Discussie forum met vragen over La Crosse weerstations, specificaties, ervaringen etc..
Door Meteonoord
#13208
Luc schrijft:
Eckie76 schrijft:
Luc heeft een Davis en zover ik me kan herinneren heb ik nog nooit zo'n foutmelding meegemaakt. Kan zijn dat het aan Weatherlink ligt, maar een verstopping kan volgens mij niet zoiets veroorzaken.
Een beetje offtopic gezien het onderwerp van dit topic, maar toch:

Toen ik gisteren thuis kwam hoorde ik op het console van de Davis een alarm piepen. Er stond toen al meer dan 400mm op het console en een extreem hoge rainrate. Ik ben toen gelijk naar het weerstation gelopen. In de trechter zat een dun takje die door het gaatje aan de onderkant stak. De wip ging niet automatisch op en neer, maar toch werd er neerslag geregistreerd. Ik heb dit probleem in totaal nu 4 keer gehad met de Davis Vantage Pro 1 in 6 jaar tijd. De vorige keer zat er een spinnenweb onder de wip die dit probleem veroorzaakt.

Toen ik het vuil weghaalde, stopte ook de registratie van de neerslag.

Gr,
Luc


Puntje onderhoud, Luc ?

Groet,

Bert J. van Bergen
#13209
Meteonoord schrijft:
Luc schrijft:
Eckie76 schrijft:
Luc heeft een Davis en zover ik me kan herinneren heb ik nog nooit zo'n foutmelding meegemaakt. Kan zijn dat het aan Weatherlink ligt, maar een verstopping kan volgens mij niet zoiets veroorzaken.
Een beetje offtopic gezien het onderwerp van dit topic, maar toch:

Toen ik gisteren thuis kwam hoorde ik op het console van de Davis een alarm piepen. Er stond toen al meer dan 400mm op het console en een extreem hoge rainrate. Ik ben toen gelijk naar het weerstation gelopen. In de trechter zat een dun takje die door het gaatje aan de onderkant stak. De wip ging niet automatisch op en neer, maar toch werd er neerslag geregistreerd. Ik heb dit probleem in totaal nu 4 keer gehad met de Davis Vantage Pro 1 in 6 jaar tijd. De vorige keer zat er een spinnenweb onder de wip die dit probleem veroorzaakt.

Toen ik het vuil weghaalde, stopte ook de registratie van de neerslag.

Gr,
Luc


Puntje onderhoud, Luc ?

Groet,

Bert J. van Bergen


Bert

Deze opmerking slaat kant noch wal.

Sta jij de hel dag bij je apperatuur om te controleren of er iets fout gaat

Een takje kan door de wind in de meter waaien ( het heeft waarschijnlijk de magneet recht voor de sensor gezet waardoor deze bleef doortellen )en nu denk je natuurlijk bij de neerslagmeter zit een zeefje om te voorkomen dat dat takje erdoor kan maar je hebt vogels die dat een leuk speeltje vinden en dat zeefje eruit halen (hierin mag Davis wel verbetering aanbrengen, dat je dit kan vastklikken.

En een spin kan in een uur al een hele web maken dus aan jou om elk uur even in de meter te kijken of er geen spin in zit.

Maar ja dit topic gaat over wind meting dus laten we het probleem dat Luc had afsluiten.

Groet Jan
Door Meteonoord
#13210
jango schrijft:
Meteonoord schrijft:
Luc schrijft:
Eckie76 schrijft:
Luc heeft een Davis en zover ik me kan herinneren heb ik nog nooit zo'n foutmelding meegemaakt. Kan zijn dat het aan Weatherlink ligt, maar een verstopping kan volgens mij niet zoiets veroorzaken.
Een beetje offtopic gezien het onderwerp van dit topic, maar toch:

Toen ik gisteren thuis kwam hoorde ik op het console van de Davis een alarm piepen. Er stond toen al meer dan 400mm op het console en een extreem hoge rainrate. Ik ben toen gelijk naar het weerstation gelopen. In de trechter zat een dun takje die door het gaatje aan de onderkant stak. De wip ging niet automatisch op en neer, maar toch werd er neerslag geregistreerd. Ik heb dit probleem in totaal nu 4 keer gehad met de Davis Vantage Pro 1 in 6 jaar tijd. De vorige keer zat er een spinnenweb onder de wip die dit probleem veroorzaakt.

Toen ik het vuil weghaalde, stopte ook de registratie van de neerslag.

Gr,
Luc


Puntje onderhoud, Luc ?

Groet,

Bert J. van Bergen


Bert

Deze opmerking slaat kant noch wal.

Sta jij de hel dag bij je apperatuur om te controleren of er iets fout gaat

Een takje kan door de wind in de meter waaien ( het heeft waarschijnlijk de magneet recht voor de sensor gezet waardoor deze bleef doortellen )en nu denk je natuurlijk bij de neerslagmeter zit een zeefje om te voorkomen dat dat takje erdoor kan maar je hebt vogels die dat een leuk speeltje vinden en dat zeefje eruit halen (hierin mag Davis wel verbetering aanbrengen, dat je dit kan vastklikken.

En een spin kan in een uur al een hele web maken dus aan jou om elk uur even in de meter te kijken of er geen spin in zit.

Maar ja dit topic gaat over wind meting dus laten we het probleem dat Luc had afsluiten.

Groet Jan


Ik heb per PM gereageerd om niet Off Topic te gaan.

Bert J. van Bergen
Door nolversteeg
#13211
Hallo Luc,

Is inderdaad pech dat zoiets kan gebeuren zal het takje precied op het omslagmoment van de reedswitch liggen dan krijg je inderdaad de gekste resultaten, bij mij in de davis regenmeter ligt het orginale roostertje en daarbovenop ligt de oude zeef van de oregon regenmeter, dit ook om de wind bij het zeefje vandaan te houden zodat deze er niet uit waait, de zeef is net een grote theezeef maar niet zo bol en past precies.

Groeten Nol Eersel
Door weerzal
#13229
Ik wil even terug komen op de kabel:
1) als de kabel niet in het water mag liggen dan heb je dus zoals wij zeggen een kabel van de wibra ( met alle respect )
2) op mijn werk gebruiken we alleen maar afgeschermde kabel ook voor voelers en rv meting etc ( klimaatbeheersing )dat is de enige veilige kabel om te gebruiken.
De mantel is bedoeld om als aarde te fungeren en die aard je dan ook maar aan 1 kant zo sluit je in iedergeval storingen door magnetische velden etc uit