Discussie forum met vragen over Davis weerstations, specificaties, ervaringen etc..
Gebruikersavatar
Door WSM
#74472
Goedendag.

Mijn Davis console geeft ineens hele vreemde waarden aan.. zie attachment. de console een reset gedaan, geen verbetering. Nog vreemder is dat hij soms ineens naar ruim 900 hPa springt en dan even later weer naar in de 600 hPa.

De rest werkt gewoon prima.

Aan de instellingen is niets veranderd en mijn huis is ook niet ineens naar -300 NAP gegaan.
WhatsApp Image 2023-01-08 at 10.01.48.jpeg
WhatsApp Image 2023-01-08 at 10.01.48.jpeg (132.55 KiB) 3962 keer bekeken
.
#74473
De onderste tekst in het getoonde beeld zou wel eens de aanleiding kunnen zijn:
een batterij zonder fut = geen functionaliteit.

;-) Een aspect dat vaker reden is tot fouten bij sensoruitlezing:
bijv. bij TFA_Nexus is 'low battery' ook reden dat de console gek doet, ondanks een netvoeding.
Achtergrond: ontvangst & uitlezing van de draadloze sensoren werkt zonder batterij niet goed,
en ook een thermometer/vochtmeter/barometer ingebouwd in de Console kan de weg dan kwijtraken.
De netvoeding van een Console lijkt dan alleen te dienen voor het display en om de waarden in het geheugen vast te houden als de batterij onvoldoende input geeft.
Remedie is simpel: batterijen verversen ........
Gebruikersavatar
Door WSM
#74474
De console registreert zelf de luchtdruk, niet de ISS.. En de console hangt keurig aan de bijgeleverde voeding.
#74475
Citaat uit de Handleiding voor Manual_VP2_Console
Powering the Console
Cabled Vantage Pro2 Stations
Cabled Vantage Pro2 consoles supply power to the sensor suite through the
console cable. Because of the added power consumption of the sensor suite, the
cabled console requires an AC power adapter used as the main power supply. The
console batteries provide backup power for up to four to six weeks.
Wireless Vantage Pro2 Stations
Wireless Vantage Pro2 consoles do not require the use of an AC adapter. You
may use the included adapter if you wish, but the three C-cell batteries should
power a wireless console for up to nine months.
Note: When using an AC Power adapter, be sure to use the power adapter supplied with
your Vantage Pro2 Console. Your console may be damaged by connecting the
wrong power adapter. The console does not recharge the batteries. Because of
this, and because NiCad batteries do not power the console as long as alkaline
batteries, use alkaline batteries in the console.
Dat bedoelde ik dus juist met mijn vorige reactie:
- het lijkt dat de interne sensoren van de Console primair werken zolang de batterijen in de Console in goede conditie zijn,
ongeacht of er een netvoeding is aangesloten.

'Systeem-denkend' zou je eigenlijk het omgekeerde verwachten als opzet met beste robuustheid en beste voedingsstabiliteit:
- netvoeding = 100% functionaliteit
- batterijen = backup voor overbrugging powerdip

Hoe dan ook, zorg dat de alkaline-batterijen van je Console in goede conditie zijn,
en ;-) verwissel de batterijen terwijl de netvoeding aangesloten blijft (want dan blijft mogelijk het geheugen overeind met de instellingen & verzamelde sensorwaarden).
Gebruikersavatar
Door WSM
#74476
Dat is dan vreemd want het gaat hier om de batterij in de ISS, beide mijn consoles hebben geen batterijen , nog nooit gehad ook, die draaien 24/7 op netspanning via backup power voor het geval de stroom uitvalt.

Via google ben ik er achter gekomen dat de sensor in de console heel soms stuk gaat. nu enkel even kijken wat voor sensor het is en daar een vervangende voor zoeken
#74477
Als maar 1 van je 2 Consoles (altijd zonder batterij) nu een baro-fout geeft, dan lijkt inderdaad de betreffende baro-sensor van de pad geraakt.
Bij zo'n configuratie zou merkwaardig zijn als batterij-plaatsen in betreffende Console nog zou helpen, hoewel het proberen waard
(afgezien dat tegenwoordig weinig mensen een stel LR14/C-type batterijen op voorraad hebben)
Gebruikersavatar
Door T.J.
#74478
Ik heb dit ook een keer gehad, dit was een wat oudere console, Davis heeft later de consoles voorzien van een ander type luchtdruksensor
Console openmaken en van de barometersensor de soldeerpads even van flux voorzien en soldeer even met de soldeerbout opnieuw laten vloeien zodat de verbinding weer optimaal is
Bij mij gaf de barometer en de indoor vochtigheid helemaal niets aan, dashed out
Daarna was het weer ok
Mocht dit niet tot de oplossing leiden dan is waarschijnlijk de sensor kapot, afhankelijk van type weet ik niet of die nog verkrijgbaar zijn......