nieuwe tempsensor en nieuwe electronica ook het dataprotocol aangepast

Zie ook dit document :
http://www.davisnet.com/support/weather/download/VantageSerialProtocolDocs_v261.pdf
Page 22 of 60

De sensoren voor temp/humidity, anemokit, envouy hebben een RJ11 connector, 4 draads.
Alleen 2 draads sensoren zijn geschikt voor Leaf & Soil Moisture/Temperature Station, niet voor de andere stations.
Grtn, Peter

Bijlagen
snapshot_001.jpg
snapshot_001.jpg (148.66 KiB) 3612 keer bekeken
Door T.J.
#67637
Ik heb inmiddels een mail naar Davis verstuurd.
De sensor die ik heb liggen heeft echt 6 draden. formaat is echter wel RJ 11 met 6 contacten erin....

Ik wacht de respons van Davis wel af...
Ik heb wel de sensor met verbeterde specs.

Gr. Tjeerd.
Door lammertsm
#67643
pb2rdf schrijft:
Hallo Tjeerd,

Als je op de website van Davis kijkt dan zie je welke sensors je aan de anemokit kunt koppelen.
Rechtsonder op sensors bij specs 6332OV

Wat ik zie dat je er een tempsensor aan kunt verbinden, 2 types.
Hou er wel rekening mee dat temperatuur, niet via de ISS, in hele graden Fahrenheit wordt gemeten.
En dus in stappen van 0,6 graden Celcius.
Temp op 10cm hoogte wil je graag in 0,1 graden celcius meten, neem ik aan.
Dan kun je beter kijken bij een envoy, of envoy8x en kijken wat de specs zijn mbt registreren temp.

Suc6, Peter


Het probleem zit hem in de console/ Envoy dat deze het in stappen van 0.6 graden doet. In combinatie met o.a. een meteostick en meteohub wordt de temp wel in stappen van 0.1 graden gemeten.

In heb ook een extra temp sensor aan mijn anemokit hangen, via de console deze voor de wind gekoppeld. In meteohub deze als ISS geconfigueerd zodat ik via meteostick de temp. kan uitlezen en de wind snelheid etc.

Als de Envoy8x dit wel kan weet ik niet.
Door T.J.
#67644
Uitsluitsel van Davis.

Het is mogelijk deze aan een anemometer transmitter te koppelen.
Resolutie 0,1 graad Celsius.

Hello,

You can connect it to the Anemometer Trans Kit unless you already have an anemometer connected to it. It can only read from one or the other.

Jerry Loyd
Technical Support Representative

0.1 degree C



Jerry Loyd

Technical Support Representative

Groeten Tjeerd.