Discussie forum met vragen over La Crosse weerstations, specificaties, ervaringen etc..
Door midyan
#18817
Ik ben sinds een jaartje in het bezit gekomen van een la crosse 2305 met de standaard windmeter met het rad, ik lees zo hier en daar op het forum dat deze niet altijd de juiste waardes aangeeft, nu heb ik daar ook last van. Ik moet wel aangeven dat ik enigzins ingebouwd zit en dus nooit de perfecte waardes zou kunnen meten maar ik kom met de meting die ik nu heb bv vandaag niet hoger dan 10 km per uur als zwaarste windstoot. Nu vraag ik me af of het zou verbeteren als ik de windmeter met cupjes voor dit weerstation neem, heeft dit nut want met een jaar of in ieder geval binnen 2 jaar wil ik een beter station (oregon of davis) gaan kopen.

Wie kan en wil mij adviseren

Bedankt alvast Michel
Door SpeedyGJ
#18818
Als je pas over 2 jaar een ander station gaat nemen zou ik indd een windmeter met cupjes aan aanschaffen. Ik heb zelf ook de la crosse gehad maar was niet weg van de windmeter die afhankelijk was van de windrichting, want een wind bij ZO en stoot naar O zal die toch wel beetje missen, dit is iets waar je rekening mee moet houden, ook qua vast lopen van ijzel / spinnenwebben is veel groter. Kortom doe je zelf en het station een eer en verbeter em met cupjes!

Succes!
Door reitsma1960
#18821
Hoi Michel,

Ik heb de LaCross WS 2310 gehad en heb ook de windmeter met cupjes gekocht. Dit werkt beter dan de standaard.
Zou dit vervangen als ik jou was.

Succes,

Oebel Reitsma
Door WEERSTATION KLAZIENAVEEN
#18823
Hallo Michel,

Mijn advies luidt:

Direct vervangen door de nieuwere windmeter met cups.

De standaard windmeter die je nu gebruikt geeft heel vaak nul waarden aan bij plotselinge verandering van windrichting.

Ik spreek uit ervaring, heb zelf de la Crosse WS 3600 ook nog en heb de windmeter na korte tijd al vervangen door de TX 118-20(Windmeter met cups)

La Crosse 3600 is overigens nog wel in gebruik als Backup station maar de gegevens op de site en hier komen van de Davis Vantage Pro 2 en die heeft een bijna realtime windmeting van 2,5 seconde.En dat is een wereld van verschil.

Succes en groet,

Martijn

Weerstation-Klazienaveen
Door midyan
#18976
Dank jullie wel voor de reacties, maar ik blijf een beetje pessimistisch dat komt vooral omdat ik nogal een beetje ingebouwd zit en dus nooit de volle wind kan pakken, en straks koop ik een nieuwe windmeter en dan maakt het misschien geen verschil en dat zou ik zonde vinden. Het mooiste zou zijn als je het zou kunnen testen, maar ja dat is nagenoeg onmogelijk, dit is ook da reden dat ik nog niet aan een duurder apparaat wil beginnen, en ik dus mijn hobby niet echt kan uitoefenen :(

Misschien verhuizen haha maar dat is erg radicaal, en het dak durf ik ook niet op met mijn hoogte vrees dus pffff anders had die misschien op de schoorsteen gekunt maar er zitten nog twee woonlagen boven me voordat het dak in zicht komt. Maar daarbovenop zou die wel behoorlijk vrij staan

Misschien toch maar iemand zoeken die wel op het dak durft :D

Heeft er iemand trouwens enig idee hoe lang de lengte van de kabel mag zijn tussen temperatuur sensor en windmeter?

Groeten Michel