Discussie forum met vragen over Oregon Scientific weerstations, specificaties, ervaringen etc..
Door jpmost
#15354
Hallo,

Sinds vandaag (gisteren inmiddels :S) heb ik de WMR-200 Geïnstalleerd en al.

Ik heb een 2e temp/hum sensor en een UV sensor erbij. Dit geheel draait onder Weather Display. Locatie is een flat (4 hoog. Ik heb uitgerekend dat mijn wind meter, regenmeter, uv meter, temp/hum 1 ongeveer op 28m boven N.A.P. hangen en de temp/hum 2 ongeveer op 25,5m boven N.A.P. hangen. Ik weet het, het is niet de beste meet locatie B) het is niet anders...)

Wel, heeft er iemand nog iemand tips zoals offsets instellingen, bepaalde vinkjes die ik aan moet zetten, of welke vinkjes juist niet. En waar ik e.v.t. verder op moet letten bij het instellen van WD.

Ik heb ervaring met de software, ik had hiervoor de Cresta WXR-815(LM) icm met Weather Display, Alleen er zijn zo ontzettend veel mogelijkheden, dat ik het maar aan jullie vraag en daar bedoel ik voornamelijk de WRM200 bezitters mee.

Wellicht misschien ook een idee om op deze site een soort van lijstje per weerstation te plaatsen van de instellingen in WD en of andere Software. en dan uiteraard de basis, zodat iedereen zijn weerstation zo goed en duidelijk accuraat mogelijk te kunnen gebruiken, ook i.c.m. het doorsturen van gegevens naar Het Weer Actueel. Misschien is het wat?


Maar om een lang verhaal kort te maken, wie o wie heeft er wat tips voor me!

Bedankt alvast! :woohoo:

Groetjes Jean Paul
Door WeerstationGraveNL
#15388
Nee, dat is inderdaad niet de ideale lokatie voor een weerstation.

Als je geluk hebt, dan heb je frontaal zicht op het zuiden, zodat je de wind redelijk vaak van voren of opzij zult krijgen. Bij noordenwind zul je afwijkende temperaturen krijgen, maar noordenwind komt wat minder voor dan de andere windrichtingen. Het meten van de wind zal een probleem worden gezien de afscherming door de flat.

Schaf een Davis schield aan en plaats daarin je temp sensor (zo ver mogelijk van de muur af om instraling vanuit de muur of van beneden te voorkomen.).
De temp zul je hoe dan ook moeten compenseren in WD. Dit moet je doen door een tijd lang jouw gemeten temp te noteren en daarnaast de door een betrouwbaar station gemeten temp. Uiteindelijk zul je kunnen inschatten hoeveel je wanneer moet compenseren.

Zorg dat de regenmeter zo ver mogelijk van de muur af staat. Regen komt veelal schuin naar beneden en de bovenverdiepingen zouden deze kunnen tegenhouden, waardoor je verkeerde metingen krijgt.

Zorg dat de WMR200 zichtcontact heeft met de sensoren. Ga bijvoorbeeld niet een sensor op je dak zetten, want dat trekt de console niet.

Experimenteer met de plaats waar je de console plaatst (soms heb je geen keuze omdat hij bij je PC moet staan, maar een centimeter of 10 naar links, rechts, naar voren of achteren kan een flinke verbetering in ontvangst betekenen).

Ik heb op wetterzentrale foto's gezien, een jaar of twee geleden, met een opstelling voor flats, waarbij de sensoren via een grote hoeksteun zo ver mogelijk van de muur af werden geplaatst. Niet gemakkelijk om te maken, maar de schrijver had er goede resultaten mee.

Tot zover zo'n beetje hetgeen ik kan bedenken, maar wellicht dat anderen aanvullingen of aanpassingen hierop hebben.

Veel succes gewenst!
Door jpmost
#15393
WeerstationGraveNL schrijft:
Nee, dat is inderdaad niet de ideale lokatie voor een weerstation.

Als je geluk hebt, dan heb je frontaal zicht op het zuiden, zodat je de wind redelijk vaak van voren of opzij zult krijgen. Bij noordenwind zul je afwijkende temperaturen krijgen, maar noordenwind komt wat minder voor dan de andere windrichtingen. Het meten van de wind zal een probleem worden gezien de afscherming door de flat.

Schaf een Davis schield aan en plaats daarin je temp sensor (zo ver mogelijk van de muur af om instraling vanuit de muur of van beneden te voorkomen.).
De temp zul je hoe dan ook moeten compenseren in WD. Dit moet je doen door een tijd lang jouw gemeten temp te noteren en daarnaast de door een betrouwbaar station gemeten temp. Uiteindelijk zul je kunnen inschatten hoeveel je wanneer moet compenseren.

Zorg dat de regenmeter zo ver mogelijk van de muur af staat. Regen komt veelal schuin naar beneden en de bovenverdiepingen zouden deze kunnen tegenhouden, waardoor je verkeerde metingen krijgt.

Zorg dat de WMR200 zichtcontact heeft met de sensoren. Ga bijvoorbeeld niet een sensor op je dak zetten, want dat trekt de console niet.

Experimenteer met de plaats waar je de console plaatst (soms heb je geen keuze omdat hij bij je PC moet staan, maar een centimeter of 10 naar links, rechts, naar voren of achteren kan een flinke verbetering in ontvangst betekenen).

Ik heb op wetterzentrale foto's gezien, een jaar of twee geleden, met een opstelling voor flats, waarbij de sensoren via een grote hoeksteun zo ver mogelijk van de muur af werden geplaatst. Niet gemakkelijk om te maken, maar de schrijver had er goede resultaten mee.

Tot zover zo'n beetje hetgeen ik kan bedenken, maar wellicht dat anderen aanvullingen of aanpassingen hierop hebben.

Veel succes gewenst!


Hallo Peter,

Bedankt voor je reactie,

Wat het zuiden betreft, daar zit ik goed mee :D en ook voor de wind, gezien ik op de bovenste verdieping zit en deze dus uit steek, een 30cm ongeveer, deze wil ik nog verder omhoog doen, probleem is dat mijn pc aan de andere kant van het huis staat, (op de uv meter na word alles nog goed ontvangen) en mijn usbkabel niet langer rekt dan 2 meter. ik ga deze nog met een repeater ertussen verlengen en netjes wegwerken en zo zou dan de console in het midden van het huis komen. dit zou voldoende moeten zijn. Gezien ik een tweede sensor aan de noordzijde (galerij kant) heb hangen, dit ook ivm met de temp meting in de schaduw, want aan die kant komt geen zon. *net niet dan...* de david shield staat op het moment in bestelling. de regen meter heb ik (waterpas) gemonteerd op de mast en steekt ook over het dak heen. stabiliteit word gegeven door de stevige hoeksteun die ik aan de onderkant van het dak heb gemonteerd. daar zit de mast dan weer aan bevestigd. En nog een extraatje van Orgeon zijn de touwtjes die je er bij kreeg, dit geeft nog meer stabiliteit.

Verder tja... en flat tis niet alles, het voordeel is dus inderdaad dat ik op het zuiden zit *zomers heet! winter warm* ;) en vooralsnog zijn de metingen tot zo ver nog redelijk nauwkeurig alleen zwabbert mijn wind direction nog wel eens alle kanten op. Dit heeft waarschijnlijk te maken met het dak en de wind die daar op en langs scheert. kijken wat er gebeurt wanneer ik het spul nog hoger plaats.

Bon ik zet morgen nog wel wat foto,s neer...

had je verder nog bepaalde specifieke instellingen betreft WD? offsets ofzo?
en hoe heb je je UV sensor ingesteld?

groetjes jean paul
Door WeerstationGraveNL
#15398
Als je op de bovenverdieping zit, dan is dat en groot voordeel.
Geen last van buren als je de windmeter omhoog steekt :)

De UV-sensor moet vrij zicht naar boven hebben.
Op de site van het RIVM kun je de actuele UV-stand aflezen.
Vervolgens ga je de sensor wat schuiner zetten, dus niet recht omhoog, maar iets minder recht omhoog en dan pal richting het zuiden. Net zolang tot je eenzelfde meting krijgt als het RIVM. Let wel; het RIVM meet in tienden achter de komma, en jouw sensor in hele getallen/cijfers.
Dit moet je een aantal weken/maanden in de gaten houden en steeds wat bijstellen door de sensor wat meer of minder voorover te laten buigen.

Als het RIVM aangeeft dat de actuele waarde tussen 6.6 en 7,5 bedraagt, dan moet jouw sensor niet 6 of 8 aangeven, maar een index van 7. De UV-sensor heeft voor onze landen weinig nut in de winter, dus als je sensor in de lente en zomer goed tot redelijk werkt, dan kun je dat beter zo houden en niet al te veel gaan wijzigen in de herfst- en wintermaanden.