Discussie forum met vragen over Davis weerstations, specificaties, ervaringen etc..
Door Weerstation Heinenoord
#69028
Gisterochtend om 07.00 u gewekt door een weeralarm op de Davis console. Het 10 minuten gemiddelde van de windsnelheid was zo'n 150 km/h (!) Ze hadden wel wat wind voorspeld, maar zoveel? In de mist met een zaklamp de windvaan opgezocht, die zat er nog en de rotor draaide rustig. Bedrading naar de ISS leek in orde. Een paar keer het alarm weggedrukt. Even na half negen waren er weer normale waarden te zien. Op het forum gezocht of er een reparatiekitje voor de rotor bestaat, maar de waarden bleven OK. Tot 16.30 uur, toen brak het snelheidsalarm weer los. En ging er letterlijk een lampje bij me branden: de problemen vielen exact samen met het inschakelen van de kerstverlichting! Er hangt zo'n "ouderwerts" 22o volt snoer met kerstster aan de stalen mast van de windmeter. Stekker eruit, probleem weg.

Alleen merkwaardig dat die al zo'n 2 weken telkens branden zonder enig merkbare storing op de Davis. Alleen was het gisteren ook nog mistig. Zou dat de druppel zijn geweest?
Door pb2rdf
#69030
Vocht kan van invloed zijn op de electronica, en de metingen die gedaan worden.
Vocht zorgt voor kortsluiting, of te lage weerstand, waardoor het niet meer werkt zoals het zou moeten.
Ik heb op die manier een probleem gehad met de temp/hum sensor van de ISS.

Als het mistig was had ik -67 graden op de teller staan.
Sensor vervangen, en probleem was over.

Groeten, Peter
Door SpeedyGJ
#69088
Ik zie met de kerst toch redelijk wat storingen, zo ook het weerstation hier 400m verder op, hij heeft een lichtslang om de vlagenmast wasr ook de windmeter aan hangt, regelmatig kreeg hij windpieken van 150km/h.

Ik heb zelf van die gekleurde lichtjes bij de action, ik heb daar verder geen last van storingen of wat dan ook, sit is nu de 3de jaar op een rij dat ik het weerstation in de verlichting zet :)

Waar het verschil ligt weet ik niet, ben op dat gebied verder niet bekend.
Door pb2rdf
#69100
Lichtslang is direkt op 230V, en bevat gloeilampjes
Als je dat om een paal wind creëer je een wisselend electromagnetisch veld.
En als dat de paal is van je weerstation ....
Kan zijn dat electronica, reedswitches van anemometer daarop reageren.


Laagspanningsverlichting zoals van de action zijn LEDS.
En is meestal gelijkspanning, dus creëert een constant electromagnetisch veld.
Maar veel minder intensief. 6V tegen 230V is nogal een verschil.

Daar zit het verschil in, denki ik.

Peter