Discussie forum met vragen over Davis weerstations, specificaties, ervaringen etc..
Door HinkZk
#72370
Ben voornemens om mijn weerstation te vervangen voor een Davis 6152EU VP2 maar wat heb ik vervolgens nodig om de data van de sensoren weer op mijn website te krijgen? Op dit moment draait er een oud weerstation waarvan met tussenkomst van een Meteohub (op Raspberry Pi) de data naar de website zet.

Maar wat gebruiken jullie voor de overdracht? Lees van alles over Meteobridge (i.c.m. Meteohub??), Wunderground en Weatherlink. Wat ik hieruit wel begrepen dat ik waarschijnlijk een 6555IP Datalogger nodig ben (of de USB variant natuurlijk) maar daarna raak ik de draad een beetje kwijt...

Ben overigens niet op zoek naar een oplossing op het Windows platform. Dus als de gratis Weatherlink FTP software bij de 6555IP Datalogger enkel op Windows draait ligt daar mijn gewenste oplossing niet :)
Gebruikersavatar
Door T.J.
#72371
Voor Davis zijn er meerdere mogelijkheden.
Meteobridge is daar een van, ik ben zelf begonnen met een meteobridge icm met een meteostick (draadloze ontvanger).
Het nadeel hiervan is dat je de voorspelling van Davis niet kunt gebruiken evenals Evotranspiratie (ET).
Aangezien ik dit wel wilde gaan gebruiken heb ik daarna een logger aangeschaft en deze via USB met de meteobridge verbonden.
Na een 4 tal jaren was daar de meteobridge NANO SD op de markt en heb ik deze gekocht.
Deze wordt in de console gestoken, in het slot van de logger.
Let wel op dat de voeding van de console dan 1000mA moet hebben.
Ik heb nu de beschikking over een goed functionerend upload apparaatje.
Upload kan naar diverse weer netwerken.
Kijk eens op www.meteobridge.com daar vind je veel informatie op.

Natuurlijk zijn er meer mogelijkheden, maar deze sprak mij het meeste aan, uitgebreide mogelijkheden en data opslag evenals grafieken genereren en energiezuinig.
Door HinkZk
#72372
Dank je wel T.J.! Op dit spoor zat ik nog niet en dit lijkt een hele mooie oplossing. Zelfs goedkoper dan de 6555IP Datalogger :)

Een paar vraagjes hierover.
- Geeft de originele adapter voldoende voeding of moet ik hiervoor een losse zwaardere adapter bij bestellen?
- Heb gelezen dat deze Nano SD oplossing niet communiceert met het Davis netwerk Weatherlink.com. Nu weet ik niet wat ik mis maar heb het vermoeden dat dit ook niet heel belangrijk is. Of zou ik mij hier toch beter meer in moeten verdiepen?
- Wat bedoel je met 'voorspelling van Davis'? Toch niet het weersverwachting icoontje?
- Vast een overbodige vraag maar neem aan dat ik hiermee ook kan uploaden naar HWA? :)
Gebruikersavatar
Door wvdkuil
#72374
HinkZk schreef: 30 jul 2020, 10:11 . . .
- Geeft de originele adapter voldoende voeding of moet ik hiervoor een losse zwaardere adapter bij bestellen?
In de meeste gevallen wel, maar er waren geruchten dat er soms een te lichte versie van de voeding is geleverd.Zelf geen problemen gehad met het testen met zowel een vp2+ als een vue
- Heb gelezen dat deze Nano SD oplossing niet communiceert met het Davis netwerk Weatherlink.com. Nu weet ik niet wat ik mis maar heb het vermoeden dat dit ook niet heel belangrijk is. Of zou ik mij hier toch beter meer in moeten verdiepen?
De MB-nano kan juist wel opladen naar weahterlink.com
Maar u moet dan wel een "device-id" hebben van een oude logger of eerst 1 keer met het Davis weatherlink.exe programma een device id aanvragen.
Of het een nuttig netwerk is ?
Ik ondersteun het voor mij templates en scripts, maar als echt nuttig zie ik het niet meer.
Als je een echte ip-logger nog kan kopen of hebt, is weatherlink.com een backup voor als het weer-programma op de PC het bijvoorbeeld niet meer doet.
- Wat bedoel je met 'voorspelling van Davis'? Toch niet het weersverwachting icoontje?
De voorspelling (een lange regel tekst) wordt door het console geleverd.
Dus met een nano hebt u ook de voorspelling en de Evapotranspiratie waardes.
- Vast een overbodige vraag maar neem aan dat ik hiermee ook kan uploaden naar HWA? :)
Alle meteobridges kunnen opladen naar HWA.

Een ander voordeel van elke meteobridge, u kunt van elke plaats waar u bent de Meteobridge beveiligd benaderen. Dus het aanpassen hoeft niet vanuit dezelfde lokatie als het weerstation staat.

Wim
Door HinkZk
#72375
Dank voor de snelle antwoorden Wim!

Los van de meerwaarde van Weahterlink begrijp ik dat ik softwarematig een device ID kan opvragen en dus niet apart hiervoor een (best dure) datalogger hoef te kopen om hiervan gebruik te kunnen maken.

Denk dat ik er wel uit ben en met een 6152EU VP2 + Meteobridge NanoSD een mooie set 'in huis' haal :)

Nog even een bij vraagje als dat zo mag: Zien jullie voordelen in een WSP Accupack of is dit overbodig? En wordt de windmeter vanuit het ISS gevoed?
Gebruikersavatar
Door wvdkuil
#72376
HinkZk schreef: 30 jul 2020, 11:22 . . .Nog even een bij vraagje als dat zo mag: Zien jullie voordelen in een WSP Accupack of is dit overbodig?
Je bedoelt deze? => https://www.weerstationkopen.nl/batterijen/wsp-accupack
Alleen als je graag en goed soldeert misschien een voordeel.
De eerste keer doet de leverancier het voor je maar in de volgende jaren?
De batterij-spanning wordt ook op console en meteobridge aangegeven.
Dus een set reserve batterijen ergens volgend jaar voor de winter op voorraad nemen lijkt me veiliger.

@ALL Ben wel benieuwd of anderen er ervaring mee hebben.
En wordt de windmeter vanuit het ISS gevoed?
Ja. De windmeter heeft geen aparte spanning nodig, de informatie wordt uitgewisseld via een 4-aderige draad tussen moederbord en de windmeter.

Wim
Door HinkZk
#72377
Dank Wim!

Die pack bedoel ik inderdaad. Ongeveer 3 jaar lang geen batterijen vervangen klinkt wel goed en kan zelf wel solderen dus over die optie ga ik nog even twijfelen. Het lijkt me sowieso prettig om minder het dak op te moeten voor de voeding van de windmeter. Al zul je misschien nog naar boven moeten voor kalibratie na batterij vervanging :)

Kan trouwens na 3 jaar ook terugvallen op batterijen toch? Zelf de pack los solderen en batterijen plaatsen.
Gebruikersavatar
Door wvdkuil
#72378
HinkZk schreef: 30 jul 2020, 12:34 Dank Wim!

Die pack bedoel ik inderdaad. Ongeveer 3 jaar lang geen batterijen vervangen klinkt wel goed en kan zelf wel solderen dus over die optie ga ik nog even twijfelen. Het lijkt me sowieso prettig om minder het dak op te moeten voor de voeding van de windmeter. Al zul je misschien nog naar boven moeten voor kalibratie na batterij vervanging :)
Alle calibratie gebeurt in de Meteobridge die ook de aanpassingen in de console weergave doorvoert voor bijvoorbeeld binnen-temperatuur.
Kan trouwens na 3 jaar ook terugvallen op batterijen toch? Zelf de pack los solderen en batterijen plaatsen.
Maar 1 keer solderen.
Een volgende keer draadje doorknippen -> strippen en nieuwe accupack via klemmetje aansluiten.
Wellicht wil de leverancier die klemmetjes er nu al meteen tussen zetten.

Wim
Bijlagen
setup.jpeg
setup.jpeg (36.91 KiB) 3085 keer bekeken
calibratie.jpg
calibratie.jpg (46.2 KiB) 3087 keer bekeken
Door HinkZk
#72379
Maar hoe weet de windmeter uit welke richting de wind komt? Bij mijn huidige TFA moet ik de windmeter op het noorden richten en resetten. Of Is de Davis zo geavanceerd dat deze dat zelf detecteert? :)

Goeie suggestie van die klemmetjes. Heb ze wel liggen en ga de leverancier zeker even vragen. Wederom bedankt ook voor de plaatjes! Had e.e.a. op de Meteobridge pagina's gezien.
Gebruikersavatar
Door wvdkuil
#72380
HinkZk schreef: 30 jul 2020, 13:39 Maar hoe weet de windmeter uit welke richting de wind komt? Bij mijn huidige TFA moet ik de windmeter op het noorden richten en resetten. Of Is de Davis zo geavanceerd dat deze dat zelf detecteert? :)
. . .
Er hoeft niets gereset te worden. Zelfs niet na volledige uitval van batterij en zonne-paneel.
Er zitten geen batterijen in de windmeter. De windmeter kan ook los zitten op een aparte paal van de ISS.
Daar hoef je dan nooit meer naar toe, de kabel naar de ISS is behoorlijk lang.

Of, als de zaak aan elkaar gemonteerd op 1 paal zit dan nog hoeft een batterij-wissel geen verdraaiing te veroorzaken. Maar kan gebeuren. Dus als er toch iets verdraaid is, kan je de de windrichting op het dak gaan corrigeren. Of in de Meteobridge

Wim

P.S. zie ook, helaas alleen in het Engels: https://www.manula.com/manuals/pws/davi ... ind-issues