Discussie forum met vragen over Davis weerstations, specificaties, ervaringen etc..
Door gensnet-meteo
#73147
In de console zitten drie LR14 batterijen. Die batterijen zitten in de console om bij stroomuitval van de stroomadapter de gegevens te bewaren. Ook wel "backup" genoemd. De console krijgt echter van de stroomadapter electriciteit. Maar nu "gebruikt" de console uit die batterijen toch electriciteit. Drie nieuwe batterijen (erin gedaan op 13 februari 2021) geven dan een spanning van 4,86 Volt in Cumulus. De spanning zakt heel langzaam. De spanning staat momenteel op 4,82 Volt. Nu is 0,04 Volt spanningsverlies niet dramatisch maar het betekend wel dat er "iets" toch electriciteit gebruikt in de console. Is dat normaal?
Gebruikersavatar
Door Toulon7559
#73148
'Iets' in de backupvoeding moet bewaken dat de netvoeding aanwezig is en actienemen als dat negatief uitvalt:
dat bewaken kost energie, dus niet zo onlogisch dat de backupbatterijen toch langzaam leeglopen.
=> Niet vertrouwen dat de backupbatterijen in 'nieuwe-toestand' blijven.
Door gensnet-meteo
#73149
Toulon7559 schreef: 30 apr 2021, 22:52 'Iets' in de backupvoeding moet bewaken dat de netvoeding aanwezig is en actienemen als dat negatief uitvalt:
dat bewaken kost energie, dus niet zo onlogisch dat de backupbatterijen toch langzaam leeglopen.
=> Niet vertrouwen dat de backupbatterijen in 'nieuwe-toestand' blijven.
Klinkt logisch, maar is dàt het ook? Ik vind het in ieder geval vreemd. Je zou namelijk op deze "backup" batterijen moeten kunnen vertrouwen, want juist daarom zitten die daar in. Voorbeeld. Wanneer je een backup van je bestanden maakt op een externe schijf, vertrouw je die, omdat je er zeker van bent dat die externe vaste schijf niet langzaam toch bestanden wist......
Wanneer je dus niet weet hoeveel spanning er nog in de batterijen zitten en de console houdt er dan mee op om de gegevens bij stroomuitval te kunnen bewaren zijn zulke batterijen zinloos. Wanneer de batterij spanning dan onvoldoende is geworden, kun je dat niet meer zelf in de gaten houden. Gelukkig geeft het Cumulus programma dit aan.
Gebruikersavatar
Door Toulon7559
#73150
;-) Misschien filosofisch, maar je eigen voorbeeld van de backupdrive heeft ook 'zwakke plekken' waarmee je rekening moet houden als je op continuiteit rekent .....
.
Bij een backupdrive reken je op die drive, maar die heeft weliswaar een goede/grote, maar toch beperkte levensduur, dus je moet rekening houden met een End-of-life-effect en in het verwachte tijdvak maatregelen nemen!
.
Zoiets ook met de batterijen in een console e.d.
Heb zelf 2 voorbeelden in het Nexus-PWS:
- in de anemometer zit een zonnecel en een stel batterijen.
'Normaal' zal de zonnecel genoeg voeding geven, de batterijen vullen de gaatjes, maar worden niet opgeladen, en zo zullen toch op een gegeven ogenblik de batterijen leeg zijn.
- de console heeft naast netvoeding ook batterij-voeding voor backup.
De netvoeding staat (bij mijn configuratie) nagenoeg altijd aangesloten, maar eens per half jaar moet ik de batterijen verwisselen , omdat er 'vreemde verschijnselen' gaan optreden, zoals onderbreking van de datastroom.
.
De 1e keer dat het optreedt kijk je vreemd op, de 2e keer wordt je toch weer verrast, en daarna verwissel je bij voorbaat periodiek de batterijen, want alleen met goedgevulde batterijen kun je rekenen op opvang van primaire voedingsdips .....
Iedere configuratie heeft in dat opzicht waarschijnlijk zijn eigen nukken.
Door gensnet-meteo
#73151
Toulon7559 schrijft:

> Bij een backupdrive reken je op die drive, maar die heeft weliswaar een goede/grote, maar toch beperkte
> levensduur, dus je moet rekening houden met een End-of-life-effect en in het verwachte
> tijdvak maatregelen nemen!

Daarom ziten er in de meeste NASsen een dubbele schijf die de gevens van elkaar autogagisch copiëren. Wanneer er dan problemen gaan ontstaan, geeft de NAS dit wel aan om dan tijdig maatregelen te kunnen nemen. Maar dat "end-of-life-effect" treedt dan echt niet na een paar maanden op, maar dan moet je denken aan een aantal jaren. De spanning van de batterijen in de console gaan echter in twee maanden met 0,04 Volt naar beneden. Dat is dus in één jaar een spanningsverlies van 0,24 Volt (6 x 0,04). Wanneer dit zo doorgaat over vijf jaar, zit er nog maar 3,64 Volt (5 x 0,24) - 1,2) spanning in de batterijen en het is dan maar de vraag of dat nog genoeg is om gegevens te kunnen bewaren.......
Gebruikersavatar
Door osjohn
#73152
In een anemometer zit ook een 10F condensator die gevoed wordt door de zonnecel
waardoor wanneer het donker is eerst de condensator aangesproken wordt om spanning
te leveren.

Mijn console draait alleen op batterijen, tijdens de batterijwisseling zet ik er de voeding bij aan
om het geheugen op pijl te houden.
Gebruikersavatar
Door T.J.
#73153
Ik plaats elke twee jaar nieuwe batterijen, zowel in console als ook in de ISS en mijn tweede temperatuur station.
Ik heb een briefje in het batterijvak met de datum van laatste wissel.
Draai op netspanning ivm meteobridge Nano SD.
Volgens mij kun je batterij spanning ook in de console aflezen in het diagnose scherm.
Gebruikersavatar
Door Ws Heinenoord
#73154
Wat mij opvalt is dat batterijen in de envoy ondanks bijna 100% van de tijd op netvoeding nogal snel weg zijn.
Onlangs binnen een jaar moeten vervangen omdat 1 van de drie was gaan lekken. Ook dat lekken al een paar maal in de console meegemaakt. Ze kunnen beter de naam veranderen in "Duuracell".
Door gensnet-meteo
#73165
Dat snel leeglopen van batterijen heeft in jou geval te maken met de slechte kwaliteit van de batterijen. Slechte kwaliteit batterijen gaan- meestal- snel lekken. Maar zulke batterijen lekken niet binnen één jaar. Als je goede batterijen gebruikt en de batterijen gaan binnen één jaar lekken, moet dit een andere oorzaak hebben.......
Gebruikersavatar
Door Ws Heinenoord
#73190
De vraag is wat die andere oorzaak dan is.
De Envoy staat binnen, droog, bij kamertemperatuur, niet in de zon, geen bewegingen of trillingen.
En volgens de verpakking is de houdbaarheidsdatum ergens in 2028.
Wel heb ik die doos een keer meegehad in het vliegtuig.
Of gewoon pech met de partij.