Discussie forum met vragen over Davis weerstations, specificaties, ervaringen etc..
Door weerstationhoogeloon
#70237
Beste mede weeramateurs,

Er is een probleem met de windmeting van weerstation Hoogeloon.
Al enige weken heb ik regelmatig te hoge uitschieters en vaak zelfs de hoogste windsnelheden van het land.

Ik heb enkele weken geleden de anemometer vervangen door de huidige, omdat de reed-switch defect is (moet ik nog (laten) repareren). De huidige anemometer, die dus nu afwijkingen vertoond naar boven, is een reserve met een replacement reed-switch. Deze is een aantal jaren gelden vervangen en lag als reserve gereed om ingezet te kunnen worden.
De anemometer staat op een 10mtr hoge kantelmast en de kabel "hangt" van boven naar beneden, vrij in de stalen buis. Op ongeveer 1 mtr boven de grond verlaat de kabel de mast en gaat via een stuk pvc beschermingsslang naar de ISS en is daarin aangesloten. De verbinding (RJ-11) in de ISS lijkt oké.

Mijn veronderstelling waarom de waarde van de windmeting zo extreem hoog is, kan het volgende zijn:
Ik denk dat er ergens een stukje isolatie ontbreekt op de kabel. ik heb de hele kabel visueel gecontroleerd en zie geen beschadigingen. Doordat de kabel, bij stevige wind in de buis mogelijk contact kan maken met de binnenwand, zou dit extra pulsen kunnen genereren. Kan iemand dit bevestigen dat door extra pulsen (buiten de reed-contact pulsen) de windmeting naar boven gaat afwijken?

Als ik in het diagnose scherm van de Davis VP2 kijk, dan zie ik de waardes van het aantal keer dat het reed-contact van de windsnelheidsmeter OPEN is, hoger is dan het aantal keer dat het reed-contact van de windsnelheidsmeter DICHT is. bijv.: 29 (open) 17 (dicht). Wat kan ik hier uit afleiden? Of is het normaal dat aantal keren contact open hoger is als dicht?

Ik volg ook deze posting op WXforum.net: http://www.wxforum.net/index.php?topic=33027.0. Maar ik kan hier eigenlijk geen conclusie aan verbinden.

Wie weet raad/oplossing?

gr. Remie
Door Willy Peters
#70239
Remi,

Als ik jou was zou ik preventief de kabel vervangen. Deze zijn mechanisch niet zo sterk. 10 mtr vrijhangend geeft op zo’n dunne kabel een behoorlijke trekbelasting.

Groet,
Willy
Door jeroenzwart
#70240
Willy Peters schrijft:
Remi,

Als ik jou was zou ik preventief de kabel vervangen. Deze zijn mechanisch niet zo sterk. 10 mtr vrijhangend geeft op zo’n dunne kabel een behoorlijke trekbelasting.

Groet,
Willy


Remi,

Ik kan mij niet voorstellen dat de kabel(lengte) in de buis een probleem is. Net als jij heb ik mijn kabel vrijhangend in een 10 m hoge buis die via een pvc-buisje in de grond naar mijn ISS leidt. Werkt al 2,5 jaar zonder enig probleem. Ook in Milsbeek had ik de kabel vrijhangend in een buis tegen de gevel van het huis. De lengte van het vrijhangende stuk was ca. 9 m. Heeft ruim 7 jaar zonder enig probleem gefunctioneerd...
Ik denk toch dat je (hoe toevallig ook) je replacement reed-switch defect is. Als het contact blijft "hangen" kan dit tot onverklaarbaar hoge windsnelheiden in de meting leiden...
Succes met je verdere zoektocht!

Groet, Jeroen
Door Toulon7559
#70241
Vrijhangende kabels zullen m.i. bewegen onder invloed van wind e.d., tenzij je extreem starre bevestiging hebt.
En steeds beweging heeft op den duur invloed op de mantel en op de metaalkernen van de kabel: materiaalvermoeidheid geeft breuken.
Nauwelijks te meten effecten, maar schijnbaarzo maar een paar extra 'contact'-verschijnselen zou zomaar kunnen optreden.
Remedie is kabel vervangen en goed vastzetten.
Door weerstationhoogeloon
#70252
Dank voor de info!
Ik zal v.h. weekend de hele kabel nog eens goed controleren op eventuele beschadigingen en anders toch maar preventief vervangen. Probleem is dat niet weet of het a.d. kabel ligt of a.d. reed-switch. Wat ik wel uit kan sluiten is dat de windrichting wel klopt. Ik heb er namelijk ook een Davis Weather Wizard III station naast staan en de windrichting van beiden meters lopen gelijk op. Dus misschien toch geen kabel probleem??

weerstationhoogeloon schrijft:
Als ik in het diagnose scherm van de Davis VP2 kijk, dan zie ik de waardes van het aantal keer dat het reed-contact van de windsnelheidsmeter OPEN is, hoger is dan het aantal keer dat het reed-contact van de windsnelheidsmeter DICHT is. bijv.: 29 (open) 17 (dicht). Wat kan ik hier uit afleiden? Of is het normaal dat aantal keren contact open hoger is als dicht?

V.w.b. het diagnose scherm: Iemand enig idee wat je uit de getallen van open-dicht van het reed-contact kunt aflezen?

Gr. Remie
Door Nico
#70254
Beste Remie.
Is de afstand tot het reedcontact misschien niet helemaal precies afgesteld, zulke problemen kunnen hierdoor ontstaan. Meerdere pulsjes bij het passeren van het contact.
Succes.
Door Willy Peters
#70267
Remie,

De kabel bestaat uit meerdere aders. Aangezien dat de windsnelheid gemeten wordt met een reedcontact heb je daar maar 2 draadjes voor nodig. Een draadje is gemeenschappelijk voor zowel de richting als snelheid.
Ik heb 2 keer het reedcontact stuk gehad. de 2e keer heeft hij het nog geen 2 jaar uitgehouden. Ik heb nu een nieuwe windmeter zonder reedcontact (werkt optisch).
Als het goed is gaat dit veel langer mee.

gr. Willy
Door weerstationhoogeloon
#70269
Willy Peters schrijft:
Ik heb nu een nieuwe windmeter zonder reedcontact (werkt optisch).
Als het goed is gaat dit veel langer mee.

gr. Willy


...en ik ook;)

Heb zojuist bij Dick deze besteld:

Davis 6410 anemometer voor Vantage Pro1 en Vantage Pro2 modellen
Nieuwste 2015 model met verbeterd contact en vernieuwde windvaan met messing punt en windcups
incl. inbussleuteltje en montagemateriaal voor ronde buis van 30 - 44 mm
incl. 12 mtr. kabel


Die er nu staat (en naar boven dus afwijkt) is ook al van 2006 en al een keer van nieuw reed-contact voorzien. Dus heeft zijn dienst wel gedaan. Het kunststof is ook al ruim 11 jaar oud. En, wie weet, als ik de reed heb vervangen gaat over een paar maanden de windrichting defect.

Goeie tip Willy! Bedankt; heb gewoon de knoop doorgehakt en een nieuwe besteld.

Iedereen bedankt voor het meedenken en de tips.

gr. Remie

oh ja... kan nog géén slotje op, ik laat nog weten of de anemometer uiteindelijk de oorzaak was of er alsnog iets mis is met de ISS:blink:
Door weerstationhoogeloon
#70318
Vanmorgen nieuwe anemometer definitief geplaatst en die draait weer in het zonnetje:) .
Ik had hem afgelopen maandag binnen gekregen, alleen vanaf 18:00 doe je niks meer in het donker, achter in het weiland:P
Hij heeft de hele week op een statief naast de ISS gestaan voor test en alles werkte naar behoren. de komende weken es op mijn gemak de 2 anemometers controleren, eventueel repareren en dan dan op spare leggen.

(De ban van mijn windmeting op hwa mag er weer af)

gr. Remie
#72229
Ik heb hetzelfde probleem als Remie.
Geregeld veel te hoge waarden in wind snelheid.
En in het diagnose scherm zie ik ook dat de anemometer te weinig gesloten waarden geeft.
Bij elke omwenteling moet er een open en dicht puls zijn neem ik aan?
De kabel heb ik al en tijdje terug vervangen.
Zal nog eens deze nalopen en ook de connector.
denk dat er toch iets niet goed zit.
Jammer, station is in 2016 aangeschaft en nu al problemen. :(
Ook al eens lagerdeel vervangen.

Misschien dat ik doorspaar voor een ultrasone variant.