Discussie forum met vragen over Davis weerstations, specificaties, ervaringen etc..
Door GerD
#72679
De Davis wind meter is een onderdeel wat nog wel eens kapot wil gaan.
Ook bij mij is deze stuk gegaan.
Dus er moet een nieuw Reed contact in.
Het printje er uit gehaald en je raad het al die gaat stuk.

Er is al meer over dit onderwerp gesproken en je kunt het ook op een ander manier op te lossen.
De Potmeter er uit halen wat op een goedkope manier is vast gezet is ook niet alles maar het kan.
Het is maar net wat je het beste vind.

Ook ik heb dit geprobeerd omdat de potmeter stuk was en die moest worden vervangen.
Oké het printje er uit, ja stuk natuurlijk.
Zelf een nieuw printje gemaakt en een reed contactje er op gesoldeerd met de twee weerstanden.
Hoe moet de reed contact worden gesoldeerd zonder dat deze meerdere keren schakelt.
Testen dan maar of deze maar 1 keer schakelt per omwenteling omdat het Reed contactje ronde draadjes had.
Ook weet ik nu wat Davis gebruik als onderdelen.
Dit zijn Meder magnetic reed switch 876-KSK-1A35-1015 en Bourns 6639 20K potentiometer 360º turn no stop nr.652-6639S-1-203 voor de windvaan.
Ook nog twee weerstanden van 47 ohM.
De Meder Reedcontact kan maar op 1 manier worden geplaatst omdat deze platte soldeer contacten heeft.
Voordat je het printje aan de draden soldeert, kijken als dit lukt zonder kracht te zetten.
Lukt dit dan de draadje solderen en op de plaats zetten.
Nu kun je kijken als je de wind meter plaats, Werkt het reed contact , nog niet vast zetten.
Dit doe je met een Universeel meter op weerstand bereik.
Deze mag maar 1 keer schakelen per omwenteling.
Kijk ook als de windmeter niet aanloopt er moet wat speling in zitten.
Is dit in orde , haal de wind meter er af en kijk of de print niet verschoven is en zet de print vast met een heel klein beetje lijm.
Eventueel kun je de print beschermen met nagellak of iets dergelijk dit moet je natuurlijk doen voordat je de print aansluit.
Zelf heb ik een contra steker gemaakt die past op de UTP steker van Davis met vier banaan stekers zodat ik deze rechtstreeks in een universeel meter kan plaatsen en kan testen of de windmeter of windvaan ter plaatse nog werkt.
Helaas lukt het niet om meer foto`s te sturen dit doe ik nog wel een keer.
Deze zijn van de Potmeter met aansluit gegevens en een leuk plaatje met een scoopje in serie met een universeel meter.
Je ziet de pulsje van de wind meter er op.
Bijlagen
3.jpg
Davis print en zelf gemaakte printen.
3.jpg (80.67 KiB) 8417 keer bekeken
Print DAVIS Vantage pro 2 windmeter.jpg
Print maten
Print DAVIS Vantage pro 2 windmeter.jpg (55.54 KiB) 8417 keer bekeken
1.jpg
Printje met reedcontact
1.jpg (11.65 KiB) 8417 keer bekeken
Door LizbethCummings
#74798
Hallo allemaal, hartelijk bedankt voor het delen van jullie ervaringen en oplossingen met betrekking tot de reparatie van de Davis windmeter. Het lijkt er helaas op dat de Reed contacten en het printplaatje van de windmeter kwetsbare onderdelen zijn die vaak kapot gaan. Daarom is het zeker goed om te weten dat er alternatieve oplossingen zijn. Altijd handig zulke draadjes, zo heb ik onlangs ook een mooie oplossing gevonden voor het probleem dat ik had met mijn epdm lijm drukvat. Het is altijd bevredigend wanneer je zelf een oplossing kunt vinden. Daarbij is het ook een stuk voordeliger om zelf reparaties uit te kunnen voeren.
Laatst gewijzigd door LizbethCummings op 04 jul 2023, 12:38, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door T.J.
#74799
De oude versie van de windmeter van Davis is zeker een delicaat apparaat als het uit elkaar moet en weer in elkaar
De print van de reedswitch is veelal verrot en de pads waarop de reedswitch en weerstanden zijn kwetsbaar
Ik heb dus ook naar een oplossing gezocht en op de gok met kicad een printontwerp gemaakt en verzonden naar een online printplaat maker (elecrow)
Na ruim 2 weken printjes binnen en voor de prijs van 6 dollar voor 15 stuks inclusief verzending....en ze zijn goed, 1 foutje gemaakt en dat is de printplaat dikte, ik heb 1mm dikte de originele zijn dunner, maar de 1mm past ook
De reedswitch welke is gebruik is de Meder uit dezelfde serie alleen KSK 1A35-1520, deze hebben een sterker magnetisch veld nodig dan de 10-15AT reedswitch
Probleem met de 1015 was inderdaad te hoge windsnelheid daar de reedswitch dan 2x sluit per omwenteling

Tevens heb ik een test apparaatje gemaakt om de reedswitch van zowel de regenmeter als ook de windmeter te kunnen testen, gewoon de kabel inpluggen en LEDS geven een aan of de reedswitch sluit en dus werkt

De nieuwere anemometers zijn voorzien van een Hall sensor en veel minder kwetsbaar dan de oude reedswitch versies
Bijlagen
IMG20230619235212_copy_294x353.jpg
Tester
IMG20230619235212_copy_294x353.jpg (22.32 KiB) 6491 keer bekeken
IMG20230619235203_copy_335x370.jpg
Tester
IMG20230619235203_copy_335x370.jpg (25.19 KiB) 6491 keer bekeken
IMG20230619233353_copy_768x1024_copy_307x409.jpg
Nieuwe print
IMG20230619233353_copy_768x1024_copy_307x409.jpg (27.97 KiB) 6491 keer bekeken