Discussie forum met vragen over Oregon Scientific weerstations, specificaties, ervaringen etc..
Door Bertus
#18320
Storing datalogger WMR200

Ik heb sinds een week een extra probleem.
Doordat mijn PC 's nachts uitstaat, ben ik afhankelijk van de datalogger.
Sinds een week geeft de datalogger na opstarten van Weather Display en het tot stand komen van de USB-verbinding, alleen nog de waardes van de interne temp, vochtigheid en de luchtdruk door. (zie bijgevoegd doc) Aanleiding was een stationsreset.
Ik heb mezelf drie mogelijke oorzaken voorgehouden:
1 – De datalogger is defect: Lijkt me niet, want de interne waardes worden wel doorgegeven. Daarbij zie ik dat de beschikbare dagen teruglopen nu ik niet meer consequent de datalogger leeglees.
2 – Bij de reset van de WMR is er onbedoeld een waarde gewijzigd. Na een reset, voer ik met de hand de PC tijd/datum in. De automatische atoomkloktijd wordt pas na soms 24 uur opgepikt. Is het mogelijk, dat ik bij het invoeren een mij niet bekende optie aangetikt heb, die de externe sensoren uitschakelen in de datalogger ?
3 – Na het optreden van het probleem ben ik ook in Weather Display alle settings aan het nalopen geweest. Kan er soms daar wat verkeerd staan ? Bestaat er daar ergens een optie die de datastroom vanaf de datalogger beinvloed ? Zodra de download is afgerond of afbroken is, functioneert alles normaal. Alle sensoren geven hun waardes dan normaal door.
4 – De datafiles of logfiles kunnen corrupt zijn. Maar datafiles worden elke maand nieuw aangemaakt. Daarom heb ik nog de maandwisseling afgewacht. Maar er treedt geen verandering op.
Ik heb sindsdien nog een keer een totale stationsreset doorgevoerd. Ook dat maakte niets uit.

Is er misschien iemand, die dit meer bij de hand heeft gehad ?
Door Bertus
#18328
@oshon / john,

De datalogger staat op 1 minuut. Beschikbare dagen: 19

bedankt voor je reactie.
groet, Bertus
Door Bertus
#18673
Ik had me er al mee verzoend dat ik alleen nog maar data zou kunnen overhalen als de PC aan stond en dat de datalogger buiten gebruik was. Omdat ik toch weer sensoren kwijtraakte in de verbinding heb ik opnieuw het weerstation gereset. Tot mijn stomme verbazing kwam daarna het hele spectrum van sensoren via de datalogger binnen. Je zou denken probleem opgelost.

Maar Weather Display had een totaal ander uiterlijk. De schermhoogte was aangepast. De lettertypes waren gewijzigd. Ik zie nog maar een deel van de schalen aan de rechterkant en bovenkant. Er staat opeens een versieaanduiding in de bovenbalk van het scherm. Ook het extra programmaatje: Weather Display WMR200 data gatherer vers 4.7 was anders, want daar had ik voorheen de data gatherer voor de WMR100 staan.

Ik concludeer, dat het probleem niet in de datalogger heeft gezeten, maar in de verbinding van Weather Display met de datalogger. Ik blij. Maar nog niet alle problemen zijn voorbij.
1 – Ik weet nog steeds de oorzaak niet. Mogelijk is bij de update van de laatste versie 10,37 build 12 toch iets blijven hangen, welke door het niet meer herkennen van de situatie door Weather Display opnieuw is aangemaakt.
2 – De oorspronkelijke problemen, welke optreden omdat de PC niet continue kan aanstaan, treden nu opnieuw op. Ik heb via een verwijzing naar een meteohub daar op het forum eens rondgesnuffeld en gezien, dat ik niet de enige ben met dergelijk problemen. Op basis van wat daar gezegd wordt kan ik concluderen dat door het ingewikkelde protocol van de datalogger de WMR200 eigenlijk niet geschikt is om met een niet continue draaiende PC te gebruiken. Als de PC maar continue aanstaat, draait de WMR perfect.
3 – Het oorspronkelijke probleem is, dat bij het opstarten van Weather Display, de software niet alle sensoren herkent en vervolgens geen kanaal opent voor de gemiste sensoren. Dat kan ik oplossen door Weather Display te stoppen, te viewen welke records zijn ingelezen, bij control panel – datalogger een nieuwe startdag/tijd op te geven, enkele minuten later, Weather Display te stoppen en opnieuw te starten. Dan blijkt dat er wél voor alle sensoren kanalen worden geopend tussen Weather Display en de datalogger.
4 – Om 2 te counteren moet ik gaan kijken naar een oplossing om continue te kunnen draaien. Mogelijk is een meteohub een oplossing. Maar als ik E250 extra had willen uitgeven had ik een Davis VP2 gekocht.

Vragen:
Heeft iemand een idee wat het uitvallen van de datalogger verbinding zou kunnen hebben veroorzaakt ?

Is er iemand die ook met een niet continue draaiende PC en een WMR200 werkt en iets weet over het uitvallen van sensoren bij het opbouwen van de USB-verbinding en daar een remedie voor weet?

Wat zou naast een meteohub (7Watt continue verbruik) een andere (goedkopere) oplossing zijn om de WMR200 continu data te laten doorgeven. (met het oog die later naar HetWeerActueel te kunnen uploaden)

Ik moet daarbij zeggen, dat ik weliswaar dualboot werk met Ubuntu, maar (nog) geen handigheid heb in het installeren binnen Linux.

Met vriendelijke groet,
Bertus