Discussie forum met vragen over Oregon Scientific weerstations, specificaties, ervaringen etc..
Door WeerstationGraveNL
#19021
Ik heb mijn WMR200 destijds geinstalleerd en nooit gekeken naar de positie van de windvaan. Weet iemand of die op een vaste positie zit, ofwel dat je die bijv. naar achteren zou kunnen verschuiven?

Ik vraag dat omdat ik nogal last heb van schommelingen, deels door de nabijheid van hoge bebouwing, maar wellicht ook dat de windvaan te ver naar achteren is gemonteerd.

Als deze schuifbaar is, dan ga ik vandeweek even het dak op ;)
Door weerstation
#19023
Peter,

Volgens mij zit deze vast gemonteerd. Heb hier bij de wmr200 ook veel meer last van als bij de wmr 928.
Nu deze laatste helemaal vrij staat is de windrichting ook stabiel geworden.

In de windrichtinggrafiek van ieder weerstation op HWA kan je vaak vrij goed zien of de windmeter echt vrij is opgesteld (dus weinig hinder van gebouwen e.d. ondervind)

Harrie
Door duck1966
#19030
Peter
de windvaan zit vast maar volgens mij kan je wel de hele wind meter draaien door het mastje wat er bij zit,IK heb de mast van de windvaan een een andermast vast zitten dus hier kan ik hem draaien.


groetes ronald
Door WeerstationGraveNL
#19031
@Ronald: het gaat om de windvaan, die bovenop de windmeter zit.
Deze zit naar mijn idee wat te ver naar achteren geschoven, waardoor deze vaan erg gevoelig is voor zijwind.

Zeker in mijn situatie (tussen hoge gebouwen in) is dat niet gunstig voor een enigszins correcte meting.

@Harrie: ik denk dat ik hem vandeweek toch even van het dak haal om het te controleren. Ik weet wél zeker dat er een schroef bovenop zit om hem mee vast te zetten. Hopelijk kan ik hem dan toch een ietsje verschuiven.
Ik laat het hier wel even weten of dat inderdaad zo is.

Bedankt,

Peter