Discussie forum met vragen over Oregon Scientific weerstations, specificaties, ervaringen etc..
Door jorissynaeve
#33334
Ah ja Wietse, je begrijpt me verkeerd, sorry. Ik bedoelde in het algemeen geval, hoe men een UV-sensor moet opstellen. Is dit met de eigenlijke sensor naar boven gericht of verticaal zoals hier aangehaald. Ik zit met een 1wire systeem en meet zoals de topicstarter meestal te hoge waarden.
Door oli
#33347
Wietse, ik dacht misschien dat het handiger zou zijn om het aan mensen te vragen die er misschien ervaring mee hadden, ipv die handleiding. Ook omdat ik in het verleden foto's gezien heb van Oregon UV-sensors die schuin opgesteld stonden.

Ik heb een beetje een conclusie kunnen trekken; namelijk dat ik de beste metingen verricht als de sensor een beetje schuin (hoek van 60º-80º) richting het zuiden staat.
Door Wietse
#33348
@Joris, ooh okee ;).

@Olivier, dat is niet waar de sensor hoort verticaal naar boven gericht te staan, als je 'm horizontaal richt krijg je een veel hogere waarde, hij moet loodrecht staan.
En wat de handleiding betreft, de fabrikant weet natuurlijk het beste hoe het product opgesteld/gebruikt moet worden.
Door oli
#33350
Ik weet dat de sensor verticaal 'hoort' te staan, maar ik had bij op z'n minst 2 weerstations (kan me niet zo 1,2,3 herinnerren bij welke stations dat zo was) gezien dat zij de sensor schuin opgesteld hadden... En dan denk ik wel dat dat wel z'n reden heeft. Dus dat riep toen verwarring bij mij op. Toen heb ik het zelf eerst ook uitgeprobeerd, welke opstelling beter werkt enz. Maar daar had ik nog geen duidelijk antwoord op, en vandaar dat ik het dus op het forum heb geplaatst. ;)
Door pb2rdf
#33504
Ik zou de UV sensor naar beneden gericht plaatsen.
Dan meet hij de reflectie van de zonnestraling.

Maar alle gekheid op het bekende stokje.
Dit is eigenlijk een nondiscussie.

Als je je als weergeïnteresseerde wilt gedragen, lees dan eerst de documentatie van je apparatuuur.(weet waar je mee bezig bent !!! )
Voorziet deze documentatie er niet in hoe je je apparatuur moet op stellen, gebruik dan in iedersgeval je gezonde verstand.

Maar bij een goed weerstation zal vermeld worden hoe je de apparatuur dient op te stellen.

Peter