Discussie forum met vragen over Oregon Scientific weerstations, specificaties, ervaringen etc..
Door AenG
#18140
Vandaag was het weer tijd om de batterijen van de regenmeter te vervangen. Ik doe dit meestal rond de jaarwisseling, en wel om de volgende reden.

Dit zijn de gegevens die de regenmeter uitzendt:

Bijlagen
neerslag1.JPG
neerslag1.JPG (16.97 KiB) 1753 keer bekeken
Door AenG
#18142
Uit de gegevens blijkt dat de totale neerslag op 0 komt te staan. Alle gegevens worden dus gereset! Daarom altijd de batterijen vervangen rond de jaarwisseling.

Ik gebruik altijd 2 merken batterijen, de Top Craft alkaline van de Aldi en de super alkaline Aerocell van de Lidl. De nieuwe batterijen hebben een spanning van 1.6 volt. In de regenmeter heb ik na één jaar gebruik nog 1.4 volt gemeten met de batterijen van de Lidl. Dus eigenlijk waren ze nog lang niet leeg.

De batterijen van de Aldi (top craft) zijn zelfs als beste uit de test gekomen tijdens de grote batterijentest van het programma Kassa (2005).

Ik zie net dat ik verkeerde batterijen op de foto heb gezet. Dit zijn niet de super alkaline Aerocell de Lidl, maar de normale.


Bijlagen
batte.jpg
batte.jpg (56.93 KiB) 1753 keer bekeken
Door gerrit32
#18247
Er zit nogal wat verschil in batterijen.

De eerste batterij welke ik in de vantage pro had, heeft zijn best gedaan vanaf maart 2003 tot augustus 2009.
Deze batterij was bij de vantage geleverd.
Tijdens mijn verhuizing naar Duitsland is de batterij 8 maanden blijven zitten terwijl alles nog ingepakt stond.
In begin augustus 2009 was de batterij pas te leeg om goed te functioneren.
Op 30 augustus is de batterij vervangen door een nieuw exemplaar van Varta.
Op 18 december, bij een temp van -9,3 C, stopte deze batterij ermee.
Dit is nog geen 4 maanden. In vergelijking met de vorige lijkt het onmogelijk.
Hij geeft nu onbelast op kamertemperatuur nog een spanning af van 2,92 V
Of deze batterij niet tegen de kou kon, dat heb ik niet kunnen vinden.


Groet,
Gerrit