Discussie forum met vragen over La Crosse weerstations, specificaties, ervaringen etc..
Door Toulon7559
#69017
De langzamerhand bejaarde meteostations van type WS2000/WS7000 hebben voor PC-aansluiting een RS232-interface via een PC-Interfacedoosje.
Voor WindowsXP t/m Windows7 kon ik uit te voeten met een Omzetter-USB<>Noodgedwongen gebruik ik daarom voor die RS232-Interfaces nog steeds mijn PCs met WindowsXP en genoemde Omzetter, maar die PCs beginnen ook wel aan het eind van hun levenscyclus te komen.
;-) De meteostations gaan nog steeds vrolijk door, dus zonde om weg te doen.

Weet iemand voor die configuratie een goedkope (en toch werkende) oplossing voor een RS232-Interface te bedienen met Windows10?
Door whozee
#69018
Koop een serieel naar usb met een FTDI chip erin. In windows 10 goede drivers. Hier werkt deze ser-usb zeer stabiel.
Vele winkels te verkrijgen.
Door T.J.
#69019
Ik had voor mijn La Crosse stations een RS232 interface op basis van een PCMCIA kaart.
Dit werkte wel aardig.
USB converter was veel storingsgevoeliger mijns inziens.
Ik had dus een laptop met PCMCIA slot.
Ik denk niet dat er nog nieuwe laptops met PCMCIA aansluiting worden verkocht.
Sinds USB steeds meer de standaard is worden weerstations ook steeds minder met RS 232 interface verkocht.
Je ziet bij de echte profi (LUFFT etc) stations echter nog steeds RS 232 poorten als standaard.

Misschien toch maar eens de stations met pensioen sturen?

Groeten Tjeerd
Door Toulon7559
#69023
Mijn laptops zijn van een generatie zonder PCMCIA, dus die oplossing gaat niet lukken, en een USB-omvormer lijkt voor invulling te moeten zorgen .....

Aan de Omzetters_USB<>RS232 in de winkel kun je alleen niet zien welke chip erin zit, en daar zit het venijn.
Door Toulon7559
#69101
Een alternatieve oplossing lijkt toepassing van een USB<>RS232 omzetter met een ch340-ic, i.p.v. Prolific PL2303.
Hoewel ook daarvoor wat werk nodig is om de goede driver te bemachtigen voor Windows10: blijkbaar niet vanzelfsprekend dat de driver oppopt bij aansluiten van de usb-kabel.
Wel een oplossing zonder knutselen in het Windows-Register.

De chinese aanbieders melden in hun advertenties alleen toepassing voor WindowsXP t/m Windows8, maar zulke kabeltjes kosten maar een paar Euri, dus is het proberen waard .......
Door Toulon7559
#69219
:( Zo'n USB<>RS232-omzetter met CH340-IC (b)lijkt (bij mij) voor Windows10&WsWin toch ook niet de oplossing.
Na laden van de driver-software en reboot wordt de Com-poort wel gevonden, maar verbinding met de WS7000 PC-Interface komt niet tot stand.
Kan ook te maken hebben met het afwijkende gebruik van de RS232-poort door de WS7000-PC-Interface.

B) Voorlopig de PC-interface maar weer aan de PC met WindowsXP koppelen via een RS232<>USB-omzetter met Prolific PL2303:
dat werkt tenminste ......