Discussie forum met vragen over Davis weerstations, specificaties, ervaringen etc..
Gebruikersavatar
Door T.J.
#72004
Davis heeft een nieuwe ultrasone anemometer in het assortiment.
Kan gewoon als vervanging van de windmeter geplaatst worden.
De prijs is wel pittig....549€
Bijlagen
6415_logo.jpg
Davis 6415
6415_logo.jpg (32.27 KiB) 4549 keer bekeken
Gebruikersavatar
Door T.J.
#72258
Zal inderdaad bij lage windsnelheden een betere meting geven, je hebt geen molentje welke eerst op gang moet komen.
Ik neem aan dat gusts ook beter worden geregistreerd als gevolg van geen weerstand, ik denk dat de meetfrequentie van deze ultrasoon meter hoger is, 1Hz per seconde gelezen.(1x per seconde?)
Maar hoe zal dit dan gaan naar de console?
De data wordt elke 2,5 seconde geupdated.
Wordt de hoogste gust dan "bewaard"?
Het feit dat er een zonnepaneel op zit en een Life accu in de "steel" zorgt ervoor dat er voor 10 dagen energie kan worden opgeslagen.
Hoe zit het in de winter, er zijn ultrasoon meters die verwarmd worden, hoe presteert het in de winter?
En ook gelezen dat er ultrasoon meters zijn die uitvallen zodra het heeft geregend, de druppels zorgen voor interferentie in het meten.
Veel vragen en antwoorden, die nog niet mij kunnen overtuigen om dit misschien aan te schaffen.
En de prijs is hoog hier, in VS rond de 340 dollar.
Gebruikersavatar
Door PeeGee
#72269
Heb ook alles van Davis in de VS besteld namelijk de Ultrasoon anemometer tevens 4x supercaps, de Rain Single spoon tipping bucket 0,2mm, de AeroCone regentrechter en een zonnepaneeltje voor de ISS. Kan dus weer een tijdje vooruit.
Wat betreft de ultrasoon windmeter die meet inderdaad nog bij lage windsnelheden terwijl de traditionele windmeter (12 jaar oud) 0 m/s aangeeft.
Ondanks verzendkosten en invoerrechten toch alles nog een stuk goedkoper dan in NL 😊

Afbeelding
Gebruikersavatar
Door PeeGee
#72681
T.J. schreef: 22 nov 2020, 15:35 Nieuwsgierig naar de prestatie van uw windmeter, geen rare data spikes?
Ook niet bij zware regenval?
De ultrasoon windmeter draait sinds mei van dit jaar. Nou ja draait dat is wat overdreven en wel een nadeel vind ik. Als je erna kijkt kun je niet meer zien hoe hard de cups draaien en uit welke richting de wind komt omdat je tevens geen windvaan meer hebt. Dus altijd op je smartphone of pc kijken naar de windgegevens. Heb wel op zo’n 5m afstand nog de traditionele windmeter (12 jaar in gebruik) met cups en windvaan staan dus kan daar toch nog alles aan zien.

Tot dusver geen rare dingen opgemerkt tijdens heftige regenval. Weet niet of we ooit nog 15 graden onder 0 gaan halen en of dat problemen gaat opleveren maar dat zien we dan wel weer.
Al die tijd geen omkijken meer naar gehad dus ben zeer tevreden.

Verder is het niet zo spannend alles simpel aan te sluiten en de manual en specs kun je bij Davis vinden.

Groet,
Peter.
Gebruikersavatar
Door T.J.
#72692
Dank je wel voor de info.
Het feit dat de meter afhankelijk is van een zonnepaneel met een accu is voor mij reden om (nog) geen aan te schaffen.
Alhoewel ik ook gelezen heb dat een externe voedingsbron gebruikt kan worden.
Of misschien de accu op een bereikbare plaats plaatsen in een weatherproof behuizing en de kabel van zonnepaneel verlengen.
In ieder geval fijn om te horen dat hij tot nu toe goed bevalt.