Discussie forum met vragen over Davis weerstations, specificaties, ervaringen etc..
Door nolversteeg
#69606
Hallo meteovrienden,

Lang niet op het forum geweest door omstandigheden (goede).

Hier een kleine update voor de gebruikers van de nieuwe anemometer met hall generator.

Het molentje was vast gelopen, oorzaak stof water spinnetjes.

Het geheel van binnen was droog en het molentje liep op zand stof en dus vastgelopen,


Oorzaak van het euvel lagers en as zijn niet goed waterdicht dit komt langs het huis en de stang naar binnen

Oplossing het geheel schoonmaken ,wat dunne olie of wd40 ,droogblazen en wat hele dunne olie op het lagertje, dit ook bij de as van de windvaan.

Bij montage wat vaseline op de draagtas en het huis ,zodat hier geen vocht meer langs kan, kijk ook dat het geheel iets achterover hangt, zodat er geen overtollig water van de opgangas naar binnen kan lopen.

Groetje Nol
#73888
Hallo Nol,

omdat jij denk ik de meest ervaren bent in het in en uit elkaar halen van deze anemometer, even een kleine vraag.
Ik heb sinds een paar jaar ook deze nieuwe meter. Helaas geeft hij nu weer vaak het noorden aan en bij veel wind krijg ik regelmatig enorme uitschieters. Ben jij nog meer gekke dingen tegengekomen wat deze storingen kunnen veroorzaken?

Gr Daan
Egmond aan Zee
Gebruikersavatar
Door Hvd51
#73889
Ook ik heb na een aantal jaren last gekregen van rare (190km/u) en een vaste windrichting gekregen bij vochtige omstandigheden.
Alles geprobeerd: vervanging bekabeling complete windmeter en zelfs de ISS (dat laatste was meer een onhandigheid van mijzelf).

Totdat ik uiteindelijk de bekabeling van de anemometer door een kunsstof elektrischiteit buis heb geleid.
De bekabeling was met tie raps vastgezet aan de paal en voet van de anemometer en de voet was na verloop van tijd gaan roesten wat blijkbaar bij vochtige omstandigheden een signaal afgaf die de wind metingen beinvloede.

Na deze aanpassing heb ik geen verstoringen meer.

Harm
Gebruikersavatar
Door T.J.
#73897
Storing kan veel oorzaken hebben, ik heb die van mij opgelost door kanaal van de ISS van 1 naar 5 te veranderen.
Ik denk dat ik last had van een 'stoorzender' die bij mij ongeloofwaardige windsnelheden opleverde.
Vreemd maar waar.....