Discussie forum met vragen over Davis weerstations, specificaties, ervaringen etc..
#72555
Goedemorgen, ik kijk regelmatig op HWA en zolang mijn weerstation maar niet vermeld wordt op de voorpagina ben ik tevreden :D
Vanochtend werd aangegeven dat mijn weerstation de meeste neerslag had opgevangen en dat terwijl het vandaag geen druppel geregend heeft in mijn gebied!?
Hoogste tijd om de regenmeter even na te kijken, want een maand of 4-5 geleden had ik ook al problemen daarmee.
Toen zat er een onverklaarbare vettige substantie in het doorvoergaatje van mijn regenmeter.
Na de vermelding van vanochtend was ik bang dat dat nu ook weer het geval zou zijn.
Echter was het nu geen vettige substantie die de doorvoer blokkeerde, maar witte vlokken.
Eigenlijk verwaarloosbaar, maar groot of dik genoeg om de doorvoer te blokkeren.
De meter was ook tot de rand toe vol gevuld met neerslagwater(!) en af en toe sijpelde er wat doorheen.
Dat betekent dus dat ik de afgelopen periode veel neerslag 'gemist' heb.

Ik ga nu meldingen in mijn agenda zetten om de meter om de maand of zo te controleren.
Maar mijn vraag is: zijn er meer Davis-bezitters die hier last van hebben?
En controleren jullie de meter ook regelmatig of hebben jullie iets gedaan/aangepast om genoemde blokkade te voorkomen?

Hoor het graag!
Laatst gewijzigd door WeerstationGraveNL op 16 okt 2020, 20:54, 1 keer totaal gewijzigd.
#72557
Goeie morgen,

Een bekend probleem. Ik heb de luxe om 2 stations naast elkaar te hebben staan (1x Davis VP2 en 1x onze eigen WolkyTolky). Beide regenmeters staan op dezelfde hoogte aan dezelfde paal. Zodra ze meer dan 1mm afwijken van elkaar, controleer ik wat er aan de hand is. En het komt geregeld voor dat de Davis een verstopping heeft. De WolkyTolky niet, maar daarvoor gebruiken we dezelfde rain collector van Davis.

Dat de WolkyTolky niet verstopt raakt, komt denk ik doordat deze nieuwer en schoner is. Dus eigenlijk zou ik de Davis eens een keer goed schoon moeten maken en ontvetten. Dan blijft er ook minder snel iets achter in de regenmeter.
#72561
Okee, dus het komt meer voor.
Bij de eerste keer was mijn VP2 nog maar vrij recent daarvoor aangeschaft en bij de installatie daarvan heb ik niets gemerkt aan de regenmeter. Er zat geen beschermende laag van vaseline of iets dergelijks op.
Bij mijn oude weerstations zat er altijd een zeef onderin, dus eventuele blaadjes of wat dan ook bleef altijd op het zeefraster liggen en kwam daardoor nooit in de buurt van het doorvoergaatje.
Ik denk er over om een keukenzeefje te zoeken dat groot genoeg is om over de huidige bescherming te passen, in de hoop dat het langer goed blijft gaan.
#72562
Een zeef bovenin de opvangbak is misschien effectiever:
zelfs als er afval op ligt, is er dan voldoende ruimte omheen om de neerslag door te laten, terwijl de opvangopening gelijk blijft.
;-) Afgekeken van mijn neerslagmeter van TFA_Nexus, die een roostertje bovenin de opvang heeft.
Het roostertje ligt er wel los in, dus vond het na een storm al een keer terug in de tuin:
verzwaring met een keitje erop moet dat tegengaan, of draadje erover spannen.
TFA_Nexus_Regenmeter [320x200].png
Regenmeter TFA 30.3148
TFA_Nexus_Regenmeter [320x200].png (27.14 KiB) 2896 keer bekeken
#72570
Ik heb ook regelmatig last van verstoppingen van de Davis regenmeter. Een boom of struik in de buurt verspreidt kleine zaadjes op een dun blaadje van zo'n 6 - 8 mm en die "metselen" het gaatje goed dicht. Zelfs het keukenzeefje raakt uiteindelijk vol. Dat TFA_Nexus idee is interessant, bedankt voor de tip!
#72575
Het zeefje in mijn oude WMR200 had ik met een dun ijzerdraadje gezekerd, maar deze is er nooit uitgewaaid.
De Davis trechter zit vastgedraaid in deopvangbak, maar de openingen tussen de "tralies" zijn ze groot om ongewenste vervuiling tegen te houden.
Ik heb inmiddels een keukenzeefje gevonden dat er precies in past.
Zekeren met een ijzerdraadje en dan moet het goed komen!