Discussie forum met vragen over La Crosse weerstations, specificaties, ervaringen etc..
Door janb
#3707
goedenmorgen ik heb al een tijdje problemen met de ws 3600
eerst viel elke keer de verbinding uit tussen het verdeel station boven en het basis station beneden.elke keer als ik dan beneden de tx reseten dan was de verbinding er weer een tijdje (het systeem is totaal bedraad),maar viel dan weer weg.er kwamen dan streepjes te staan op temp en vochtigheid buiten ,wind richting en snelheid te staan
Dit bleek uit eindelijk toch een niet goed contact te zijn in een steker in het snoer tussen basis en verdeelstation.
Maar nu heb ik nog steeds geen windsnelheid uitlezing.
ik heb dit op het dak opengemaakt,maar kan nog niets vinden.
ik wil graag weten hoe deze windsnelheid meter werkt.
het is het type met een klein propellortje wat met de windvaan mee draait.
ik dacht meschien maken de draaitjes geen goed contact.
maar er zitten helemaal geen draadjes er zit een soort opnemertje in gegoten van binnen dus de vraag is volgens wat voor methode werkt dit:S :S
Door SpeedyGJ
#3724
Ik heb zelf ook veel elende met de 3600 gehad want als ik em voorledig bedraad dan kon ik het wel vergeten want de regenmeter sprong van 0.0 naar 1200mm in 1 minuut op een klaar droge dag..

Anyway, de windmeter vind ik ook niet heel erg denderend daarom heb ik een nieuwe gekocht maar dan met cupjes, je kan het verschil heel goed merken, deze draait namelijk niet met de windvaan mee en pakt die de windstoten ook veel beter op ook als er heel weinig wind staat, daarnaast zul je minder last van spinnenwebben hebben, en dat scheelt heel wat ;) . Echter is de windvaan wat te soepel maar dit geld voor alle windmeters van de la crosse.. bij een windstoot die net van een andere kant komt wil de windvaan nog wel is om z'n as gaan draaien.

Ik heb zelf die windmeter ook is uitelkaar gehaald maar het gaf geen resultaat, sterker nog ik kon en gewoon weg mieteren.
Door janb
#3750
Sorry ik ben nieuw op het forum . Oke maar ik heb toch weer een keer de windsnelheid gezien op het display
Dus is niemand die mij kan vertellen hoe het werkt,dat maakt het messchien makelijker om de fout te zoeken.
Door SpeedyGJ
#3759
Heb je ook al eens alleen draadloos gedaan? Misschien zit er een breukje in de kabel, want als je alles dus bekabelt, (dus ook van sensor naar display) dan pakt die em niet draadloos.

De windmeter werkt eigenlijk simpel, die propellertjes draaien, aan het stangentje zit een sensor die de snelheid afleest, om de 8sec / 30sec / 2min leest de sensor deze af en komt het dus bij jouw op de display, ik wil eventueel mijn oude windmeter (die jij dus hebt) wel uit elkaar halen kan eventueel wel foto's bij leveren :)
Door janb
#3788
Ben een paar dagen met de motor weg geweest ga hier op terug komen
groetjes jan b
Door T.J.
#6203
Het standaard windvaantje met "molentje" welke bij de WS 3600 en diverse andere La Crosse weerstations wordt geleverd, werkt dmv. een ringmagneetje welke aan de achterzijde van het propellortje is vastgemaakt.
Zodra deze begint te draaien wordt er een wisselend magnetisch veld gecreerd, welke door het ingegoten opnemertje wort geregistreerd, en zo de windsnelheid doorgeeft.
Probleem is wel dat het magneetje door weer en wind verweerd en dus stuk kan gaan.
Ik heb mijn windmeter vervangen door een met cups, welke veel nauwkeuriger de windsnelheid registreerd, ook bij wisselende windrichtingen.:)
Kijk eens op Hamonline.nl
Door T.J.
#6204
Hallo.
Heeft u wel de originele draad gebruikt voor het verbinden van de buitensensor naar uw basisstation?
Zoniet,dan grote kans dat u de stekkertjes verkeerd om hebt zitten, moet nl. een crosskabel tussen, hetgeen betekend dat de stekkers aan de uiteinden beide omgekeerd moeten zitten.
Door T.J.
#6205
Nog een probleempje met mijn WS 3600: heb al 2 keer in 1 week gehad dat het apparaat spontaan bij aanraken scherm, opnieuw opstart, ben dan mijn luchtdrukgegevens kwijt etc.:(
Iemand hier ook ervaringen mee?

Verder is het een mooi apparaat.

Gr. Tjeerd
Door janb
#6211
hallo TJ ik heb inmiddels ontdekt wat het is .Het magneetje is gebroken
dus dat is de reden dat hij niet meer werkt:( :( :( :(