Discussie forum met vragen over Davis weerstations, specificaties, ervaringen etc..
Door Fryskepealster
#69856
Regelmatig valt mijn internet router spontaan uit. Nu las ik op Agentschap Telecom dat weerstations (die radiogolven uitzenden ) vaak de boosdoener zijn. Dit gebeurt met name wanneer de batterij (3 Volt Lithium CR123) te zwak is. De ISS van het buitenstation zoekt dan heel vaak contact met het binnenstation wat storing geeft op de router van het internet. Ik heb een nieuwe batterij aangeschaft en probeer of het euvel daarmee verholpen is. Zijn er meer weerstations met dit probleem?
Door JozBaz
#69857
Heb het even nagelezen (https://www.agentschaptelecom.nl/actuee ... apparatuur). Hoewel er vast goedkope apparatuur in omloop is waarbij dit zou kunnen optreden, lijkt het me zeer onwaarschijnlijk dat het Davis weerstation de router in de weg zit. De Davis radio zendt namelijk uit rond 868Mhz, terwijl een Wifi-Router op 2.4Ghz of 5GHz uitzendt.
De kans dat uw buren op dezelfde frequentie zitten en storen, of dat er een bug in de router zit, is veel groter.

Wat bedoel je precies met 'valt spontaan uit'? Valt de Wi-Fi verbinding weg, of gaat het hele apparaat 'hangen', of iets anders?
Als het om de draadloze verbinding gaat, kan het helpen een ander Wifi kanaal te configureren.

Succes.
Door Toulon7559
#69858
Ben het eens met JozBas

Volgens de spec van de Advantage Vue werkt het zendertje voor deze regio een zendfrequentie van 868MHz en FHSS. Het zendertje moet aan de FCC-Regels voldoen, dus geen 'gruwelijke' stoorsignalen te verwachten.
Je router gebruikt voor WiFi 2,4GHz en misschien 5GHz, waarvoor ook redelijk strenge eisen gelden: zelfs rekeninghoudend met harmonischen van 868MHz, zou je geen onderlinge beïnvloeding mogen verwachten.

Met een zwakke batterij zou ik eerder minder storing verwachten van je PWS op de omgeving dan meer, want het zend-nivo zakt immers in elkaar.
Ook ga ik er van uit dat je sensor-set op ruime afstand van je router staat, dus directe instraling van je PWS op de router zou ook niet van toepassing mogen zijn.

Gevoelsmatig denk ik dat je voor de routerstoringen in een andere richting moet denken .......

Zijn de routerstoringen op het WiFi-gedeelte, het interne kabel-deel of op de internet-aansluiting?
Kijk voor het eerste aspect bijv. eens welke WIFI-kanalen in gebruik zijn door jou en je buren: voor laptops, tablets en smartphones zijn er tooltjes waarmee je een overzicht kunt maken met kanalen en sterktes. Dan even snuffelen welk kanaal niet van jou is en wel heel sterk.
Voor het 2e aspect eens kijken of er nergens voedingskabels, geluidskabels of ethernetkabels dicht op elkaar liggen: overspraak kan makkelijk storing veroorzaken.
Het wil vaak helpen om de router op de 'nette' manier (volgens de gebruiksaanwijzing) te resetten. De 'harde' manier werkt meestal ook (= de voeding uitschakelen en 10 seconden later weer aanzetten), maar niet alle apparaten kunnen daar even goed tegen.
Door Fryskepealster
#69859
Ik heb het niet helemaal goed omschreven. Wij wonen in het buitengebied. Om 50 mbit/sec internet te hebben, is er een 20 meter hoge mast geplaatst achter de woning met daaraan een schoteltje. Deze antenne zorgt voor de ontvangst van de straalverbinding (soort radiogolven) met een station van mijn provider, die het via een hoge mast naar mij stuurt. Ik heb de indruk dat mijn Davis dit signaal verstoord waarna de router wel aanblijft maar geen signaal ontvangt. Het ligt niet aan de provider want op zo'n 'storingsmoment' hebben anderen met dezelfde provider wel verbinding.
Door ws vreewijk
#69860
Als het al aan je Davis ligt wat ik betwijfel is de oplossing misschien simpel.
Plaats je Davis zo dat hij niet de schotelzijde ziet daarmee bedoel ik regelrecht in het gebogen vlak kan instralen.
Dus aan de achterkant vd schotel plaatsen.
Maar nogmaals ik betwijfel dat je Davis de oorzaak is.
De zenders die Davis gebruikt voldoen aan strikte normen dit in tegenstelling met goedkopere weerstations waar nogal wat harmonischen vrij kunnen komen,ik heb het dan over de simpele dump weerstationetjes met een enkel buiten sensortje voor de temp.
Je woont in het buiten gebied dus je station verplaatsen zou dan geen probleem moeten zijn dus zet hem gelijk een stuk bij je mast vandaan waar schotel inhangt.

Gr Chris
Door Toulon7559
#69861
Dat lijkt een ander soort router-aansluiting dan gebruikelijk.
Op welke frequentie werkt die straalverbinding voor je router?
Zitten er voor die straalverbinding ergens versterkers o.i.d. tussen de antenne op 20m hoogte en de router (beneden)?
Door Fryskepealster
#69864
De straalverbinding zend uit op 5GhZ. er zit geen versterker tussen de antenne en de router. Heb gisteren een ICT'er bij mijn instellingen gehad. Er zijn nu twee wifi versterkers van Unifi geplaatst. De kanalen zijn anders ingesteld. Afgelopen twaalf uur is het goed gegaan. Ik wacht het even af. volgens de monteur is het onwaarschijnlijk dat de Davis deze frequentie verstoord, zoals al aangegeven door een eerdere reactie. Ik heb gelijk ook de batterij in de ISS vervangen om alles uit te sluiten. Mijn wifi verbinding is nu snel en stabiel. Hou jullie oude hoogte!
Door pb2rdf
#69865
Het is volledig uitgesloten dat je Davis je WIFI verstoord.
Je hebt een WIFI verbinding op 5GHz, een frekwentie die gevoelig is voor atmosferische omstandigheden.
Bovendien heb je een gerichte verbinding.
Vergelijk het met een zaklantaarn met een zeer gerichte lichtbundel.
Als het mistig is, dan komt het licht niet aan bij de andere antenne.
Als er veel vocht in de lucht is, beinvloed dat je straalverbinding.
Bovendien is het zendvermogen aan beide kanten 100mW, meer mag niet volgens de regels.
Tenzij deze installatie door je provider is gedaan, en deze eigenaar is.

Je zal het dus moeten zoeken in je straalverbinding, point to point verbinding.
Werken de antennes aan beide kanten nog goed?
Hoe is de signaalsterkte aan beide kanten mbt ontvangst?
Hoe is de antenne aan beide kanten uitgericht? Dus welke richting precies?
Wat is de afstand tussen beide antennes?
Wat voor antenne gebruik je?

Allemaal basis zaken om stap voor stap uit te zoeken

Suc6 met oplossen.
Groet, Peter
(weet iets van radio en data verbindingen :) )