Discussie forum met vragen over La Crosse weerstations, specificaties, ervaringen etc..
Door Overijse
#30416
Na thuiskomst van een natte werkdag, gemerkt dat er ergens een probleem was met het weerstation.

Sinds deze morgen zag ik herhaaldelijk pieken van 45.7 Km/h in de gemiddelde windsnelheid.

Dus maar op onderzoek :

1ste denkpiste een gekend probleem : Interferentie aangezien de WS2350 op 433 MHz zit. Onmogelijk aangezien alles bekabeld functioneerd sinds vorig jaar.
2de denkpiste : kabel windmeter naar thermometer die storingen opvangt.
3de denkpiste : Voedingsproblemen (onmogelijk dacht ik aangezien alles bekabeld werd ook het basisstation werkt op netvoeding met batterijen als backup bij stroompanne).

Toch maar alles gecontroleerd ivm de voeding en ja hoor, de voedingsconnector aan het basisstation was niet goed genoeg meer ingeplugd.

Alles terug goed ingeplugd en gezekerd met een tape erover zodanig dat hij niet meer kan loskomen en sindsdien lijken de pieken in de gemiddelde windsnelheid verdwenen te zijn.

Ik heb mezelf ook geband uit de windmetigen op HWA, en hou dit zo tot ik me er de komende 2 dagen van verzekerd heb dat het probleem opgelost is.

Grtz
Kris
Door SpeedyGJ
#30420
Dat is een probleem die veel voor komt in de La Crosse series.
Ik heb zelf een station op kerstavond gekregen, alleen dat is prut...nu probeer ik via sponsor de WS1600 te pakken krijgen, ik wacht nog op antwoord.
Vreemd genoeg lijkt dit station weer geen last van die probleem te hebben, het is allemaal erg apart.

Ik heb zelf de WS2308 en de WS3010 gehad, maar beide stations gaven een fout in de gegevens, vooral bij rustige dagen.
Door Overijse
#30422
Draadloos had ik ook spookmetingen door interferentie, die heb ik toen opgelost door bekabeld te gaan werken.

Nu was blijkbaar het probleem de voedingsstekker naar het basisstation die niet stevig genoeg meer ingeplugd was.

Voorlopig al 3 uur zonder problemen nu, na het terug stevig inpluggen voedingsstekker. Maar ik wacht nog af vooraleer ik de windmeter terug operationeel verklaar.

Grtz
Kris
Door SpeedyGJ
#30423
Hmmz bij de WS3010 had ik trouwens bij volledig bekabeling een behoorlijke fout, want zodra ik de kabel van de sensor naar de console aansloot ging de regenmeter lopen tot wel meer dan 4000mm in minder dan een half uur...
Dus misschien was dat het probleem wel geweest dat de voedingsstekker niet goed was.
Toch goed dat we deze problemen delen met andere mensen zodat storingen in het verleden kan worden opgelost :)
Ik kan me geen andere forum bedenken waar zoveel hulp wordt geboden :) petje af!
Door Overijse
#30460
Overijse schrijft:
Draadloos had ik ook spookmetingen door interferentie, die heb ik toen opgelost door bekabeld te gaan werken.

Nu was blijkbaar het probleem de voedingsstekker naar het basisstation die niet stevig genoeg meer ingeplugd was.

Voorlopig al 3 uur zonder problemen nu, na het terug stevig inpluggen voedingsstekker. Maar ik wacht nog af vooraleer ik de windmeter terug operationeel verklaar.

Grtz
Kris


Al meer dan 14 uur geen spookmetingen meer, lijkt er sterk op dat de voedingsstekker echt de dader was.
Door Tonnie
#30467
Overijse schrijft:
Na thuiskomst van een natte werkdag, gemerkt dat er ergens een probleem was met het weerstation.

Sinds deze morgen zag ik herhaaldelijk pieken van 45.7 Km/h in de gemiddelde windsnelheid.



Ik zou denken zijn dat mischien windstoten (Gust)? Maar goed, telkens de zelfde pieken is bedenkelijk. Stekker of aansluitpunten controleren. Heb je kabelbreuk dan komt er geen data door. Windmeter open schroeven. Wie weet wat je tegenkomt. Schoonmaken kan nooit kwaad.

Mijn station WS-3600, zet zijn jaartal spontaan terug van 2011 naar 2010. Zie storing melding van gisteren. Dit was wel de eerste fout in ruim drie jaar dat ik dit station bezit.


groeten,

Tonnie.
Door Overijse
#30825
Probleem is toch teruggekeerd.

Heb m'n windmetingen volledig geband op HWA.

Zal dus zo snel mogelijk bekabeling vervangen door CAT5 beschermde kabel.

Grtz
Kris