Discussie forum met vragen over La Crosse weerstations, specificaties, ervaringen etc..
Door powerr
#48047
Mijn console stond ook bij m'n speaker, maar ook als m'n speaker niet aan stond, kreeg ik storingen.

Ik heb m'n console enkele uren geleden verplaatst. Nu staat de console boven op een klein kastje. Er zit nu dus ook een usb-kabel van 3 meter tussen (+ standaard kabeltje). Tot nu toe nog geen uitval weer gehad. Hoop dat dit zo blijft.

Vanmiddag was het natuurlijk wel weer flink raak. Veel storingen met rare pieken in de meetwaarden.

Misschien dat de console nu wat beter het signaal kan ontvangen. De console zat eerst aan de muur, waardoor de antenne misschien een beetje werd bedekt door de muur.
Door powerr
#48090
Heb het weerstation (console) nu een aantal dagen op een andere plaats staan (verschilt paar meter) en heb nauwelijks storingen gehad. 1 keertje had ik een minuutje storing en een andere keer een iets grotere, maar niet zo'n erge storing. Laatste paar dagen heeft de boel zonder storing gelopen. :)
Hopelijk gaat het zo door! (En niet een paar dagen of maanden, maar minstens een paar jaar :laugh: .)

De antenne zit nu niet meer tegen een muur, dat zou een mogelijke oorzaak voor het probleem geweest kunnen zijn.
Tevens staat het wat verder bij mijn computerapparatuur vandaan.
Door powerr
#48246
Afgelopen nacht dichte mist gehad. Daardoor is er meer dan 3000 mm neerslag onterecht geregistreerd. En dat op vrijdag de 13e:unsure: .
Door jschoonh
#48283
Ik ben nieuw hier zoals je misschien gelezen hebt dus misschien sla ik wartaal uit maar ik ben wel technisch. Ik zou zeker in de richting van de draadloze overdracht zoeken. Het vervelende is dat de frequenties die daarvoor gebruikt worden (868 en 433 Mhz) voor tal van andere technieken ook gebruikt worden. Verlichting schakelen, inbraakalarmen, hek openers, zelfs draadloze voordeurbellen. In het algemeen “begrijpen ze elkaars code niet maar kunnen elkaar wel storen. Ik zou proberen om de zender, temp / hygrometer, uit de mast te halen de kabels van de regen en anemometer verlengen. Het doel is dan om de zender zo dicht mogelijk bij je station te krijgen. Weet uiteraard niet of dat mogelijk is in jouw situatie. Ik hoop dat je hier wat aan hebt
Door powerr
#48287
Bedankt voor je reactie!
Ik zou inderdaad kunnen proberen om de zender dichterbij te kunnen zetten, maar dan gaat de kwaliteit van de metingen hard achteruit (dichter bij bebouwing e.d.). Ik heb die mogelijkheid dus niet echt. Op dit moment heb ik alleen last van storingen bij slecht weer, zoals mist.

Ik heb ook gedacht aan een versterker, maar ik kan alleen maar hele dure versterks vinden. Is er hier misschien iemand die een niet al te dure versterker in gebruik heeft en goede ervaringen daarmee heeft?
Door Willie
#48295
Powerr,

Dat je de ontvanger uit de buurt van de boxen heb gehaald is al heel wat, maar ook de kabels moeten er uit de buurt blijven.
Afgeschermde kabels gebruiken is het beste.
Verder even over de ontvangst storingen.
Led verlichting kan ook een storingsbron zijn.
Bij hun voedingen word steeds minder koperdraad gebruiken maar cilitium, en deze storen erg.
Technuten( ict van School) hebben dit laatst in een test opstelling gezien bij een fabrikant van led verlichtingen.
In de nieuwbouw van onze school dus minder ledverlichting ivm storingen draadlose netwerken.
En ook andere dingen zo als reeds gemeld werd ( deurbel draadloos, babyfoon, zenders voor draadloos boxen etz etz)kunnen roet in je eten gooien, de goedkopere prijs maakt hun zenders ook erg onzuiver. Maar ook die voedingen zijn steeds goedkopere versie. Die voedingen zijn vaak ook veel kleiner.

Verder is er de mogelijkheid dat er een radio amateur in je omgeving zit. Dit omdat er tijdens mist vreemde waard voorkomen op je console.

Maar het is een vervelend probleem wat veel oorzaken kan hebben.
Ik hoop dat je de storingsbron kunt vinden.
Door powerr
#48296
Er is hier in de buurt een mast aanwezig (uit het raam te zien). Ik weet niet waarvoor die mast wordt gebruikt.
Ik heb nu geen last meer van storingen bij helder weer. Maar als er mist is, komen signalen moeilijker aan, waardoor ik dus ook storingen krijg. De mist is dus de storingsbron.
Alleen het weer "stoort" waarschijnlijk, omdat als er mist is, (bijna) alle apparatuur uit staat (wekker staat altijd aan en soms de weercomputer op die tijdstippen).

De zender staat nu redelijk hoog. Ik zou de zender iets dichterbij kunnen zetten, maar dan staat de zender wel weer lager. Dat is beter voor de kwaliteit van de metingen, maar ik denk dat ik dan nog problemen heb, omdat de zender dan laag staat en de ontvanger staat hoog.
Door dibasta
#48297
Weet niet of het wat uitmaakt, maar ik zou laatst alles overzetten naar een mini-laptop, de eerste paar dagen ging het goed, maar daarna een drama. Ik heb dus op mijn console zo'n weersvoorspelling staan voor 4 dagen, met ook een antenne symbool erbij als teken voor goede ontvangst, nou na een dag of 2 keek ik weer en merkte dat de antennesymbool voor de laatste 2 dagen verdwenen was, daarna ging het per dag minder/slechter,was op gegeven moment alle antenne symbolen kwijt, en had dus niks meer aan de 4 daagse voorspelling. Heb toen alles gebrobeerd van allu folie om de usb kabel tot en met de console van alles en iedereen weg zetten, maar niks hielp.
Toen maar besloten om alles weer terug te zetten en aan te sluiten op mijn (weer) PC, en had na een 1-2 dagen alles symbolen weer terug. dus ik kan maar 1 ding bedenken: de voeding/aansluiting van de minilaptop! ik haalde wel eens de voeding eruit, zocht met de console om een signaal, kreeg die wel maar zodra ik de usb stekker weer in de minilaptop stopte was gelijk de antenne symbool ook weg!!! weet niet als je hier wat mee kunt, maar lijkt wel wat op jou probleem, alleen jij hebt het met het signaal van je sensoren en ik met het signaal van de weersvoorspelling.

Gr,
Peter.
Door powerr
#48298
Bij mij was het soms zo dat als ik bij een storing Cumulus (weersoftware) ging afsluiten, de gegevens weer terug kwamen. Heel raar eigenlijk.
Maar het is nu puur de mist die roet in het eten gooit. Ik kan dan elke keer bij mist weer waarden verwijderen/corrigeren.