Discussie forum met vragen over Oregon Scientific weerstations, specificaties, ervaringen etc..
Door JPC
#24372
Op het "Rain offset" panel kun je de tip grootte op 2 manieren instellen.
Correctie met procenten
Correctie met een vermenigvuldiging factor
Of allebei.
In beide gevallen is het een relatieve aanpassing op de niet zichtbare tip waarde die Brian in WD heeft ingesteld voor jouw station.

Daarom vroeg ik laatst ook of het niet mogelijk is om de default en berekende tip grootte zichtbaar te maken op het Rain offset panel. Hij ging hier helaas niet op in.
Maar als er nog een paar om vragen, komt het misschien wel?
(b.v.: voor de TFA nexus en soortgelijke was het 0.8mm en is het nu 0.703mm)
Door wslangerak
#24376
JPC schrijft:
Daarom vroeg ik laatst ook of het niet mogelijk is om de default en berekende tip grootte zichtbaar te maken op het Rain offset panel. Hij ging hier helaas niet op in.
Maar als er nog een paar om vragen, komt het misschien wel?


Het zou de duidelijkheid zeker ten goede komen, want ik denk dat er toch wel wat mensen zijn die door deze wazige materie nu verkeerde waarden meten.
Ik zal ook nog eens een balletje opgooien bij Brian i.v.m. de NL handleiding.

Maar goed, ik ben dit topic een beetje aan het kapen en dat is niet de bedoeling, sorry daarvoor! :P
Door fotogw
#24434
Gevonden op de site van Oregon http://www2.oregonscientific.com/servic ... ?t=1&cid=2
Een (Zeker voor Oregon Scientific-begrippen);) heel uitgebreide handleiding voor het kalibreren van ondermeer de PCR800 regenmeter. Nu eens even een goed moment zoeken voor het uitvoeren van "de grote regenmetertest"


My rain gauge does not tip equally or measure properly. How can I calibrate the rain gauge to resolve any inconsistencies or inaccuracies?
The buckets, or trough, can be calibrated by adjusting the screws located directly below the trough. To access the calibration screws, you will need to remove the outer cover on the rain gauge. To do this, remove the screws on the lower portion of the cover and pull the cover off. Once this cover is removed, you will see the trough, and two white, plastic screws below the trough. The balance of the trough can be adjusted by raising and lowering these screws. When testing for even tipping of the trough, count the number of drops that is needed on each side of the trough before it tips. Once an even number is required on each side, the unit will be calibrated. Even with equal bucket/trough tipping, tipping that occurs too soon or too late will lead to inaccurate measurements. To correct this, you must calibrate the gauge height. The area of the collection funnel is 78.54 square centimeters, which means that 1cm of rainfall equals 78.54 cc of collected water. Since each tip of the bucket is equal to 1mm of rainfall, each bucketful should be 7.854 cc. Here are some conversions to help: 7.854cc (ml) = 1mm rain = .04in rain 250ml = 31.83mm rain = 1.25in rain 500ml = 63.66mm rain = 2.51in rain 1l = 127.32mm rain = 5.01in rain 1 cup = 236.588 ml 1 qt = 946.353 l 1 cup = 1.19in rain = 30.12mm rain 2 cups = 2.37in rain = 60.25mm rain 1 qt = 4.74in rain = 120.49mm rain or: 1 inch rainfall == 199.5 ml - close to 200 ml 1. Find out if the gauge is accurate mechanically. Regardless of whether the bucket-tips are equal or not, feed it enough "rain" (at least the equivalent of 1 inch) so that any unequal bucket tips average out. Don't pour the water in too quickly, because overflow compromises accuracy. 2A. If the rain gauge mechanics are accurate but the bucket-tips are uneven, equalize the bucket-tips by adjusting one up and the other down. Go to step 3. 2B. If the rain gauge mechanics are high or low – that is, if one of the buckets tips sooner or later than the other – adjust the offset bucket to match the other. Go to step 3. 2C. If the rain gauge mechanics are inaccurate, but the bucket-tips are equal, adjust the buckets to tip sooner or later, each by the same amount. 3. Once the bucket-tips are equal, check for accuracy (step #1) and re-calibrate if necessary (step 2C). Perform these steps with the funnel in place. Some tips for perfectionists: The most accurate way to equalize the buckets is to count the number of drops of water it takes to tip each bucket. To do this, find a small container or hollow object (small test tube) that fills the buckets to near-tipping, then count the drops needed to complete the tipping. For the "high-volume" accuracy tests, fill each bucket with your container then use a squeeze-type squirt bottle to bring it to tipping. Do not squirt directly into the collection hole because the force of the stream may cause the bucket to tip prematurely. Finally, be aware that since the unit measures in metric units then converts to inches, there will be slight variances in measured amounts. For example, the unit will sometimes read 1.02 inches, which isn't even a multiple of 0.04.
Door Eckie76
#24440
Precies hetzelfde principe dus wat ik in het andere topic bij de Vantage Pro heb gebruikt.

Waarschijnlijk heeft Oregon de constructie niet zodanig kunnen maken, dat al standaard 0,2 mm worden doorgegeven per kantelbeweging. Waarom dat niet zo is, weet ik natuurlijk niet, maar er zal zeker een reden voor zijn.

Door alleen iets in de software te wijzigen bereik je helemaal niets, dat vooropgesteld.
Immers gaan de opvangbakjes echt niet sneller kantelen door niks aan de hardware te doen.
Bij het vergroten van het opvangoppervlak lijkt het me het meest logisch om factor 2 te nemen, dus je vergroot de oppervlakte met 100%.

In principe zou je nu dus niets aan de stelschroeven hoeven te doen, MITS de opgevangen hoeveelheid precies overeenkomt met de werkelijkheid. Nu moet je uiteraard wel in de software aanpassingen gaan maken.
Daar ik niet geloof dat de hoeveelheid onmiddellijk overeenkomt met de werkelijkheid zal je diverse hehalingsproeven moeten doen om het apparaat te ijken. En dat doe je dus met de stelschroeven.
Door kees ws middelburg
#24487
Hoi

Dat corrigeren is mooi natuurlijk en helaas nodig blijkt uit het andere topic.
Maar wat ik nu nog steeds niet weet wat is nu de tip van de wmr 200.
In het engelse artikel kom ik weer die 1 mm tegen terwijl er al meerder andere tips zijn langs gekomen.
Dan het corrigeren zelf.Ik lees dat je ervoor moet zorgen dat je het zefde aantal druppels nodig heb aan beide kanten voor het tuimelen van je bakje .Lijkt me logisch.
Maar naar wat ga je het nu bij stellen .Stel links is 7 rechts is 8.
Wat ga je dan doen alles op 7 zien te krijgen of 8 ?Lijkt mijn dat je dan weer een andere tip ga krijgen.Ik ben me ervan bewust dat ook ik waarschijnlijk verkeerde meeting heb,maar zolang er geen zekerheid is over de tip laat ik alles bij het oude voordat het helmaal ontregeld is.

Als ik dingen verkeerd heb gelezen corrigeer me er dan op.

Grt Kees
Door wsherkenbosch
#24529
Nog bedankt voor alle reactie's op dit Topic. Het leeft duidelijk onder de diversen OS gebruikers.

Ik heb tot op heden nog geen reactie ontvangen vanuit Distec in België. Derhalve zelf maar om een status update gevraagd.

Ik hou jullie op de hoogte.

Maarten
Door kees ws middelburg
#24546
wsherkenbosch schrijft:
Nog bedankt voor alle reactie's op dit Topic. Het leeft duidelijk onder de diversen OS gebruikers.

Ik heb tot op heden nog geen reactie ontvangen vanuit Distec in België. Derhalve zelf maar om een status update gevraagd.

Ik hou jullie op de hoogte.

Maarten



Hoi Maarten

Zouden ze het zelf wel weten ?? vraag ik me af.
Moet toch zo voor een leverancier/producent na te kijken zijn of mis ik ergens iets ??

Grt Kees