Discussie forum met vragen over Davis weerstations, specificaties, ervaringen etc..
Door egmondaanzee
#73854
Toulon7559 schreef: 02 feb 2022, 11:20 Egmondaanzee,

Welk type Garni heb je op het oog?
Als ik de advertenties bekijk, dan is bijv. Garni940 technisch gelijk aan AlectoWS5500 en daarvoor zijn in dit forum al concrete oplossingen aangedragen voor de interface naar HWA.
Zou me niet verwonderen als direct FOSHK-compatibel.
Gezien de advertenties kun je ook de ‘omweg’ via o.a. WU bewandelen.
De Garni3055 had ik op het oog. Het lijkt mij een clone van de WS5000 van Ambient Weather en er zullen ongetwijfeld meer imitaties zijn.
Aangezien er in de post van @Gerrit32 positief gesproken wordt over de ultrasone anemometer van de Davis Vantage Pro2 denk ik toch dat het deze wordt ook al heeft deze een pittige prijs. Ik heb afgelopen december ook al een nieuwe thermometer geplaatst dus het lijkt mij dat hij er dan weer een tijdje tegen kan.

Even een kleine update.
Ik kijk zojuist weer bij de extremen van vandaag
Weerstation Sleen 123,8 km/h en deze gebruikt ook een VP2.
Afgelopen week heb ik er al meerdere voorbij zien komen met hetzelfde probleem.
Het blijft toch raar
Gebruikersavatar
Door Toulon7559
#73855
Bij de periodieke moderatorcontrole op extremen is het ook opgevallen dat sommige stations vaker pieken dan andere,
maar navraag bij de stationsbeheerders geeft daarvoor (nog) geen duidelijke verklaring.
.
Misschien een soort Venturi-effect ten gevolge van de omgevingscontour?
Dan zou er een samenhang kunnen zijn met windrichting:
dat vraagt in je registraties bekijken of er bepaalde windrichtingen zijn met opvallend afwijkende snelheden.
Verzamelde lokale jaargegevens zoals in de windrozen hieronder kunnen daarbij soms helpen:
bij mij staat op NW een hoog dak en ook een zelfde soort dak iets verder weg op NO, op N (weliswaar verder weg) nog een paar hoge bomen, en uit die richtingen komt dus heel weinig wind, alleen via een gaatje op NNO ......
Als je als stationsbeheerder zoiets merkt, zinvol om dat te vermelden onder je stations-informatie.
Veel meteo-programma's hebben een windroos-functie of windrun-functie die bruikbaar lijkt om dit snel te kunnen onderzoeken.

.
ddis_y2021 [50%].gif
Windroos1 [windverdeling]
ddis_y2021 [50%].gif (15.26 KiB) 6184 keer bekeken
ddis_f_y2021 [50%].gif
Windroos2 [windverdeling]
ddis_f_y2021 [50%].gif (13.99 KiB) 6184 keer bekeken
.
Gebruikersavatar
Door T.J.
#73898
Hvd51 schreef: 02 feb 2022, 09:45 In tegenstelling tot de berichten hier, had ik uitschieters van de wind naar 190 km per uur en dat bij windstil vochtig/mistig weer. Ook alles vervangen windmeter/bekabeling en uiteindelijk de iss.

En dat alles na jaren zorgeloos draaien.

De bekabeling was met tieraps vastgezet aan de mast en de mastvoet op het dakje van de tuinhuisje.

Uiteindelijk de bekabeling geleid door een pvc buis van de windmeter naar de iss.
Sindsdien geen uitschieters meer gehad.

Ik geef nu de schuld aan de roestvorming op de mastvoet waar de kabel overheen was vastgemaakt, en waarbij de corrosie bij windstil vochtig weer een elektrisch signaal werd afgeven die door de iss werd opgepikt.

Harm
Mocht het probleem wel weer voorkomen, verander dan het kanaal van de ISS eens, ik had ook bij weinig of geen wind windsnelheden tot 190 km/u en regelmatig noord.
Nu opgelost
Door WSDokkum
#73907
Sommige weerstation willen hun waardes via WD nog wel eens veranderen (lees omhoog halen) om wat correctie door te voeren. Tijdens harde winden kan dit nadelige gevolgen hebben en dan zit je met windstoten die ruim 40/50km/h hoger (of zelfs nog hoger) ligt dan de omgeving. Dit heeft verder niks met storingen te maken.

Julianadorp gebruikt een aangepaste snelheden, echter heeft hij tijdens de eerste storm dit aangepast naar acceptabele waarde.
Sleen daartegen heeft deze correctie nog steeds live staan waardoor dit station regelmatig onacceptabele waardes doorgeeft, dit is alleen te voorkomen door die windcorrectie eraf te halen.
Gebruikersavatar
Door Toulon7559
#73908
:| Of de moderatie markeert zo'n uitschieter .........

Kalibratie instellen is voor wind niet eenvoudig, maar wel zinvol om 'dicht bij de waarheid' te blijven.
Door WSDokkum
#73932
Toulon7559 schreef: 22 feb 2022, 08:30 :| Of de moderatie markeert zo'n uitschieter .........

Kalibratie instellen is voor wind niet eenvoudig, maar wel zinvol om 'dicht bij de waarheid' te blijven.
Met storm dagen is dat eerste niet zo heel moeilijk om die extreme windsnelheden te filteren.
Kalibratie is vrij makkelijk in te stellen in WeatherDisplay. Dicht bij de werkelijkheid van de officele stations te komen moet je gewoon niet doen, dan krijg je bij zulke stormen onlogische waardes.
Sleen meet nu 5bft, officieel station Hogeveen komt met net aan 4bft dus je zit al hoger, betreft windstoten 72km/h? Hogeveen en rondom komen niet eens verder dan 37km/h.

Je meet wat je op dat moment meet in je eigen wijk, met of zonder effect. Als mensen in de wijk of stad naar zijn waardes kijken zullen dan verbaast zijn waarom ze geen schade hebben met 72km/h.
Blijf gewoon van de waardes af, als je echt beter wilt meten zul je je station ergens anders moeten plaatsen, iets wat ik in het verleden al heb gedaan (Hantumhuizen / Op de pier van Holwerd, alle bij vrijstaande opstellingen). Het is gewoon onmogelijk om goed bij de werkelijkheid te komen, want al mag je misschien de gemiddelde wat hoger komen, de windstoten zullen het altijd wel verraden, op deze manier is het niet leuk om te meten maar dat is mijn idee.
Gebruikersavatar
Door Toulon7559
#73933
We zitten op dezelfde lijn.

Alleen kijk ik als moderator bij doorlopen van de meetwaardenlijst toch peinzend naar windrapportages die heel vaak erg hoog zijn:
niet direct omdat ik fouten in de meetopstelling vermoed, maar
omdat het ook goed kan dat er omgevingsomstandigheden als verklaring zijn
[vandaar mijn recente bijdrage met verwijzing naar 'Roughness' als vertragende factor en daarin genoemd ook andere landschaps-invloeden die kunnen resulteren in hogere windwaarden].

In die zin is een vraag van mijn kant (als moderator via PB) voor wind of andere waarden ook altijd heel 'blanco' bedoeld om te achterhalen óf er een verklaring is.