Discussie forum met vragen over Davis weerstations, specificaties, ervaringen etc..
Door T.J.
#68652
Aan allen.

Net even een tijdje mijn console in de gaten gehouden en verhip.
Extra temp gaat inderdaad in stappen van 0,6 graden.
Mijn excuses voor de onjuiste info.
Wim heeft volgens mij gelijk.
Daar ik een meteostick gebruik is mij de stap van 0,6 niet eerder opgevallen.
Nou ja het maakt mij niet zoveel uit, daar ik de juiste temp op mijn site heb staan.
Meteobridge geeft nu 1,3 aan en console 1,1....
Ik vind het daarentegen wel jammer dat een gerenommeerd merk als Davis de console niet kan voorzien van wat extra geheugen zodat data wel in 0,1 wordt weergegeven.

Gr. Tjeerd
Door Toulon7559
#68653
@Tjeerd,

'Geheugen' heeft weinig te maken met resolutie, want geheugen is alleen maar een bergplaats van data.
De resolutie wordt bepaald door het hardware-ontwerp en door de software.
Als je weet welke sensor-chip (o.i.d.) wordt gebruikt, dan weet je daarmee eigenlijk al wat de best haalbare resolutie is.
In de processing kan dat alleen maar slechter worden als de software 'niet netjes' is en/of met een te grote LSB werkt, óf schijnbaar iets beter als er een goede filtering wordt gebruikt.
En Davies zal het console-geheugen toch hopeleijk niet zo kelin gekozen hebben dat helemaal geen filtering mogelijk is.
Door Vinkenbuurt
#68662
T.J. schrijft:
....Meteobridge geeft nu 1,3 aan en console 1,1....

Gr. Tjeerd


Ok, verhelderend en klopt ook precies wat ik er over heb gelezen v.w.b. wat de Davis console aan resolutie kan weergeven. Alleen het aantal graden Celsius wordt bij de ISS sensor in stapjes met 0,1 getoond, een extra temp sensor in IF, 0.5 /0.6 C. Deel je mening Tjeerd dat het erg bijzonder en teleurstellend is. Jammer dat ik er pas achter ben gekomen nadat ik mijn oude Vantage Vue console van de hand heb gedaan en de VP2 console hebt aangeschaft. Was achteraf dus niet nodig geweest. Maargoed, ziet er wel mooier uit en heeft wat meer mogelijkheden. Verder ga ik er vanuit dat wat je schrijft net andersom is 'Meteobridge geeft nu 1,1 aan en console 1,3?

Hoe dan ook, morgen bestelde Meteostick binnen. Dit zou eindelijk er in moeten resulteren dat de extra temp sensor netjes in stapjes van 0.1 C wordt getoond in MeteoBridge.
Door T.J.
#68665
Ja inderdaad jammer van je niet noodzakelijke aankoop, echter de VP2 console heeft meer mogeljkheden.
Meteostick vindt ik een fantastisch apparaatje, echter 2 nadelen: geen forecast text en de ET (evotranspiratie) wordt niet doorgegeven.

De stick werkt bij mij prima, ik heb er geen USB hub tussen hangen, gaf bij mij wat problemen met opstarten, dit duurde lang.
Een hub is bij meteostick niet nodig.
Ook het updaten van de firmware van de stick is simpel, gewoon via meteobridge op de button klikken en klaar.
Paar tips:
Zet de RF sensibility op normal, en ongeveer 10 dB hoger dan wat er wordt aangegeven op de live data tab.

Veel plezier met je meteostick.

Gr. Tjeerd
Door Vinkenbuurt
#68666
Ok, dank voor de tips Tjeerd. Altijd fijn.
Ga het morgen zelf ervaren maar als ik de Meteostick aansluit op de MeteoBridge krijg ik dan bij een tabblad extra opties om ISS en temp /hum sensorgegevens in te vullen, zoals transmitter ID?
Door Vinkenbuurt
#68682
Meteostick binnen en geïnstalleerd. Nu inderdaad wel 0,1 resolutie bij extra Temp hum sensor. Alleen weer andere problemen, pfff. Andere 'draadje' openen zo voor verdere hulp /advies.