Discussie forum met vragen over La Crosse weerstations, specificaties, ervaringen etc..
Door Toulon7559
#67842
De thermometer/hygrometer WS7000-25 is heel compact gebouwd, met de 2 sensoren in de kop/'dop' van de behuizing. Luchttoevoer aan de onderkant van de 'dop', maar geen uitgang. In de onderkant van de behuizing zit de zonnecel voor voeding.
Voor opladen van de zonnecel moet het ding een deel van de dag zonlicht krijgen, maar fel zonlicht betekent opwarmen van de kop, resulterend in onterecht hoge temperaturen.
:-( Mooi dilemma om een opstelplaats te vinden die wel goed is voor de sensoren, goed is voor de zonnecel, maar niet zoveel zonlicht krijgt dat de sensoren teveel worden opgewarmd.
Mijn 'hoge' sensor van het WS7000-PWS staat min of meer in de schaduw van een fruitboom, dus daar is het gelukt, maar mijn 'lage' sensor staat wel in de zon.
Aangezien ik vanwege een storing (tengevolge van spinnen in de 'dop' van de WS7000-25!) toch dat ding onderhanden moest nemen, ingegeven door goede ervaringen met de ventilatiepijp-verpakking van de sensoren van mijn TFA_Nexus PWS, nu eenzelfde verpakking gemaakt voor de WS7000-25, met kijkgat voor de zonnecel.
Door Toulon7559
#67843
Bij wijzigen van het vorige bericht kon het plaatje niet meer worden bijgevoegd, dus dan maar apart.
Bijlagen
IMG_20160601_WS7000_25__LowRes_.jpg
IMG_20160601_WS7000_25__LowRes_.jpg (46.52 KiB) 5861 keer bekeken
Door Toulon7559
#67860
Het is in het plaatje niet goed zichtbaar, maar alle onderdelen die kunnen roesten (= schroeven/bouten/moeren) of rotten (= houten afstandblokje tussen koker en paal) en een deel van de koker zijn behandeld met zilverhammerite-verf: enigszins reflecterend en niet te veel verschillend van de kokerkleur.
Wel over wit gedacht, maar die kleur valt aan de buitenkant nogal op:
omdat de opstelling in het zicht staat, krijg je daarover opmerkingen van huisgenoten ......
Misschien wel zinvol om de binnenkant van de koker nog met witte verf te bestrijken: kost niet veel, wordt het nog wat lichter voor de zonnecel, en wordt het niet warmer voor de sensoren ten gevolge van opwarming van de kokerwand.
T.o.v. de originele 'blote' opstelling is het doel m.i. al ruim bereikt: geen zon meer op de kop van de WS7000-25 en zoveel ruimte om de sensor-kop dat er geen stuwing en warmtereflectie optreedt in de koker.

Even aankijken hoe het zich houdt, en dan gaat eventueel ook de 2e WS7000-25 zo'n huisje krijgen: baat het niet, het schaadt zeker niet, en door de extra bescherming gaat het apparaat misschien weer iets langer mee [hoewel ik daarover niets te klagen heb, want de huidige 15 jaar vind ik een respectabele levensduur voor dit soort apparaten blootgesteld aan weer en wind]