Discussie forum met vragen over La Crosse weerstations, specificaties, ervaringen etc..
Door Wietse
#5063
Hallo allemaal.

De absolute luchtdruk om 11:30 is:
1003.2 hPa.
De relatieve luchtdruk om 11:30 is:
990.2 hPa.

Hoe krijg ik die relatieve luchtdruk (waar je eigenlijk mee hoort te meten geloof ik) op de juiste waarde?

En nog een vraag, die hierbij hoort.
Google Earth zegt dat Almelo 10 meter hoog ligt, echter zegt die website die gegeven werd door Hansmiv dat het 13.49 meter is.

Wat is nu de juiste waarde, want dit komt heel verwarrend over.
Ik denk dat de website die Hansmiv mij heeft gegeven betrouwbaarder is, omdat daar ook met komma wordt gerekend en de huizen ook weer hoger worden weer gegeven.

Groetjes, Wietse.
Door SpeedyGJ
#5073
Je moet gewoon de absolute luchtdruk aanhouden :) volgens mij maakt de hoogte niet zo heel veel uit, maar je kan vergelijken met een station bij jouw in de buurt, corrigeer je eigen luchtdruk tot het goed is :)
Door Wietse
#5088
osjohn schrijft:
verschil in hoogte is 1 hpa per 8 meter

John


Ik geloof niet dat het klopt.
Aangezien de relatieve luchtdruk nu: 988.4 hPa is.

Ik zelf woon op 10 meter hoogte en +1 hPa dan kom je op 989.4 hPa uit.
Dat komt echter niet overeen met de rest van het land.

Of moet ik het station opnieuw aanzetten?
Door SpeedyGJ
#5089
je pakt de relatieve luchtdruk, je moet absolute volgen!! Relatieve is wat anders, deze dus weg laten zowel voor de console als voor het programma!
Door Wietse
#5110
Ow, sommige mensen zeggen juist weer dat absolute luchtdruk fout is.
Is er nergens een duidelijke handleiding van het KNMI of de vwkweb?

Dat wordt dus nog even verder zoeken, sommige mensen op Hetweeractueel.nl gebruiken juist weer relatieve luchtdruk, dit maakt verwarring.
Door Wietse
#5147
Ik denk dat ik gewoon de absolute luchtdruk aanhoud.
Verder is de vraag van op hoeveel meter Almelo ligt ook opgelost.

Groetjes, Wietse.
Door Wietse
#5352
Beste Hansmiv.

Ik heb een vraag aan u over mijn luchtdruk bij het weerstation ws 3600.

Ik heb zojuist mijn weerstation gereset en daarmee is de relatieve luchtdruk waarde nu: 1013.0 hPa.
Moet ik hem nu veranderen naar de waarde die op het station van Twente (knmi) wordt gemeten, dat is dus nu 1008.2 hPa.

Moet ik dan ook op mijn weerstation de waarde naar 1008.2 hPa bij relatieve luchtdruk instellen?

En als ik dat dan heb ingesteld welke moet ik dan gebruiken?
Absolute of relatieve luchtdruk?

Op deze controlegrafiek kan je duidelijk zien zoals de luchtdruk nu loopt niet juist is:
http://www.awekas.at/nl/qualcheck.php?art=baro&id=4235.

Aangezien ik er altijd ruim 1 tot 2 hPa onder zit .
Heel erg bedankt,

Groetjes, Wietse.
_____

Wietse,

Ik had gevraagd om je emailadres, maar ik heb het al gevonden. Hier komt het antwoord:


Wietse,


De luchtdruk is steeds een lastig probleem. In feite meet je tegelijkertijd de werkelijke luchtdruk en tegelijkertijd de hoogte van je station (boven zeeniveau). De hoogtemeters in vliegtuigen en bijvoorbeeld parachutespringers zijn in feite gewone barometers. Een vliegtuig dat een vliegveld nadert krijgt steevast bijna bij elk bericht van de verkeerstoren gemeld wat de heersende luchtdruk is. Dat is om de hoogtemeter nauwkeurig af te stellen. Anders landen ze boven de landingsbaan of juist eronder, wat natuurlijk nog erger is. Bovendien is het belangrijk dat de verschillende vliegtuigen hoog genoeg over elkaar heen vliegen.


Om de luchtdruk voor iedereen op het land dezelfde betekenis te geven wordt die altijd omgerekend naar wat de luchtdruk OP ZEENIVEAU zou zijn. In Leidschendam heb ik daar helemaal geen last van, want mijn station zit op anderhalve meter boven zeeniveau. In Almelo is dat andere koek. Volgens jouw opgave zit het station Almelo op 13.49 m. De luchtdruk neemt op zeeniveau met ca. 1 hPa (hectoPascal) af voor iedere 8,2 meter dat men stijgt. In Almelo raak je dus 1.6 hPa kwijt vanwege die 13 meter. Dat klopt dus precies met de afwijking op Awekas, een paar piekjes naar beneden toe daargelaten.


Dat is mooi, want we hebben nu al een vrij duidelijke aanwijzing waar we moeten zoeken.


Nou wordt het even lastig. Nu gaan we de relatieve luchtdruk instellen. Wat is de relatieve luchtdruk ? Op blz 31 van de (Engelse) handleiding staat:


Relative Air Pressure (Rel. Pressure) ¡ú To be set to the locally

valid reference air pressure with regard to the local height above

sea level (Default 1013,3 hPa).


In goed Hollands betekent dat dus: De luchtdruk die geldt als plaatselijke referentie luchtdruk rekening houdend met de hoogte boven zeeniveau. Standaard 1013.3 hPa.

Als je op zeeniveau zou zitten zou die waarde dus 1013.3 moeten zijn. Maar je zit op 13 meter en nog wat dus we moeten corrigeren met die 1.6 hPa die we daarnet hadden gevonden.

De relatieve (referentie) luchtdruk in Almelo is dus (1013.3 ¨C 1.6 =) 1011.7 hPa. Tenzij je op een andere hoogte zit dan 13.49 m. Vergeet niet de hoogte van je station op tafel of aan de muur. Als die (extra hoogte bijvoorbeeld 1 meter is wordt de correctie waarde al (1.767 =) 1.8 hPa. Als je op de bovenverdieping zit, of op zolder wordt het nog erger, op zolder al 2.4 hPa). Laat ik er gemakshalve maar even van uitgaan dat je de hoogte van je station boven plaatselijk peil hebt vergeten en dat dat een meter is, dan gaan we uit van een correctie van 1.8 hPa


--> Relatieve luchtdruk Almelo = 1011.5 hPa.


Stel die waarde in op je WS 3600. In principe moet je station nu de juiste waarden gaan doorgeven. Er zitten nog wat kleine problemen in je sensor en je software, maar ik vermoed dat je nu al een hele stap in de goede richting gaat maken.


Laat me weten hoever je ermee bent gekomen.


Groet,

Hans

_____

Hallo Hans.

Heel erg bedankt, ik heb het echt op de centimeter uitgerekend.
Die 13 meter was echter fout, ik had dat namelijk gemeten op het garagedak ;) en niet in de tuin.
De tuin is echter om precies te zijn 11.04 meter.

Dus 11.04 meter en tot mijn zolder bureau heb ik even opgemeten.
En vanaf 11.04 meter komt er nog 6.19 meter tot aan mijn bureau bij.

En dat betekend dat er dus -2.0963414 af gaat van de relatieve luchtdruk.
Heel erg bedankt Hans, mijn luchtdruk is nu 1010.4 hPa (relatieve luchtdruk).

Maar nog een vraagje, welke moet ik nu gebruiken?
De absolute of de relatieve?

Groetjes,
Wietse ;).
_____

Hans, kleine correctie van mij.

Het wordt geen 1010.4 hPa maar het volgende:

1013.0 hPa
-2.1 hPa
_________

= 1010.9 hPa.

Groetjes, Wietse.

Dit zijn de e-mails en we denken dat dit dus de oplossing is ;).
Door Eckie76
#5464
Wietse,

gebruik de relatieve luchtdruk.
De absolute luchtdruk is de waarde die het station aangeeft, wanneer je geen hoogte hebt ingesteld. Deze waarde is soms niet zo betrouwbaar bij de wat minder geavanceerde weerstations.
Door middel van die hoogteinstelling, herleid je die absolute waarde vanaf zeeniveau. Maar als de absolute waarde niet strookt met de werkelijkheid, dan wordt jouw relatieve waarde, alleen door hoogte-ingave, dus ook niet correct.

Stel de barometer met de hoogte zo af, dat jouw waarde ongeveer hetzelfde is als station Twente.
Ook al zou je hiervoor meer hoogte moeten ingeven dan het in werkelijkheid is.

Groet Olaf