Discussie forum met vragen over La Crosse weerstations, specificaties, ervaringen etc..
Door Wietse
#5542
Netzoals Olaf zegt is het juiste, dus het andere grote bericht dat ik heb gepost op 18 augustus 2008 (21:32u) is niet meer geldig.

Het werkt nu als volgt:

De relatieve luchtdruk stel je af op de waarde van het dichtbijzijnste KNMI station, in mijn geval is dat Twente. Als je dat gedaan hebt laat je de relatieve luchtdruk zijn gang gaan. Ook gebruik je dan de relatieve luchtdruk die je bijvoorbeeld doorgeeft aan hetweeractueel.nl of Awekas.

Dus nummer 1 luchtdruk die je gebruikt is:
Relatieve luchtdruk,
De nummer 2 is:
Absolute luchtdruk.

Hier zie je de absolute luchtdruk controlegrafiek die dus niet klopte:
Afbeelding

Ik ben benieuwd als ik de grafiek heb van de relatieve luchtdruk, die ik vanaf nu door ga gebruiken voor hetweeractueel.nl en Awekas (etc.).

Met vriendelijke groet,
Wietse.
Door Eckie76
#5567
Hallo Wietse,

Wat is groen en wat is blauw?

Kan je me nog eens uitleggen wat je hiermee precies wil laten zien?

De luchtdruk van de KNMI-stations, zoals bv te zien op NOS Teletekst pagina 705 is een relatieve waarde, afgeleid van de (lokale) absolute waarde. Omdat de hoogte bekend is, wordt de absolute waarde omgerekend naar de relatieve.

Test eens het volgende: Leg het station (de console dus) een uur lang op de grond en kijk dan wat de absolute waarde is van dat moment, dan kijk je bij Twente. Vervolgens speel je zo lang met de hoogte-instelling, totdat de relatieve druk gelijk is aan die van Twente.

Als er dan nog afwijkingen optreden, klopt je station niet. Bij mij is dat het geval bij de Nexus. Wat ik ook probeer, de waarde racet als een pijl omhoog of omlaag. Zelfs na gelijkstelling is er een uur later een groot verschil.

Groet Olaf
Door wslangerak
#5568
Wietse liet de Awekas-vergelijking zien. De blauwe lijn is zijn station, de groene het resultaat van de omringende stations.
Dat maakt vergelijken via Awekas riskant vind ik. Ik doe dat zelf ook regelmatig, maar die "omringende" stations kunnen toch een flink aantal kilometers bij jouw station verwijderd liggen. Daarnaast: hoe nauwkeurig zijn die stations? Zeker als het om de luchtdruk gaat zie je bij amateurstations in een straal van zeg 30 kilometer enorme verschillen.

Als je dus een echt goede vergelijking wilt maken, doe dat dan met een officieel meetstation van de KNMI. Dan weet je in ieder geval zeker (hoop ik) dat díe waarde correct is.
Het stijgen en dalen kan je dan gerust met Awekas-stations vergelijken. Zelfs dat is nog erg plaatsgebonden. Als er een fikse (onweers)bui over jouw station trekt kan de luchtdruk behoorlijk kortstondig op en neer gaan. In vaktermen heet dat een onweersneusje als ik me niet vergis.
Door hansmiv
#5570
Helemaal juist. Maar zijn station is nu helemaal getrimd op "Twente". Als bijkomend resultaat loopt "Almelo" nu ook bij Awekas aardig strak op de groene lijn.
Tenminste dat was de situatie van vanmiddag.
Even kijken: jawel, hij loopt nu al de gehele dag keurig in de pas.

Als aardig weetje: Om dit te bereiken hebben Wietse en ik 19 emails uitgewiseld, maar ik denk met een keurig resultaat.
Het leeuwendeel van het werk heeft Wietste zelf gedaan; mijn taak was voornamelijk om hem steeds op het verkeerde been te zetten, omdat ik steeds net niet begreep wat er bij hem gebeurde :blink: