Discussie forum met vragen over Oregon Scientific weerstations, specificaties, ervaringen etc..
Door wsherkenbosch
#24062
kees ws middelburg schrijft:
Ik heb eens zitten zoeken en op een engelstalig site zag ik dit staan over de WMR 200.
De regenmeter heeft een tip van 0.04 inch of omgerekend 1,016 mm.Ik denk dat daar de verschillen vandaan komen.Ik heb in VWS de volgende metingen altijd 1.02-2.03- 3.3 mm enzo. wat over ongeveer overeen komt met de 0.04 inch.Messchien op gelost zo??

Grt Kees

http://www.weathershack.com/oregon-scie ... mr200.html de link naar de engelse site


Kees,

Op de betreffende site staat ook het volgende bij de specs:
•Rainfall measurement: 0.01 inches per tip of bucket
Dat betekend dat één tip 0,254 mm is!! Dat kan ik me heel slecht voorstellen.
Hmmmm, ik denk dat er eens een mailtje naar Oregon Scientific aan ga wagen. Wellicht kunne zij wat duidelijkheid verschaffen. (Als iemand het kan, zou het OS wel moeten zijn)

Maarten
Door kees ws middelburg
#24065
Maarten

Dat had ik nog niet gezien,het wordt steeds onduidelijker die tip van de regenmeter.
Messchien dat OS duidelijkheid kan geven,ik blijf het volgen

Kees


wsherkenbosch schrijft:
kees ws middelburg schrijft:
Ik heb eens zitten zoeken en op een engelstalig site zag ik dit staan over de WMR 200.
De regenmeter heeft een tip van 0.04 inch of omgerekend 1,016 mm.Ik denk dat daar de verschillen vandaan komen.Ik heb in VWS de volgende metingen altijd 1.02-2.03- 3.3 mm enzo. wat over ongeveer overeen komt met de 0.04 inch.Messchien op gelost zo??

Grt Kees

http://www.weathershack.com/oregon-scie ... mr200.html de link naar de engelse site


Kees,

Op de betreffende site staat ook het volgende bij de specs:
•Rainfall measurement: 0.01 inches per tip of bucket
Dat betekend dat één tip 0,254 mm is!! Dat kan ik me heel slecht voorstellen.
Hmmmm, ik denk dat er eens een mailtje naar Oregon Scientific aan ga wagen. Wellicht kunne zij wat duidelijkheid verschaffen. (Als iemand het kan, zou het OS wel moeten zijn)

Maarten
Door wsherkenbosch
#24066
Ik heb een formulier ingevuld op hun website met een aantal vragen. Ik ben eens benieuwd hoe snel ik een reactie krijg.
Ik hou jullie op de hoogte.

Grtz., Maarten
Door wsherkenbosch
#24079
En jawel hoor een reactie, maar nog geen antwoord:

Goedemiddag,

Ik moet u eerlijk gezegd het antwoord schuldig blijven - ik heb geen flauw idee met wat 1 tip moet overeenkomen.
Ik probeer er via de producent in Hong-Kong achter te komen.

Bedankt.



Even geduld nog......


Maarten
Door kees ws middelburg
#24081
wsherkenbosch schrijft:
En jawel hoor een reactie, maar nog geen antwoord:

Goedemiddag,

Ik moet u eerlijk gezegd het antwoord schuldig blijven - ik heb geen flauw idee met wat 1 tip moet overeenkomen.
Ik probeer er via de producent in Hong-Kong achter te komen.

Bedankt.



Even geduld nog......


Maarten


We wachten dan maar rustig af

Grt Kees
Door weerstationheist
#24353
Marcel,
ik denk ook dat ik het oppervlak zal vergroten van bv 10 naar 20 cm (= x2) maar welke aanpassingen moet je doen bij de software (Weather Display in mijn geval)
Groeten Bob - weerstationheist.be
Door WTB
#24356
Goedemorgen Bob

bij Weather Display moet je de tip aanpassen van 1.00mm naar 0.250mm
dat doe je als volgt Control panel,dan Offsets & Initial Rain,dan Rain Offset,
en vul dan bij Modified rain gauge new tip (MM)0.250 in.
Ik hoop dat je hier wat mee kunt.

Goeten Marcel
Door wslangerak
#24369
WTB schrijft:
... bij Weather Display moet je de tip aanpassen van 1.00mm naar 0.250mm
dat doe je als volgt Control panel,dan Offsets & Initial Rain,dan Rain Offset,
en vul dan bij Modified rain gauge new tip (MM)0.250 in.


Wie weet voor 100% zeker dat dit de goede manier is? Is het geen FACTOR i.p.v. de absolute (nieuwe) waarde in mm? In dit geval ga je van 1 naar 0.25, dus dan maakt het niets uit. Maar stel, je hebt nu een tip van 0.8 mm. Je past je handeltje aan en komt tot de conclusie dat je tip nu 0.2 mm is.

De hamvraag: wat vul je nu in? De factor (0.25) of de absolute waarde (0.2 mm). Het is voor mij nooit helemaal duidelijk geweest.
De letterlijke tekst in WD bij deze aanpassing is:
Modified rain gauge new tip (mm) e.g. 0.5 for 2x size rain gauge.
Dat laatste suggereert dat het hier om een factor gaat. Vooral omdat deze waarde standaard op 1.0 staat, ongeacht het type weerstation.

Wie?

Aanvulling:

Dit net nog gevonden op het WD-forum.
De maker van WD schrijft:
rain:=rain*raingaugeresolution

is the formula

i.e if the rainguageresolution is 0.5, then the amount is halved
if you want to double the amount, then you set the modifed rain gauge number as 2