Discussie forum met vragen over Davis weerstations, specificaties, ervaringen etc..
Door relin
#70355
Beste allen,

In deze grauwe dagen met minder uren licht is het mij opgevallen dat bij het krieken van een nieuwe dag mijn Davis (24uurs) fan stil staat (zit sinds een week een nieuwe fan en batterijen in, maar de oude had het ook).
Als het licht genoeg is gaat deze weer draaien. Er zijn dus perioden dat de batterijen (bij mij 1,2V 5000mAh, volgens de specs) niet genoeg geladen zijn om de nacht door te komen.

Nu staat mijn Davis VP2 niet in het open veld en ben ik in de gelegenheid om de fan met een adapter van 3V aan te sturen. Dan hoef ik geen batterijen meer te wisselen (kunnen er dus uit) en de fan draait echt 24uur, zij het op een vaste snelheid.

Nu is mijn vraag, is het verstandig om de fan met een adapter aan te sturen?

Ben benieuwd naar jullie reacties.

Groet,
Remko
(Weerstation 's-Gravenzande)
Door WSParkstad
#70356
Hallo Remko,

Het is inderdaad de bedoeling dat de Fan alleen draait als er de zon op staat en die voeding krijgt de Fan door de tweede zonnepaneeltje die erop zit en alleen draait als er de zon op schijnt om zo geen hoge waarde's te krijgen.
Als het donker is of geen zon schijnt hoeft hij ook niet te draaien, voordeel is dat er dan ook minder vuil ingezogen wordt.

Gewoon laten zoals het is want de Fan draait niet op de batterij in de ISS.

Zou ik verkeerd zitten dan verneem ik het hier wel op de volgende reacties.

Groetjes,

Marcel.
Door relin
#70357
Hoi Marcel,

Dat de fan niet op de iss batterij werk is mij bekend.

Echter ik heb de VP2 6153EU, daar zit een appart (groter) zonnepaneel om de fan en twee losse C-batterijen van stroom te voorzien (naar mijn idee dan). Deze twee batterijen moeten dan de fan aansturen bij weinig/geen licht.

De lamellen van mijn sensorhut zijn niet open. Het is een buis met daarin de sensorkamer en lamellen om deze buis. De enige luchtstroom die ik dus eigenlijk heb is die van de aanzuigende fan (door de buis heen), zoals hier http://www.e-wetter.eu/images/beluftung.jpg

Naar mijn idee meet ik als de fan stil staat met enige "vertraging" en kan ik minima en maxima missen in de metingen. Of zie ik dit dan vereerd?

Dus vandaar mijn gedachte om de fan met een adapter aan te sturen.

Groet,
Remko
Door WSParkstad
#70358
Hallo Remko,

Ik heb de zelfde Davis en al 10 jaar aan het draaien afkloppen echter d elamellen zijn wel gewoon open bij mij en is het geen buis, maar ben eerlijk heb die 10 jaar geleden eens bekeken en enkele jaren geleden nog eens schoon gemaakt ;-)

Maar ook die batterijen wat jij zegt heb ik niet....?
Mijn zonnepaneeltje is direct op de Fan aangesloten, misschien een afwijkende.

Wachten gewoon af voor eventuele anderen reacties.

Ik zelf zou dit niet doen, als de ISS niet beschenen wordt door de zon hoeft voor mij die FAN niet te draaien, dadelijk wordt het daar ook nog te koud ;-)

Stel voor het is -5 graden buiten en geen zon en de Fan draait wel, dan krijg je toch volgens mij een andere gevoels temperatuur door de wind stroming.

Kan zijn dat ik verkeerd zit, dus effe afwachten wat de overige hier van vinden.

Groetjes,

Marcel.
Door relin
#70359
Hoi Marcel,

Ik weet dan welke jij hebt en deze is anders dan de mijne http://www.station-meteo.com/wp-content/uploads/davis-instrument/boite/IMG_3608.JPG (voorbeeld).

Volgens mij maakt het voor de gevoelstemperatuur niet uit hoe hard de luchtstroom rond de temp.sensor is. Gevoelstemperatuur wordt berekend uit de combinatie temperatuur en gemeten wind (van de vaan).
Wel kan het te hard draaien van de fan gevolgen hebben voor de meting van de luchtvochtigheid, dan blaas je de boel droog m.i.

Ik ga reacties van andere even afwachten.

Groet,
Remko
Door weerstationhoogeloon
#70360
WSParkstad schrijft:
Wachten gewoon af voor eventuele anderen reacties.

Ik zelf zou dit niet doen, als de ISS niet beschenen wordt door de zon hoeft voor mij die FAN niet te draaien, dadelijk wordt het daar ook nog te koud ;-)

Stel voor het is -5 graden buiten en geen zon en de Fan draait wel, dan krijg je toch volgens mij een andere gevoels temperatuur door de wind stroming.

Kan zijn dat ik verkeerd zit, dus effe afwachten wat de overige hier van vinden.


Gevoelstemperatuur kun je niet meten. Alleen berekenen.
Alleen "de mens" kun je relateren aan gevoelstemperatuur, "dingen" niet.

Maar om terug te komen op de nauwkeurigheid van meten, het volgende: Je zou een referentie tempsensor naast je VP2 moeten plaatsen om te zien wat het verschil is
-bij een tempsensor die vrije stroming van lucht KAN hebben,
-een tempsensor die in stilstaande lucht hangt,
-een tempsensor die in bewegende lucht hangt (zoals bij jouw Remko)

en dit moet je dan monitoren gedurende vaste momenten op de dag bijv. tijdens de ochtend als de zon niet schijnt en er nagenoeg geen wind is, midden op de dag en tegen de avond als het donker is. Dan kun je een conclusie trekken of je iets moet doen aan de fan. Maar volgens mij zal het niet veel verschillen.

gr. Remie
Door T.J.
#70365
Indien je de fanmotor direkt gaat voorzien van een stroomvoorziening van een adapter, zou ik 2 volt aanraden.
Ga je de batterij lipjes voorzien van adapter dan 3 volt, er zit in de 24 uurs fars ook nog een printplaat, deze regelt het opladen van de accu, ik weet niet of je de adapter wel op de batterij lipjes kan aansluiten.
Je had in principe net zo goed een daytime fan kunnen kopen ipv de 24 uurs variant.
Deze worden wel regelmatig van netstroom voorzien en zo als 24 uurs fan gebruikt.
Ik heb een tijdje een sensor van mijn oude weerstation in een zelfgemaakt radiation shield gehad en deze had ik een kleine fan ingebouwd (12 volt) en deze ook via een variabele netstroomadapter van elektriciteit voorzien.
Met het veranderen van het voltage kon ik mooi de snelheid van de fan regelen.
Een radiation shield met fan zal altijd een nauwkeurigere temperatuurmeting geven, ook zal bij afkoeling de temperatuur nauwkeuriger worden aangegeven, een gewoon radiation shield zal langzamer de luchttemperatuur aannemen.
Bij zonneschijn zal de meting ook beter zijn, omdat de lucht in beweging wordt gehouden en er steeds een luchtstroom langs de sensor zal stromen, bij een shield zonder fan zal de lucht temperatuur oplopen en hogere waarden geven.

Mijn advies, 2 volt direkt op de fanmotor.

Succes, Tjeerd
Door pb2rdf
#70367
Even voor de duidelijkheid.

Er zijn 2 versies van de Davis VP2 met ventilator.
- Alleen met zonnepaneel, draait dus alleen bij voldoende zonlicht.
- Met 2 NiCd accu's, samen 2,4V, die opgeladen worden door de zonnecel, en dus 24 uur per dag draait, zolang er energie in de accu's zit.

NiCd accu's hebben niet het eeuwige leven, ik heb ze al een keer vervangen (sinds 2008)
Levensduur 5-7 jaar.
De NiCd accu's zijn continu onderhevig aan temperatuurwisselingen.
In de zomer dik 30 graden, in de winter -25 (Nederland)
Bij die lage temperatuur hebben NiCd accu's bijna geen capaciteit meer.

Het voeden van de 24-uurs fan kan met een externe adapter, spanning dus max 2,4V.
Alleen deze zit dan wel aan het lichtnet (230V) vast.
Kan dus een extra bron vormen voor storingen op je lichtnet (kortsluiting, bliksem etc)
Wil je het goed doen, dan de 230V lijn apart zekeren, en eventueel voeden via een scheidingstransformator 230V naar 230V.
Dan heb je de kortsluitstoring in iedersgeval buitengesloten, die van bliksem niet.
Daarvoor kan je eventueel een overspanningsbeveiliging monteren aan de adapter kant van de scheidingstrafo.

Al met al maak je zoveel kosten dat je daar een aantal NiCd accu's van kunt aanschaffen.

Mbt 230V geld : Veiligheid voor en boven alles.
Je kan lowcost gaan, en bewust het risico nemen.

Een fan gecontroleerde temperatuursensor zal vooral bij hogere temperaturen een realistische temperatuur registreren.
Het zal logisch te bedenken zijn dat bij een stabiele luchtstroming langs de temperatuursensor, deze ook sneller reageert op een temperatuurverandering.

Davis meet standaard in graden Fahrenheit, en converteert deze naar Celcius.

Peter.
Door relin
#70370
@Tjeerd,
Ik was niet van plan om de adapter op de batterij lipjes aan te sluiten. Ik weet niet wat de gevolgen zijn als het zonnepaneel stroom gaat geven en de adapter dus van stroom gaat voorzien. De bedoeling is direct op de fan, nadeel wellicht, er is maar 1 vaste snelheid. Ik wist toen ik dit weerstation kocht niet dat de 24uurs fan ook stil kan staan.

@Peter, de batterijen heb ik vorige week vervangen. Voordat ik ze erin deed even gemeten gaven per stuk 1,9V. Zijn originele van Davis.
Scheidingstrafo met overspannigsbeveiliging (eigen zekering bedoel je denk ik) 230V-->230V heb ik liggen (ooit door een bevriende electricien laten maken) alsook de adapter.

Bliksem had ik niet over nagedacht. Door deze opmerking van jou ben ik wel gaan nadenken hoe het dan zit met mijn regenmeter verwarming, deze staat immers ook op het stopcontact aangesloten. Die scheidingstrafo er tussen is denk de oplossing.

Ik heb nog een oude VP2 fan liggen die werkt. Misschien moet ik daar eens mee testen.

Alvast bedankt voor jullie input.

Groet,
Remko
Door relin
#70568
Beste,

Even terug komen op dit item wat ik heb geopend.

Heb sinds een aantal weken een tweede VP2 met fars. Deze heb ik naast mijn eerste VP2 gezet (waarvan ik de fan van netstroom heb voorzien), de temp- en luchtvochtigheidssensor op de tweede VP2 gelijk gezet met de eerste VP2. Vervolgens de fan van de tweede VP2 van stroom losgekoppeld.

Mijn conclusie voor nu is dat ze allebei (nagenoeg) dezelfde minima en maxima meten. Echter de VP2 waarvan de fars draait reageert eerder op veranderingen.

Ik ga dit ook in het voorjaar en zomer eens bekijken als de temperaturen op gaan lopen.

Fijne feestdagen,

Remko